Kto i dlaczego zmienił informacje o Twojej firmie w Mapach Google? Poradnik

Kto zmienił dane na wizytówce Google - grafika okładkowa do wpisu

Mapy Google to ogromne przedsięwzięcie pod kątem skali gromadzonych i przetwarzanych danych. Ilość informacji liczona jest w milionach gigabajtów. W całym tym lokalnym ekosystemie funkcjonują również wizytówki firm. Informacje, które na nich się znajdują i są aktualizowane, pochodzą z wielu źródeł. Co więcej, aby jeszcze bardziej podnieść poprzeczkę, każdy kraj posiada swoje, charakterystyczne tylko dla niego miejsca, skąd napływają dane. W tym artykule odpowiadam, kto (lub co) stoi za zmianą danych na Twojej lokalnej wizytówce w Mapach Google. Dodatkowo, odpowiadam z jakiego powodu zmiany zostały wprowadzone i jak je odrzucić, bądź zaakceptować. Zapraszam do lektury.

Zacznę jeszcze od drugiego, krótkiego wprowadzenia. W tym tygodniu, z samego rana w poniedziałek, otrzymałem telefon od właściciela lokalnej firmy z Gdańska z pytaniem identycznym, jak w tytule – “kto zmienił informacje na mojej wizytówce Google?” Jako, że temat jest ciągle aktualny i poszukiwany, poniżej zamieszczam odpowiedź. Ze szczegółami.

Aby informacje pojawiły się na wizytówce Google, muszą w pierwszej kolejności tam jakoś trafić. Poniżej opis różnych dróg dotarcia danych lokalnych do Google. Pierwszy typ źródeł to usystematyzowany zbiór danych w postaci bazy. Drugi to wkład człowieka.

 

Źródła lokalnych informacji dostarczanych do Google

Zbiory danych

1. Bazy danych Google

Firma Google na przestrzeni lat stworzyła swoje centra danych lokalnych, zwanych lokalnym klastrem. Z kolei same informacje w nim zgromadzone pochodzą ze źródeł wymienionych w dalszej części tego artykułu (m.in. od właścicieli firm, z katalogów internetowych, stron www).

 

2. Agregatory danych lokalnych

Firmy, które specjalizują się w dostarczaniu bazy lokalnych danych innym podmiotom. Gromadzą i na bieżąco aktualizuje swoje zasoby. Przykładem jest firma Factual. 

 

3. Internetowe katalogi danych

To portale internetowe ze spisem firm, które oferują najczęściej dedykowaną stronę dla firmy w postaci wizytówki. Wyszczególniają z reguły nazwę firmy, numer telefonu, adres, branżę, opis, link do strony www i inne funkcjonalności. Najbardziej popularne w Polsce to m.in. Panorama Firm, Zumi, PKT. Jak już wcześniej wspomniałem, każdy kraj posiada swoich graczy wśród katalogów internetowych, dlatego źródła danych są mocno zdywersyfikowane i zależne od położenia geograficznego.

 

4. Urzędowe spisy firm

Na polskim gruncie to CEIDG i KRS. Nie spotkałem sytuacji w naszym kraju, gdzie (jak to ma miejsce w USA) Google sam z siebie generowałby wizytówki na podstawie tych baz. Z całą pewnością służą jednak one pracownikom Google do weryfikacji przesyłanych informacji.

 

5. Punkty POI w systemach nawigacyjnych

Wizytówki obiektów, w tym firm, rejestrowane są również w postaci tzw. użytecznych miejsc (point of interest) w serwisach internetowych firm, które dostarczają rozwiązania nawigacyjne, np. TomTom . Następnie lokalne dane są indeksowane przez Google.

 

6. Strony internetowe firm

Naturalnie też, Google zbiera informacje “u źródła”, czyli od samych właścicieli biznesów. Skanuje ich strony internetowe w poszukiwaniu danych o znaczeniu lokalnym.

 

7. Lokalne strony gazet

Nierzadko lokalne gazety lub rozgłośnie radiowe prowadzą swoje spisy firm z wybranego regionu. Jak łatwo się domyślić, one również są kolejnym źródłem cennych danych dla Google.

 

8. Serwisy z opiniami, godzinami otwarcia, inne

W internecie funkcjonuje wiele portali, które wyspecjalizowały się w jednym konkretnym zadaniu. Jedne zbierają opinie o firmach, inne dostarczają informacje o godzinach otwarcia firm, sklepów, czy instytucji, np. http://www.otwartedo.pl/ Ponieważ często zawierają na swoich stronach nazwę i adres firmy, są dostarczycielami kolejnych zlokalizowanych danych.

 

9. Portale społecznościowe

Strony portali społecznościowych przeznaczone dla lokalnych firm (np. fanpage na Facebooku).

 

 

Wkład człowieka

1. Właściciel firmy

…lub osoba, która daną firmę reprezentuje – pracownik, osoba z agencji marketingowej. Dane dostarczane są poprzez panel Google Moja Firma (pod warunkiem, że firma posiada zweryfikowaną wizytówkę).

 

2. Klasyczny użytkownik Map Google

To osoba, która nie jest związana, ani też szczególnie zaangażowana w produkty Google. Posiadając konto Google, może zasugerować zmianę na wizytówce danej firmy w Mapach Google poprzez przycisk “Zaproponuj zmianę”:

Zaproponuj zmianę w Mapach Google

Następnie wprowadzona zmiana jest rozpatrywana przez innych użytkowników w portalu Map Maker (który w marcu zostanie wyłączony) lub też samych pracowników Google.

 

3. Lokalny przewodnik Map Google

To osoba bardziej zaangażowana we wprowadzanie zmian w Mapach Google oraz poprawianie nieaktualnych danych. Jest uczestnikiem programu Lokalny przewodnik Google. Wprowadza lub koryguje informacje w identyczny sposób, jak klasyczny użytkownik opisany powyżej. Poniżej film promujący program Lokalnych przewodników Google (w języku angielskim).

 

4. Użytkownik w serwisie Map Maker

Usługa Google o nazwie Map Maker (inaczej kreator map) służy do wprowadzania i zmiany danych w Mapach Google. Pozwala na bardziej zaawansowane działania, jak możliwość sprawdzenia historii poczynionych edycji, czy weryfikację tych dostarczonych przez innych użytkowników. Usługa zostanie (niestety) wycofana w marcu 2017 roku.

 

Kto i dlaczego zatem wprowadził zmiany na Twojej wizytówce firmy w Mapach Google?

Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Natomiast jeśli zmiana spowodowała, że dane są teraz aktualne (np. adres lub godziny otwarcia) to mogła być to automatyczna aktualizacja  Google.

Zdarzają się niestety przypadki błędnych aktualizacji, tzn. takich, gdzie “poprawione” dane nie pokrywają się z rzeczywistością. I tutaj również “system” mógł zaciągnąć błędne informacje z jakiegoś źródła (dlatego warto dbać o to, aby dane teleadresowe o firmie w internecie były spójne). Alternatywnie, osoba, która dokonywała sugestii pomyliła się, a jej rekomendacja została przyjęta.

Jest również czarny scenariusz. Ktoś (np. konkurencja) umyślnie wysyła propozycje zmiany danych na błędne, np. zmiana adresu, numeru telefonu, godzin otwarcia itd. Jak się przed tym uchronić? Przede wszystkim wizytówka Twojej firmy w Google powinna być zweryfikowana. Wówczas nawet jeśli ktoś wyśle propozycje zmiany, to w swoim panelu Google Moja Firma otrzymasz powiadomienie i będziesz mógł zaakceptować aktualizację, bądź nie. Posiadanie zweryfikowanej wizytówki jest zatem kluczowe. Poniżej przykład informacji od Google o poczynionych zmianach.

Aktualizacja wizytówki Google Moja Firma

 

Podsumowanie

Google posiada naprawdę wiele źródeł, skąd pobiera informacje o lokalnych firmach, a następnie prezentuje je na wizytówkach w Mapach Google. Podstawową kwestią jest posiadanie aktualnych informacji o Twojej firmie w całym internecie (katalogi danych, portale społecznościowe, itd.) oraz zarządzanie zweryfikowaną wizytówką firmy w Google. Dodatkowo, uzyskana spójność danych zostanie nagrodzona w rankingu w Mapach Google.

Jeśli masz pytanie, napisz proszę w komentarzu poniżej.

 

About Seweryn Pietrucha

Na co dzień pomaga lokalnym Firmom pozyskiwać klientów z Internetu. Tworzy strategie oraz kampanie marketingowe. Zarówno dla biznesów posiadających pojedynczą lokalizację jak i firm wielodziałowych.

Sprawdź również

Google wyświetla opinie na witrynach z Google Moja Firma

Na stronach internetowych utworzonych w panelu Google Moja Firma zaczęły pojawiać się opinie z wizytówek …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *