Statystyczny Polak korzysta z internetu z roku na rok w coraz większym stopniu. Wystarczy, że poobserwujesz siebie na przestrzeni ostatnich 5 lat. Prawdopodobnie więcej kupujesz przez internet. Prawdopodobnie częściej poszukujesz informacji w globalnej sieci (zwłaszcza na smartfonie). W końcu, prawdopodobnie rzadziej chodzisz do banku, ponieważ przelewy robisz na komputerze lub komórce. Wszystko to sprawia, że aktywność życiowo-biznesowa przeniosła się naprawdę w dużym stopniu do sieci.
Wszystkie powyżej opisane scenariusze mają wspólny mianownik – przesyłanie wrażliwych danych przez internet. Wrażliwych czyli jakich? W dużym skrócie – danych osobowych oraz takich, które dotyczą informacji bankowych – numery kart kredytowych, hasła, numery kont bankowych itd. Bezpieczeństwo stało się, co zrozumiałe, kwestią priorytetową. Musi być wygodnie, ale przede wszystkim bezpiecznie. W tym celu wprowadzono szyfrowanie danych w celu ich ochrony – certyfikaty SSL.
Zabezpieczenie danych poprzez certyfikat SSL w przypadku banków, sklepów internetowych i stron na których użytkownik zostawia wiele osobistych danych jest logiczne i nie podlega dyskusji. Pytanie jednak brzmi, czy powinieneś stosować szyfrowanie poprzez protokół SSL na stronie internetowej lokalnej firmy?
Odpowiedź w dalszej części artykułu.
Certyfikat SSL – co to i do czego służy?
Certyfikaty SSL służą do zabezpieczenia danych wymienianych pomiędzy urządzeniem użytkownika (komputer, smartfon), a serwerem strony internetowej. Protokół SSL gwarantuje, że dane przesyłane drogą elektroniczną są chronione, poufne oraz w pełni zabezpieczone.
W praktyce, strona internetowa która posiada zainstalowany certyfikat szyfrujący SSL jest oznaczona w przeglądarce (zielona kłódka), jako bezpieczna. Poniżej przykład mojej strony w Google Chrome:
Z kolei witryny, które certyfikatu nie mają, są oznaczane w najpopularniejszych przeglądarkach internetowych (Chrome, Opera, Firefox), jako niebezpieczne. Poniżej przykład z Firefox’a:
Certyfikat SSL a pozycjonowanie
Google bierze pod uwagę w procesie pozycjonowania to, czy strona została zaszyfrowana przy pomocy certyfikatu SSL. Nie oznacza to jednak, że protokół SSL to magiczna różdżka, która przeniesie od razu Twoją witrynę na czołowe pozycje w wyszukiwarce.
Firma Google chce premiować strony internetowe w wynikach wyszukiwania, które są bezpieczne i chronią dane swoich użytkowników. Dlatego stopniowo zachęca (czytaj wymusza) na właścicielach stron internetowych by szyfrowali swoje witryny. W ten sposób, z czasem, większość stron internetowych na których odbywa się wymiana poufnych danych, będzie korzystać z bezpiecznych i szyfrowanych połączeń. O to nam przecież chodzi, prawda?
Na dziś (kwiecień 2017) według danych z firmy Moz, połowa stron na pierwszej stronie wyszukiwań w Google posiada zainstalowany certyfikat SSL. Ten trend jest wzrostowy. Poniżej wykres obrazujący dotychczasowy udział zaszyfrowanych stron na pierwszej stronie Google wraz z przewidywaniami na kolejne miesiące.
Czy warto zatem instalować certyfikat SSL na stronie internetowej lokalnej firmy?
Firma lokalna (np. salon sprzedaży, dentysta, deweloper) na ogół nie prowadzą tak intensywnej wymiany poufnych danych, jak np. sklep czy bank internetowy. Jednak – najczęściej – posiadają formularz kontaktowych lub też zbierają dane do newslettera. A to też przecież przesyłanie wrażliwych informacji.
Jeśli modernizujesz aktualnie lokalną stronę internetową Twojej firmy lub tworzysz całkowicie nową, zainwestuj w certyfikat SSL. Może pomóc Ci to w pozycjonowaniu (a na pewno nie zaszkodzi). Przede wszystkim jednak liczy się aspekt psychologiczny. Odwiedzający Twoją stronę www, widząc informacje w przeglądarce, że “witryna nie jest bezpieczna” zaczynają nabierać wątpliwości. Część z nich wystraszy się i ucieknie. Pójdą na stronę, która jest zaufana i chroni ich dane. Naturalnie, ten proces nie ziści się od razu. Jednak trend został już zapoczątkowany i będzie się tylko rozwijał.
Jeśli posiadasz stronę internetową firmy na której nie planujesz dużych prac przebudowy w najbliższym czasie, to specjalne instalowanie certyfikatu SSL może poczekać. Chociaż i tak uważam, że warto ze względu na większy prestiż i zaufanie wśród samych odwiedzających.
Podsumowanie
Certyfikaty szyfrujące SSL są nie tylko coraz szerzej stosowane, ale również tanieją. Pozwalają na bezpieczne przesyłanie poufnych informacji za pośrednictwem strony internetowej. Protokół SSL na witrynie lokalnej firmy to jeszcze nieczęsty widok, choć nie sporadyczny. Jeśli tworzysz lub “remontujesz” aktualnie Twoją firmową stronę internetową, rekomenduję dodanie szyfrowania SSL. Natomiast, jeżeli nic takiego nie zamierzasz robić w najbliższej przyszłości to poczekaj z protokołem szyfrującym. Dodaj go za jakiś czas, gdy będzie ku temu okazja.
Co sądzisz o certyfikatach SSL na stronach lokalnych firm? Napisz proszę w komentarzu poniżej.
Grafika: Freepik