Najważniejszy i najczęściej pomijany element pozycjonowania wizytówki Google

Strona www - element pozycjonowania lokalnego w Google

Czynników wpływających na pozycję Twojej wizytówki Google w wynikach wyszukiwania jest dużo. Naprawdę dużo. Poczynając od tego, gdzie faktycznie znajduje się Twój biznes i szukający, poprzez jakość wizytówki Google, a na opiniach (nie) kończąc. Jest jednak jeden – ogromny – czynnik, który wpływa na miejsce w rankingu lokalnym Google. I jest często pomijany. A co najmniej ignorowany. Także przez Twoją konkurencję. Jaki to czynnik?

Nie będę trzymał Cię dłużej w niepewności. Tym czynnikiem jest Twoja strona internetowa. Częściej, niż rzadziej nie jest brana pod uwagę przez właścicieli i menedżerów biznesów, którzy pracują nad większą widocznością swoich lokalizacji w Google. A powinni. Strona internetowa firmy jest jak fundament w dobrze zbudowanym domu. Na nim opiera się cała konstrukcja. Powoduje, że dom się nie przechyla i służy przez wiele tak. Tak samo jest ze stroną www. Prawidłowo zaprojektowana i zbudowana jest wartościowym elementem strategii:

  • budowania i wzmacniania marki,
  • pozyskiwania klientów,
  • pozycjonowania (tradycyjnego i lokalnego).

W 2003 roku “zbudowałem” swoją pierwszą stronę www. Tak, była tam tylko pierwsza strona. Główna 🙂 Oparta o darmową domenę .prv.pl z dużą liczbą migających reklam. Promowała firmę w branży, która w 99% opierała się na działaniach outdoorowych (szyldy, reklamy przydrożne) i ogłoszeniach w prasie. Strona wyglądała koszmarnie. Brzydkie czcionki, źle dobrane kolory i rozrzucone zdjęcia. Miała jednak jedną, ogromną zaletę. Pozyskiwała klientów. 

Konkurencja nie posiadała swoich stron internetowych. Pozycjonowanie było proste i nie wymagało wielkich nakładów (czasowych i finansowych). W dużym skrócie – wystarczyło być w internecie i mieć co sprzedać. To taka internetowa wersja polskiej gospodarki z początku lat 90-tych 🙂 

Dziś, pomimo upływu kilkunastu lat, w niektórych branżach niewiele się zmieniło jeśli chodzi o strony internetowe. Albo ich nie mają, albo są to witryny słabej jakości. Z kolei w przypadku stron internetowych oddziałów korporacyjnych w Polsce problemy są głównie trzy. Ich witryny są z reguły skomplikowane w obsłudze – trudno jest w szybki i łatwy sposób znaleźć potrzebną informację. Po drugie nie są zoptymalizowane pod wyszukiwarki. Po trzecie – naprawa dwóch poprzednich elementów jest albo niemożliwa, albo trudna do wdrożenia. Głównie ze względu na autorski system i długi proces decyzyjny w centrali firmy.

Poniżej odpowiedzi na pytania:

  • dlaczego powinieneś posiadać dobrze działającą stronę internetową?
  • jak informacje na stronie www wpływają na pozycjonowanie Twojej wizytówki Google?

Jedyne, naprawdę Twoje miejsce w internecie

Twoja wizytówka Google i kanał na YouTubie należą do firmy Google. Podobnie z fanpage’em na Facebooku i profilem na Instagramie – ich właścicielem jest Facebook. Strona firmowa na Linkedinie jest własnością Microsoftu. Jedyne, prawdziwie Twoje miejsce w internecie to strona internetowa (pod warunkiem, że domena i serwer są zarejestrowane na Ciebie). Wszystkie wymienione przed chwilą profile są we władaniu dużych graczy. Wypożyczamy je. Prowadzimy dzięki nim komunikację z klientami. Korzystamy. Jednak wszystko to odbywa się na zasadach firm Google, Facebook i Microsoft. 

W ubiegłym roku Google zawiesił mojemu znajomemu wizytówkę w Mapach. Wcześniej Facebook zablokował jego fanpage (na zgłoszenie firmy z konkurencji). Jedyny kanał internetowy do pozyskiwania klientów, który mu pozostał to jego strona internetowa. Przez kilka tygodni z powodu zawieszonych kont nie pozyskał żadnego klienta z Facebooka, ani Map Google. Strona jednak przyciągała nowych nabywców na usługi dzięki wynikom organicznym i działaniom płatnym (Google Ads). Firma znajomego zanotowała lekki spadek w przychodach, ale nie było to załamanie. 

Nie wkładaj wszystkich jajek do jednego koszyka mówi angielskie powiedzenie. Dywersyfikacja kanałów pozyskiwania klientów jest podstawą. Najważniejszym ze źródeł jest Twoja strona internetowa. 

Twoja firma w oczach Google

Bezpieczeństwo. Rozumiem. Ale jak strona internetowa firmy lokalnej przekłada się na pozycjonowanie w Mapach? – zapytasz. Google i jego algorytmy patrzą na Twoją firmę, tak jak Ty patrzysz na swoją żonę, albo męża (nie, nie o ten wzrok mi chodzi :)). Widzą go, jako całość. Łączą Twoją stronę internetową z wizytówką (lub wizytówkami oddziałów) w Mapach Google. Dostrzegają Twojego fanpage’a na Facebooku oraz wizytówkę w Panoramie Firm. Dla Google wszystkie te strony składają się w jeden obraz – Twoją firmę i markę o nazwie …. (tutaj wstawić nazwę Twojego biznesu). 

W praktyce oznacza to, że informacje umieszczone na Twojej stronie www mają wpływ na wiarygodność i autorytet Twojej wizytówki Google. Recenzje z fanpage’a na Facebooku są widziane przez Google, ale link do nich pojawia się na samej wizytówce Google. Opinie ze wspomnianego profilu w Panoramie Firm są indeksowane i uwzględniane podczas ustalania pozycji w rankingu w Mapach Google. Idąc dalej, filmy na Twoim kanale YouTube (ich tytuły, linki w nich zawarte, komentarze itd.) wpływają na pozycjonowanie Twojej strony internetowej. W rezultacie, Google patrzy na Twoją firmę, jako na markę. Posiadającą wiele źródeł informacji, które ją opisują. A strona www jest jednym z najbogatszych…

Strona internetowa – zaufane i bogate źródło informacji

Czy podajesz błędny numer telefonu lub godziny otwarcia na swojej swojej stronie www? Czy opisujesz produkty lub usługi, których nie masz w swojej ofercie? Zakładam, że nie. Google również robi takie założenie. Wierzy, że podajesz prawdziwe informacje. Oczywiście porównuje je z zasobami internetowymi przy pomocy coraz to bardziej wyszukanych algorytmów. Co do zasady jednak, ufa informacjom, które podajesz na swojej witrynie. 

Tyle teorii. Przejdźmy do praktyki. 

Poniżej zrzut ekranowy z wyszukiwarki Google po wpisaniu frazy “torty weselne łódź”. Na wizytówce nr 2 pojawia się napis: Na ich stronie: torty weselne

Nazwa produktu ze strony internetowej wyświetla się na wizytówce Google.

Po wejściu na stronę internetową powyższej cukiernii zobaczysz, że fraza torty weselne pojawia się zarówno w nagłówku, tytule, jak i adresie url. Przede wszystkim witryna posiada dedykowaną zakładkę dla tej kategorii produktów. Dzięki temu Google może ją zindeksować i wyświetlić na wizytówce Google, za każdym razem, gdy zajdzie taka potrzeba.

Kolejny przykład. Tym razem artykuł blogowy umieszczony na stronie internetowej. Fraza monitoring domu warszawa

Link do artykułu blogowego umieszczony na wizytówce Google
Fragment tytułu artykułu z bloga umieszczony na wizytówce w wynikach wyszukiwania

Na wizytówce Google nr 1: Na ich stronie: monitoring domu

Po wejściu na stronę firmy lub kliknięciu w wizytówkę widać link, który Google zaindeksował dla tego zapytania – link prowadzący do artykułu blogowego:

Łącze do bloga w wynikach lokalnych na wizytówce Google

Po kliknięciu w wizytówkę Google pojawia się link do artykułu blogowego dla wprowadzonego zapytania.

Co powinna posiadać Twoja strona internetowa?

Poniżej znajdziesz listę podstawowych cech dobrej strony www dla firmy lokalnej.

  1. Strona posiada określony cel, jaki ma realizować. Np. umawianie wizyt klientów.
  2. Zdefiniowana grupa docelowa i tzw. persona do której strona będzie “mówić”. Np. właściciele firm i ich asystentki z branży przemysłowej, którzy przygotowują się do imprezy targowej i szukają firmy tworzącej zabudowy stoisk na targi.
  3. Witryna ładuje się poniżej 3 sekund (im szybciej, tym lepiej).
  4. Jest dostosowana do urządzeń mobilnych.
  5. Posiada certyfikat SSL.
  6. Strona główna określa, czym zajmuje się firma i jaką wartość dostarcza.
  7. Zawiera przyciski nawołujące do działania (z ang. call-to-action).
  8. Witryna posiada przemyślaną strukturę (architekturę) informacji.
  9. Każdy produkt i usługa posiada dedykowaną zakładkę z opisami i zdjęciami.
  10. Strona główna i strony ofertowej zawierają min. 300 słów.
  11. Każda zakładka posiada unikalny tytuł, opis meta i teksty.
  12. Podstrony zawierają jeden nagłówek H1 i prawidłowe nagłówki niższych rzędów (H2, H3 itd.)
  13. Numer telefonu i godziny otwarcia widoczne są na każdej zakładce.
  14. Zakładka kontaktowa posiada nazwę firmy, adres i numer telefonu.
  15. W zakładce kontaktowej prawidłowo wbudowano mapkę Google.
  16. Dane kontaktowe otagowano przy pomocy znaczników danych strukturalnych Schema.
  17. W zakładce blog/wiedza/porady pojawiają się regularnia wpisy powiązane z kluczowymi frazami kluczowymi i linkujące do zakładek ofertowych.
  18. W zakładce opinie/zaufali nam zamieszczono recenzje i referencje od klientów.
  19. Zdjęcia i filmy są dobrej jakości i nawiązują do tekstów oraz tytułu zakładek.
  20. Grafiki mają uzupełnione pola “alt”.
Książka - Wizytówka Google - autor Seweryn Pietrucha

Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.

Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.



Photo by Pierre Châtel-Innocenti on Unsplash

 

About Seweryn Pietrucha

Na co dzień pomaga lokalnym Firmom pozyskiwać klientów z Internetu. Tworzy strategie oraz kampanie marketingowe. Zarówno dla biznesów posiadających pojedynczą lokalizację jak i firm wielodziałowych.

Sprawdź również

Zamknięcie usługi Google+

Koniec Google+. Google zamyka usługę. Wskazówki dla firm.

Stało się. To, co wielu przeczuwało od kilku lat, oficjalnie potwierdził Google 8 października 2018 …

4 komentarze

  1. Cześć, czytam Twoje treści bo są praktyczne ale tym razem mam kłopot.
    Powiedz tak krótko – to jaki jest ten najważniejszy element bo piszesz też o stronie internetowej?
    pozdrawiam

    • @Maciej
      Cześć, tak jak zaznaczyłem na początku artykułu chodzi o fakt posiadania strony internetowej, która jest dobrze zbudowana i wypełniona wysokiej jakości treścią. Często firmy chcą pozycjonować swoje wizytówki w Mapach Google, a posiadają jedynie fanpage’a na Facebooku. Podczas gdy ich konkurencja nie tylko ma dobrze zoptymalizowaną witrynę i opisane zakładki ofertowe, ale prowadzi również bloga, który sprowadza ruch na stronę i buduje autorytet domeny. Stąd pomysł, by pokazać przy pomocy takiego artykułu zasadność prowadzenia strony www, która jest konieczna, jeśli chce się pozycjonować wizytówkę Google na rynku z mocną konkurencją.

      S.

  2. Po przeczytaniu Pańskiego wpisu w końcu mam wrażenie, że zaczynam rozumieć jak działa pozycjonowanie. Już widzę, że warto poświęcić trochę czasu i pieniędzy własnej stronie żeby zaczęła przynosić zyski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *