Jak wypozycjonować firmę w Google? Proste pytanie na które nie ma prostej odpowiedzi. Dodatkowo, całość komplikuje jeszcze specyfika lokalnych wizytówek w Mapach Google. Oraz ciągłe zmiany po stronie Google. Poniżej 9 najważniejszych elementów, które musisz zrealizować, aby z powodzeniem wyświetlać wizytówkę Google na czołowych pozycjach lokalnych w wyszukiwarce oraz Mapach Google.
Znaj swój teren
Zanim przejdę do meritum, jest jedna ważna kwestia o której musisz wiedzieć. Mówiąc wprost – każdy przypadek jest inny. Czyli? Czyli pozycjonowanie wizytówki Google (i jednocześnie strony internetowej) w mieście lub miejscowości o podobnej wielkości może się od siebie baaardzo różnić. Dużo zależy od liczby firm konkurencyjnych oraz rodzaju i częstotliwości działań, jakie owe biznesy podejmują.
Przykład? Bardzo proszę. Będzie ekstremalny, ale dobrze obrazujący istotę sprawy. Wyobraź sobie, że prowadzisz szwalnię. Nie, nie tradycyjną. Taką, która specjalizuje się wyłącznie w produkcji skafandrów dla astronautów (mówiłem, że przykład będzie nie z tej ziemi :)). I działalność realizujesz w niewielkiej miejscowości – np. 15 tys. mieszkańców. Problem w tym, że Twoje miasto słynie z firm, które zajmują się tym samym co Ty – na podobnej na zasadzie, jak Pleszew znany jest ze swoich piecy, Kępno z mebli, a Radom z komisów samochodowych. W takiej sytuacji, rywalizujesz w Google, w wynikach lokalnych, np. z 20 – 30 firmami konkurencyjnymi. Podczas gdy prowadząc firmę o takim samym profilu działalności w dużym mieście np. w Warszawie, będziesz jedną z dwóch firm walczących o tego samego klienta. A to diametralna różnica.
Zejdźmy na ziemię. Wskazówki, które znajdziesz poniżej są uniwersalne i możesz je zastosować bez względu na liczbę firm konkurencyjnych. Pamiętaj jednak, że poziom trudność, co zrozumiałe, rośnie z każdą dodatkową wizytówką lokalną firmy z Twojej branży.
Wizytówka Google Moja Firma
Wizytówka, czyli oficjalnie lokalizacja Google Moja Firma to pierwsze miejsce, gdzie zagląda Google. Przede wszystkim musisz taką wizytówkę posiadać, aby miało się co wyświetlać. Po drugie, wizytówka musi być zweryfikowana, czyli podłączona pod konto Google właściciela firmy. W procesie pozycjonowania, ważne jest to, aby lokalizacja była uzupełniona wartościową treścią. I to na jak najwyższym poziomie!
Twoja lokalizacja Google Moja Firma musi:
- być zweryfikowana,
- być uzupełniona w maksymalnym stopniu,
- być aktualna,
- nie posiadać duplikatów,
- zawierać dużą liczbą wartościowych zdjęć,
- zawierać dużą liczbą prawdziwych i pozytywnych recenzji Google,
- zawierać aktualne wpisy prowadzące do strony internetowej.
Strona internetowa
Strona www Twojej firmy to strategicznie najbardziej istotne miejsce w Internecie. Ponadto takie, nad którym posiadasz 100% kontrolę. W przeciwieństwie do Facebooka, czy wyszukiwarki Google, nie pojawiają się (a na pewno nie powinny) na niej reklamy innych firm. Jako pan i władca swojej witryny internetowej to Ty decydujesz co, gdzie i jak będzie prezentowane Twojemu klientowi. To ogromna siła, która daje wiele możliwości.
W 2017 roku Google wprowadził wiele nowości i usprawnień do panelu Google Moja Firma. Ku uciesze pokaźnego grona osób, właściciele lokalnych biznesów i ich marketerzy w końcu doczekali się uwagi i konkretnych działań w Mapach po stronie Google. Jednak w 2017 zaszła jeszcze jedna istotna zmiana w pozycjonowaniu lokalnym. Jaka? Google zaczął przykładać dużą rolę do informacji, które znajdują się na stronie internetowej. Im lepiej zoptymalizowana i wypełniona wartościową treścią (zawierającą frazy kluczowe) strona www, tym większy jej wpływ na wizytówkę firmy.
Twoja strona internetowa musi:
- być bezproblemowo odczytywana przez roboty indeksujące Google,
- posiadać prawidłową strukturę,
- posiadać certyfikatem SSL,
- szybko się ładować,
- być dostosowana do urządzeń mobilnych,
- być zoptymalizowana pod wybrane frazy kluczowe,
- zawierać tytuły oraz meta opisy,
- zawierać linki wewnętrzne,
- zawierać linkujące do niej strony internetowe powiązane tematycznie,
- posiadać wysokiej jakości zoptymalizowane zdjęcia i grafiki,
- zawierać przemyślane i perswazyjne teksty,
- posiadać cyklicznie pojawiające się nowe, wartościowe treści w formie bloga/porad/wskazówek,
- być połączona z kanałami społecznościowymi firmy,
- zawierać dane strukturalne opisane przy pomocy Schemy.
Katalogi firm
Katalogi biznesowe to portale takie jak np. Panorama Firm, Zumi, Targeo, PKT czy Cylex na których firmy mogą dodać swoją wizytówkę. Podobnie jak w Mapach Google, wpis może zawierać podstawowe dane o firmie (nazwa, adres, numer telefonu), jak i bardziej rozbudowane informacje (link do strony, zdjęcia, opisy, opinie itd.). Aby podnieść pozycję Twojej wizytówki Google, musisz być obecny na głównych (i nie tylko) portalach ze spisem firm. Co więcej, dane teleadresowe dotyczące Twojego biznesu we wspomnianych katalogach powinny być spójne. Czytaj – takie same, jak na stronie internetowej, wizytówce Google, czy chociażby fanpage’u na Facebooku. Wszystko po to, aby być bardziej wiarygodnym dla algorytmów Google.
Wizytówki Twojej firmy w katalogach firm muszą posiadać:
- spójne i aktualne dane teleadresowe (nazwa, adres, numer telefonu, kategoria itd.),
- indywidualne opisy,
- godziny otwarcia,
- linki do zakładek ofertowych,
- grafiki i zdjęcia,
- linki do kanałów social media oraz serwisów wideo (np. YouTube).
Reputacja
Reputacja Twojej firmy online jest jak powietrze – ciężko ją uchwycić, ale jest niezbędna do przeżycia. I do osiągania znaczących pozycji w rankingu wizytówek Google. Zaufanie w świecie internetu jest bardziej istotne, niż może Ci się wydawać na pierwszy rzut oka. Recenzje i opinie czytają klienci, gdy podejmują decyzję o zakupie. Lub jego braku. W ten sposób oszczędzają swój czas – bazują na doświadczeniach poprzednich klientów. Dwie kluczowe sprawy o których musisz pamiętać – recenzje muszą być autentyczne (pochodzić od prawdziwych klientów) i muszą znajdować się w Internecie w miejscach, do których często zaglądają przyszli klienci.
Reputacja online Twojej firmy musi:
- być oparta o realne recenzje od klientów,
- posiadać strategię – czyli wybrane priorytetowe strony na których zbierasz recenzję w pierwszej kolejności,
- być zdywersyfikowana (opinie na wizytówce Google, na Facebooku, w Zumi itd.)
- być na bieżąco rozwijana i monitorowana,
- pokazywać aktywną rolę firmy – czyli firma odpowiada na każdą otrzymaną recenzję (zarówno pozytywną, jak i negatywną).
Podsumowanie
Powyższe wskazówki w dużej mierze dotyczą prostych elementów, ale często z różnych względów niełatwych do zaimplementowania. Wykorzystaj wszystkie, albo tylko jedną. Najważniejsze, abyś za chwilę przeszedł do następnej i kolejnych. Z czasem osiągniesz efekt synergii – wszystkie kanały zaczną pracować na Twoją markę. A ta jest jedyną rzeczą, jaką Google chce obdarowywać zaufaniem i wysokimi pozycjami w rankingu w 2018 roku.
Jak zwykle bardzo ciekawe wiadomości, pomagające w pozycjonowaniu strony. Problem pojawi się przy wdrażaniu tych wskazówek
@Kanon24
Zgadza się 🙂
S.