Założyciel Tesli i SpaceX – Elon Musk – twierdzi, że jeśli nie ponosisz porażek to oznacza, że nie jesteś wystarczająco innowacyjny 🙂 W ślad za tą ideą postanowiłem rozszerzyć swoje horyzonty w temacie marketingu lokalnych firm. Wszak nie samym Google człowiek żyje! A przynajmniej nie ci ludzie, którzy mieszkają na wschód od Polski. W Rosji, na Ukrainie, czy Białorusi. Tam króluje wyszukiwarka Yandex… w której również utworzysz wizytówkę – bez problemu w krajach wymienionych przed chwilą. A w Polsce? To już inna historia. Poniżej moje wnioski i rady dla osób zakładających wizytówkę Yandex dla firm zlokalizowanych w Polsce.
Google i Yandex w Rosji…
W Polsce ja i Ty korzystamy przede wszystkim z wyszukiwarki Google. Jest ona najbardziej popularnym narzędziem internetowym do odnajdywania treści. Z Google’a korzysta ponad 97% użytkowników w naszym kraju.
A w Rosji? Tam dominuje wyszukiwarka Yandex. Powstała w 1997 roku i obsługuje kraje:
- Rosję,
- Ukrainę,
- Białoruś,
- Kazachstan,
- Turcję.
Zaletą Yandexa jest lepsze dopasowanie do lokalnych rynków i obsługa cyrylicy, jako podstawowego języka. Google z kolei jest firmą z usługą globalną, która nie jest tak dobrze skrojona do krajów zdominowanych przez wyszukiwarkę Yandex. Kliknij, by powiększyć:

Źródło: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/russian-federation
Mapy i wizytówki firm Yandex
Moja wewnętrzna ciekawość i kilku nowych klientów zmotywowało mnie parę miesięcy temu do zgłębienia tematu wyszukiwarki Yandex. Chodziło przede wszystkim o usługę map i wizytówek firm. Zadanie numer jeden to zamieszczenie oddziału polskiej firmy w Moskwie. Drugie, trudniejsze, od którego zresztą zacząłem to utworzenie i zweryfikowanie wizytówki Yandex dla polskiej firmy zlokalizowanej w Polsce.
Wizytówki Google i Yandex – podobieństwa i różnice
Zacznę od tego, że cały ekosystem Yandex przypadł mi do gustu. Działa bardzo sprawnie. Nie ma co prawda obsługi w języku polskim, ale wersja angielska jest dobrze opracowana. Podobnie, jak w Google, możesz utworzyć swoje konto Yandex, które służy do obsługi serwisów Yandex. Np. wyszukiwarka, poczta, mapy itd.
Wizytówki Yandexowe również dzielą z Googlowymi wiele cech wspólnych. Proces tworzenia lokalizacji i jej weryfikacji jest podobny. Panel do sterowania wizytówką Yandex posiada te same zakładki, co w Google Moja Firma:
- informacje,
- zdjęcia,
- opinie,
- statystyki,
- prawa (użytkownicy w Google).
Dodatkowo, w Yandex możesz sprawdzić historię poczynionych na wizytówce zmian. Znajduje się w niej również informacja, kto z osób zarządzających lokalizacją firmy wprowadził edycję. Tego w Google nie ma. A by się przydało.

To, czego również nie ma w Google, a jest w panelu Yandex to mapka na stronę internetową firmy. Przydatna funkcja, która przyśpiesza proces generowania kodu mapy z wizytówki firmy:

Mapy Yandex w Polsce
Działają sprawnie. I to tyle, jeśli chodzi o zalety. Pomimo, że na mapach Yandex widać nawet podrzędne drogi to jest problem z adresami. I to duuuży. Mniejsze miejscowości w ogóle nie mają nazw i nie sposób ich odnaleźć przez wyszukiwarkę. Z kolei średnie i większe pozbawione są nazw ulic, nie wspominając już o numerach budynków. Zobacz zresztą sam poniżej porównanie nazw i punktów POI dla Sieradza w mapach Google i Yandex (kliknij, by powiększyć).

Tworzenie wizytówki Yandex dla firmy w Polsce
W ramach testowania rozwiązań Yandex dla lokalnych firm, postanowiłem utworzyć wizytówkę dla Hotelu dla Psów Eszi. W teorii proces wygląda następująco:
- Rejestrujesz firmę na stronie https://yandex.com/sprav
- Weryfikujesz ją przy pomocy połączenia telefonicznego.
- Uzupełniasz treścią.
I gotowe. Sęk w tym, że teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką. Tu się nie pokryła 🙂 Po zgłoszeniu firmy i podaniu numeru telefonu pojawił się problem. W środku numeru telefonu, system automatycznie wstawił numer kierunkowy na woj. łódzkie (42). Skutek – nie można było zweryfikować takiej wizytówki przy użyciu połączenia telefonicznego. Przy użyciu kartki pocztowej, jak ma to miejsce w Google, również nie było to możliwe, ponieważ takiej opcji, przynajmniej dla Polski, system nie zaoferował.
Wizytówkę firmy utworzyłem zatem poprzez zgłoszenie brakującego miejsca na mapie. Następnie zweryfikowałem ją w podobny sposób, jak robi się to na wizytówkach Google. Czyli przycisk w rodzaju “zgłoś prawo do tej firmy”. Tym razem system już nie namieszał w numerze telefonu. I można było wizytówkę zweryfikować. Oto ona (link do map Yandex https://yandex.com/maps/-/CBuWV8qIWD):
Wnioski na temat wizytówek Yandex w Polsce
Cały system sterowania wizytówkami jest w języku rosyjskim i angielskim, z czego ja wykorzystywałem ten drugi język. W panelu pojawiają się czasami zwroty pisane w cyrylicy. Całość jest czytelna i prosta w obsłudze. Jeśli korzystałeś już z panelu Google Moja Firma to nie będziesz mieć żadnych problemów z Yandex Directory. Zdjęcia dodane do wizytówki przechodzą ręczną moderację, która może potrwać do 7 dni.
Wizytówek Yandex w Polsce jest jeszcze nie wiele. A takich, które są zweryfikowane spotkałem garstkę. Wiele lokalizacji jest automatycznie utworzona z innych baz i spisów firm.
Jakie firmy powinny wykorzystać wizytówki Yandex?
Jeśli prowadzisz firmę w Rosji lub innym kraju obsługiwanym przez Yandex to bez dwóch zdań warto skorzystać wizytówek w mapach Yandex. Również wtedy, gdy prowadzisz firmę w Polsce i masz kontrahentów/klientów ze wschodu z którymi spotykasz się w siedzibie Twojej firmy. Jeśli z kolei prowadzisz firmę skierowaną typowo do polskiego klienta – wizytówka Yandex będzie zbyteczna. Skoncentruj się na wizytówce w Google oraz innych serwisach na które trafiają Twoi obecni i przyszli klienci.
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.
Photo by Bangkit Ristant on Unsplash