Czynników wpływających na pozycję Twojej wizytówki Google w wynikach wyszukiwania jest dużo. Naprawdę dużo. Poczynając od tego, gdzie faktycznie znajduje się Twój biznes i szukający, poprzez jakość wizytówki Google, a na opiniach (nie) kończąc. Jest jednak jeden – ogromny – czynnik, który wpływa na miejsce w rankingu lokalnym Google. I jest często pomijany. A co najmniej ignorowany. Także przez Twoją konkurencję. Jaki to czynnik?
Nie będę trzymał Cię dłużej w niepewności. Tym czynnikiem jest Twoja strona internetowa. Częściej, niż rzadziej nie jest brana pod uwagę przez właścicieli i menedżerów biznesów, którzy pracują nad większą widocznością swoich lokalizacji w Google. A powinni. Strona internetowa firmy jest jak fundament w dobrze zbudowanym domu. Na nim opiera się cała konstrukcja. Powoduje, że dom się nie przechyla i służy przez wiele tak. Tak samo jest ze stroną www. Prawidłowo zaprojektowana i zbudowana jest wartościowym elementem strategii:
- budowania i wzmacniania marki,
- pozyskiwania klientów,
- pozycjonowania (tradycyjnego i lokalnego).
W 2003 roku “zbudowałem” swoją pierwszą stronę www. Tak, była tam tylko pierwsza strona. Główna 🙂 Oparta o darmową domenę .prv.pl z dużą liczbą migających reklam. Promowała firmę w branży, która w 99% opierała się na działaniach outdoorowych (szyldy, reklamy przydrożne) i ogłoszeniach w prasie. Strona wyglądała koszmarnie. Brzydkie czcionki, źle dobrane kolory i rozrzucone zdjęcia. Miała jednak jedną, ogromną zaletę. Pozyskiwała klientów.
Konkurencja nie posiadała swoich stron internetowych. Pozycjonowanie było proste i nie wymagało wielkich nakładów (czasowych i finansowych). W dużym skrócie – wystarczyło być w internecie i mieć co sprzedać. To taka internetowa wersja polskiej gospodarki z początku lat 90-tych 🙂
Dziś, pomimo upływu kilkunastu lat, w niektórych branżach niewiele się zmieniło jeśli chodzi o strony internetowe. Albo ich nie mają, albo są to witryny słabej jakości. Z kolei w przypadku stron internetowych oddziałów korporacyjnych w Polsce problemy są głównie trzy. Ich witryny są z reguły skomplikowane w obsłudze – trudno jest w szybki i łatwy sposób znaleźć potrzebną informację. Po drugie nie są zoptymalizowane pod wyszukiwarki. Po trzecie – naprawa dwóch poprzednich elementów jest albo niemożliwa, albo trudna do wdrożenia. Głównie ze względu na autorski system i długi proces decyzyjny w centrali firmy.
Poniżej odpowiedzi na pytania:
- dlaczego powinieneś posiadać dobrze działającą stronę internetową?
- jak informacje na stronie www wpływają na pozycjonowanie Twojej wizytówki Google?
Jedyne, naprawdę Twoje miejsce w internecie
Twoja wizytówka Google i kanał na YouTubie należą do firmy Google. Podobnie z fanpage’em na Facebooku i profilem na Instagramie – ich właścicielem jest Facebook. Strona firmowa na Linkedinie jest własnością Microsoftu. Jedyne, prawdziwie Twoje miejsce w internecie to strona internetowa (pod warunkiem, że domena i serwer są zarejestrowane na Ciebie). Wszystkie wymienione przed chwilą profile są we władaniu dużych graczy. Wypożyczamy je. Prowadzimy dzięki nim komunikację z klientami. Korzystamy. Jednak wszystko to odbywa się na zasadach firm Google, Facebook i Microsoft.
W ubiegłym roku Google zawiesił mojemu znajomemu wizytówkę w Mapach. Wcześniej Facebook zablokował jego fanpage (na zgłoszenie firmy z konkurencji). Jedyny kanał internetowy do pozyskiwania klientów, który mu pozostał to jego strona internetowa. Przez kilka tygodni z powodu zawieszonych kont nie pozyskał żadnego klienta z Facebooka, ani Map Google. Strona jednak przyciągała nowych nabywców na usługi dzięki wynikom organicznym i działaniom płatnym (Google Ads). Firma znajomego zanotowała lekki spadek w przychodach, ale nie było to załamanie.
Nie wkładaj wszystkich jajek do jednego koszyka mówi angielskie powiedzenie. Dywersyfikacja kanałów pozyskiwania klientów jest podstawą. Najważniejszym ze źródeł jest Twoja strona internetowa.
Twoja firma w oczach Google
Bezpieczeństwo. Rozumiem. Ale jak strona internetowa firmy lokalnej przekłada się na pozycjonowanie w Mapach? – zapytasz. Google i jego algorytmy patrzą na Twoją firmę, tak jak Ty patrzysz na swoją żonę, albo męża (nie, nie o ten wzrok mi chodzi :)). Widzą go, jako całość. Łączą Twoją stronę internetową z wizytówką (lub wizytówkami oddziałów) w Mapach Google. Dostrzegają Twojego fanpage’a na Facebooku oraz wizytówkę w Panoramie Firm. Dla Google wszystkie te strony składają się w jeden obraz – Twoją firmę i markę o nazwie …. (tutaj wstawić nazwę Twojego biznesu).
W praktyce oznacza to, że informacje umieszczone na Twojej stronie www mają wpływ na wiarygodność i autorytet Twojej wizytówki Google. Recenzje z fanpage’a na Facebooku są widziane przez Google, ale link do nich pojawia się na samej wizytówce Google. Opinie ze wspomnianego profilu w Panoramie Firm są indeksowane i uwzględniane podczas ustalania pozycji w rankingu w Mapach Google. Idąc dalej, filmy na Twoim kanale YouTube (ich tytuły, linki w nich zawarte, komentarze itd.) wpływają na pozycjonowanie Twojej strony internetowej. W rezultacie, Google patrzy na Twoją firmę, jako na markę. Posiadającą wiele źródeł informacji, które ją opisują. A strona www jest jednym z najbogatszych…
Strona internetowa – zaufane i bogate źródło informacji
Czy podajesz błędny numer telefonu lub godziny otwarcia na swojej swojej stronie www? Czy opisujesz produkty lub usługi, których nie masz w swojej ofercie? Zakładam, że nie. Google również robi takie założenie. Wierzy, że podajesz prawdziwe informacje. Oczywiście porównuje je z zasobami internetowymi przy pomocy coraz to bardziej wyszukanych algorytmów. Co do zasady jednak, ufa informacjom, które podajesz na swojej witrynie.
Tyle teorii. Przejdźmy do praktyki.
Poniżej zrzut ekranowy z wyszukiwarki Google po wpisaniu frazy “torty weselne łódź”. Na wizytówce nr 2 pojawia się napis: Na ich stronie: torty weselne

Po wejściu na stronę internetową powyższej cukiernii zobaczysz, że fraza torty weselne pojawia się zarówno w nagłówku, tytule, jak i adresie url. Przede wszystkim witryna posiada dedykowaną zakładkę dla tej kategorii produktów. Dzięki temu Google może ją zindeksować i wyświetlić na wizytówce Google, za każdym razem, gdy zajdzie taka potrzeba.
Kolejny przykład. Tym razem artykuł blogowy umieszczony na stronie internetowej. Fraza monitoring domu warszawa

Na wizytówce Google nr 1: Na ich stronie: monitoring domu
Po wejściu na stronę firmy lub kliknięciu w wizytówkę widać link, który Google zaindeksował dla tego zapytania – link prowadzący do artykułu blogowego:

Po kliknięciu w wizytówkę Google pojawia się link do artykułu blogowego dla wprowadzonego zapytania.
Co powinna posiadać Twoja strona internetowa?
Poniżej znajdziesz listę podstawowych cech dobrej strony www dla firmy lokalnej.
- Strona posiada określony cel, jaki ma realizować. Np. umawianie wizyt klientów.
- Zdefiniowana grupa docelowa i tzw. persona do której strona będzie “mówić”. Np. właściciele firm i ich asystentki z branży przemysłowej, którzy przygotowują się do imprezy targowej i szukają firmy tworzącej zabudowy stoisk na targi.
- Witryna ładuje się poniżej 3 sekund (im szybciej, tym lepiej).
- Jest dostosowana do urządzeń mobilnych.
- Posiada certyfikat SSL.
- Strona główna określa, czym zajmuje się firma i jaką wartość dostarcza.
- Zawiera przyciski nawołujące do działania (z ang. call-to-action).
- Witryna posiada przemyślaną strukturę (architekturę) informacji.
- Każdy produkt i usługa posiada dedykowaną zakładkę z opisami i zdjęciami.
- Strona główna i strony ofertowej zawierają min. 300 słów.
- Każda zakładka posiada unikalny tytuł, opis meta i teksty.
- Podstrony zawierają jeden nagłówek H1 i prawidłowe nagłówki niższych rzędów (H2, H3 itd.)
- Numer telefonu i godziny otwarcia widoczne są na każdej zakładce.
- Zakładka kontaktowa posiada nazwę firmy, adres i numer telefonu.
- W zakładce kontaktowej prawidłowo wbudowano mapkę Google.
- Dane kontaktowe otagowano przy pomocy znaczników danych strukturalnych Schema.
- W zakładce blog/wiedza/porady pojawiają się regularnia wpisy powiązane z kluczowymi frazami kluczowymi i linkujące do zakładek ofertowych.
- W zakładce opinie/zaufali nam zamieszczono recenzje i referencje od klientów.
- Zdjęcia i filmy są dobrej jakości i nawiązują do tekstów oraz tytułu zakładek.
- Grafiki mają uzupełnione pola “alt”.
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.
Photo by Pierre Châtel-Innocenti on Unsplash
Cześć, czytam Twoje treści bo są praktyczne ale tym razem mam kłopot.
Powiedz tak krótko – to jaki jest ten najważniejszy element bo piszesz też o stronie internetowej?
pozdrawiam
@Maciej
Cześć, tak jak zaznaczyłem na początku artykułu chodzi o fakt posiadania strony internetowej, która jest dobrze zbudowana i wypełniona wysokiej jakości treścią. Często firmy chcą pozycjonować swoje wizytówki w Mapach Google, a posiadają jedynie fanpage’a na Facebooku. Podczas gdy ich konkurencja nie tylko ma dobrze zoptymalizowaną witrynę i opisane zakładki ofertowe, ale prowadzi również bloga, który sprowadza ruch na stronę i buduje autorytet domeny. Stąd pomysł, by pokazać przy pomocy takiego artykułu zasadność prowadzenia strony www, która jest konieczna, jeśli chce się pozycjonować wizytówkę Google na rynku z mocną konkurencją.
S.
Po przeczytaniu Pańskiego wpisu w końcu mam wrażenie, że zaczynam rozumieć jak działa pozycjonowanie. Już widzę, że warto poświęcić trochę czasu i pieniędzy własnej stronie żeby zaczęła przynosić zyski.
@Adrian
Tak, zdecydowanie warto inwestować w swoją stronę internetową 🙂
S.