Dziś na tapetę idzie temat dla wielu osób palący. Chodzi o taką sytuację, kiedy szukasz w Google usługi bądź lokalnego produktu. W wynikach wyszukiwania otrzymujesz jednak tylko jedną wizytówkę Google. Zamiast trzech. Dlaczego? Na to pytanie odpowiadam poniżej.
Poprawne wyniki wyszukiwania lokalnego w Google
Poprawne to takie, gdy otrzymujesz w wyszukiwarce Google 3 wizytówki firm pod Mapą Google…. po wpisaniu zapytania komercyjnego. Czyli jakiego? – zapytasz. Takiego, które nie szuka konkretnej firmy z nazwy. Poszukujesz natomiast usługi lub dostawcy produktu, który rozwiąże Twój problem lub zaspokoi Twoją potrzebę. Np. cukiernia łódź, serwis samochodowy pabianice lub… restauracja sieradz, jak na zrzucie ekranowym poniżej:
Jest zapytanie restauracja sieradz, są i trzy firmy pod Mapą. Jednym słowem – standardowe wyniki wyszukiwania lokalnego. Nie zawsze jednak jest tak różowo…
Zachwiane wyniki lokalne Google
Poniżej przykład tego, o czym piszę w tytule artykułu. Użytkownik wpisuje zapytanie serwis opon elizówka i otrzymuje taki oto widok:
Jego oczom ukazuje się (nie, nie las :)) wizytówka konkretnej firmy. Zamiast trzech biznesów lokalnych, widzi tylko jeden. Po wpisaniu tego samego hasła w Mapach Google otrzymuje natomiast… to samo!
Dlaczego Google ogranicza wyniki lokalne do 1 wizytówki?
Przede wszystkim trzeba jasno powiedzieć, że taka sytuacja nie jest zamierzona. Na pewno nie przez samego Google’a. Firma, która wyświetla się jako ta jedyna i wybrana może równie dobrze nie mieć zielonego pojęcia, że taka sytuacja ma miejsce w Internecie. Są jednak biznesy lokalne, jak i osoby na ich rzecz działające, które stają na głowie, aby osiągnąć taki monopol w Google. Ale o tym za chwilę.
Przykład przytoczony powyżej to klasyka gatunku. Miejscowość w której zlokalizowana jest firma – Elizówka – jest niewielka. Niespełna 900 mieszkańców. Innych firm, które również trudnią się wulkanizacją lub serwisem ogumienia jest jak na lekarstwo. Możesz co prawda znaleźć kilka serwisów samochodowych i warsztatów w Mapach Google dla tej miejscowości, ale:
- opony to nie jest ich główne zajęcie,
- ich wizytówki są w większości niezweryfikowane i słabo uzupełnione (czyli brak im tzw. autorytetu w Mapach Google).
Wszystkie powyższe czynniki sprzyjają wyświetlaniu się pojedynczej wizytówki Google. Problemem numero uno jest jednak sam algorytm Google. Nie zawsze działa tak, jak powinien. Tak naprawdę to problem z pojedynczymi wynikami lokalnymi w Google jest prawie tak stary, jak same Mapy Google.
Czynniki wspomagające pojedyncze wyniki lokalne Google
Jedną z technik spamerskich, która czasami niestety działa, jest umieszczanie w nazwie firmy słów kluczowych. Lub też wpisanie tylko słów kluczowych, zamiast realnej nazwy firmy. Więcej o tym w artykule Jak NIE nazywać firmy w Mapach Google. Wówczas algorytm Google (błędnie) traktuje taką wizytówkę, jako tą, która najbardziej odpowiada na zapytanie użytkownika. I ją właśnie serwuje w formie jedynej słusznej wizytówki w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie, pozostałe wizytówki firm giną całkowicie z pola widzenia potencjalnego klienta.
Co możesz zrobić, aby przywrócić 3 wyniki lokalne w Google
Jeśli wizytówka Twojej firmy zniknęła z rankingu razem z pozostałymi biznesami na rzecz pojedynczej lokalizacji z Map Google, możesz wykonać poniższe działania:
- zweryfikuj swoją lokalizację (jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś),
- wykonaj działania opisane w tym artykule 10 powodów, dlaczego pozycja Twojej firmy w Mapach Google jest niska,
zgłosić niepoprawne wyniki do Google, klikając na Prześlij opinię na samym dole wyszukiwarki Google (po tym, jak wpiszesz zapytanie i uzyskasz tylko jedną wizytówkę):
- zachęć właścicieli wizytówek z Twojej branży działających na tym samym terenie (tak, chodzi o Twoją konkurencję), aby również przesłali takie zgłoszenie.
Wyszukiwarka Google to świetny wynalazek. Tyle tylko, że bardzo złożony. A wszystko co zawiera wiele elementów, jest – przynajmniej statystycznie – bardziej podatne na błędy. Dbaj o lokalizację swojej firmy w Google, a z czasem nie tylko staniesz się bardziej widoczny dla klientów w Internecie, ale również zmniejszysz ryzyko, że Google uzna inną firmę za najbardziej prominentną w Twoim mieście.
Grafika: Freepik