Koniec Google+. Google zamyka usługę. Wskazówki dla firm.

Zamknięcie usługi Google+

Stało się. To, co wielu przeczuwało od kilku lat, oficjalnie potwierdził Google 8 października 2018 – Google+ przestanie istnieć. Technicznie będzie żyło dalej dla dużych firm i ich wewnętrznej komunikacji. Jednak dla zwykłych użytkowników i firm lokalnych zniknie. Co to oznacza dla Ciebie i Twojej firmy? Jak możesz się przygotować do wygaszenia usługi G+?

 

Po 7 latach Google postanowił pozbyć się serwisu Google+. Powód? Mała liczba użytkowników oraz wyciek danych nt. osób korzystających z G+ poprzez api. Sposobu w jaki Google komunikował ów wyciek (a raczej braku informacji z ich strony) komentował nie będę. Osoby działające w marketingu internetowym od dawna zauważały malejącą społeczność w Google+. A tym samym potencjał, jakim ten serwis posiadał, by konkurować z takim gigantem, jak Facebook.

Takie było założenie Google, gdy uruchamiał G+. Stworzyć swój portal społecznościowy i nie dać się Facebookowi. Z mojej perspektywy cały serwis był zbyt skomplikowany. Proste czynności wymagały znajomości na poziomie niemal średnio zaawansowanego specjalisty. Tak nie buduje się platform i dużych zasięgów. Google na początku chciał dobrze – pointegrować G+ z każdą możliwą usługą. Mapami, YouTube oraz wizytówkami firm. Wyszło? Nie bardzo. Głównie przez nadmierną komplikację. Pamiętam, jak w 2014 roku Google osiągnął swoje apogeum w integracji Google+ z wizytówkami Google. Musiałeś wówczas znać odpowiednią kombinację kliknięć w panelu sterującym wizytówką, by przejść do “ukrytych” ustawień. Szaleństwo.

 

Co koniec Google+ oznacza dla lokalnych firm?

Ikona Google PlusSzczerze? Nie za wiele. Google skutecznie od ponad dwóch lat wygaszał Google+ z usługi wizytówek i Map Google. Zniknęła opcja przejścia ze strony G+ na wizytówkę, a wcześniej z wizytówki na G+. Później G+ został odłączony od opinii Google – nie musiałeś już mieć konta na G+, by wystawić komuś recenzję. Dalej Google+ został usunięty z panelu Moja Firma – nie mogłeś już wejść na swoją stronę firmową w G+ przez panel zarządzający wizytówką Google. Na koniec strona Google+ przestała być tworzona automatycznie podczas zakładania nowej wizytówki Google.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne, rola G+ również była marginalna. Mała społeczność oraz niewiele oryginalnej treści powodowało, że serwis Google+ nie był znaczącym czynnikiem rankingowym (jeśli w ogóle był jakimkolwiek).

 

Jak przygotować się do zamknięcia Google+ w lokalnej firmie?

Zgodnie z zapowiedzią Google, za kilka miesięcy Google+ przestanie istnieć. Śmiem twierdzić, że większość lokalnych firm w Polsce nawet tego nie zauważy. Jeśli jednak posiadasz stronę G+ dla swojej firmy, oto co możesz zrobić:

  • kieruj ruch z G+ na inne profile społecznościowe Twojej firmy (np. Facebook, Linkedin).
  • cyklicznie (np. raz na tydzień) informuj swoją społeczność w Google+, że wkrótce Twoja strona w G+ zostanie zamknięta – podaj alternatywne miejsce w sieci, gdzie można znaleźć Twoją firmę,
  • jeśli posiadasz wielu użytkowników na swojej stronie w G+, poinformuj ich poprzez newsletter i inne kanały społecznościowe,
  • usuń link oraz ikonę G+ ze strony oraz stopki w mailu,
  • nie twórz nowych stron i profili w Google+ (przeznacz czas i energię na inne działania – np. prowadź firmowego bloga).

 

Ponadczasowa wskazówka uniwersalna

Publikuj treści przede wszystkim na swojej stronie internetowej. Stwórz bloga lub zakładkę, którą nazwiesz aktualności/wiedza/porady itd… i do nich linkuj na swoich profilach społecznościowych. Treść, którą publikujesz na swojej stronie www należy do Ciebie. Wszystko, co umieszczasz na Facebooku jest własnością… Facebooka. Nie inaczej jest z innymi portalami społecznościowymi (Twitter, Linkedin, wpisy Moja Firma na wizytówkach Google itd.). Bądź panem swojego contentu.

 

Photo by Ryan Holloway on Unsplash

 

About Seweryn Pietrucha

Na co dzień pomaga lokalnym Firmom pozyskiwać klientów z Internetu. Tworzy strategie oraz kampanie marketingowe. Zarówno dla biznesów posiadających pojedynczą lokalizację jak i firm wielodziałowych.

Sprawdź również

Polska firma w Mapach Yandex

Dodałem polską firmę do rosyjskich map Yandex! Wnioski i praktyczne wskazówki

Założyciel Tesli i SpaceX – Elon Musk – twierdzi, że jeśli nie ponosisz porażek to …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *