Google swoje, spamerzy swoje. Nie ma dnia, abym nie widział w Mapach Google firm, które w swojej nazwie zamieszczają litanię słów kluczowych. Robią to w konkretnym celu – by być wyżej w rankingu. By zyskać większą widoczność. Dziś poradnik, jak nie nazywać firmy w Mapach Google. Podpowiadam też, jak zrobić to dobrze.
Oczekiwania Google kontra rzeczywistość
Google to wyszukiwarka, przede wszystkim. A rolą każdej wyszukiwarki jest dostarczanie dobrych wyników. Problem pojawia się wtedy, gdy zebrane informacje są nieprecyzyjne, błędne lub zniekształcone. Wtedy też same wyniki są podobnej jakości. Niskiej jakości.
By temu zapobiec, Google wypuściło zbiór zasad. Określają, jakie informacje możesz zamieścić o firmie w Google, a jakich nie. Wskazówki znajdziesz tutaj: https://support.google.com/business/answer/3038177?hl=pl
Google oczekuje od Ciebie, że nazwa Twojej firmy na wizytówce w Mapach będzie odzwierciedlać nazwę w rzeczywistości. Jeśli na budynku / stronie internetowej / papierowej wizytówce nazwa firmy brzmi, np. 3dtrip wirtualne spacery to na wizytówce Google również taka nazwa powinna się znaleźć:

Posługiwanie się tą samą nazwą firmy w Internecie buduje coś istotnego, ale nienamacalnego. Twoją markę. Tworzy się ją latami. Nie jest to proces ani krótki, ani też łatwy. Dlatego Google ufa przede wszystkim markom, a nie firmom, które powstały wczoraj. Więcej o pozycjonowaniu firmy przeczytasz w artykule Jak pozycjonować firmę w Mapach Google dziś i w przyszłości? Ponadczasowa strategia dla lokalnych biznesów
Rzeczywistość jednak weryfikuje wiele z powyższych założeń. Przede wszystkim firm w Mapach o nazwie typu Serwis ogumienia, wulkanizacja, wymiana opon tanio Łódź nadal jest sporo. Błędnie nazwane lokalizacje są czasami korygowane przez pracowników Google lub też samych użytkowników Map (w szczególności Lokalnych Przewodników Google).
Druga sprawa to smutna prawda, że wyniki w Mapach często w dużej mierze biorą pod uwagę nazwę firmy. I zawartej w niej frazy kluczowe. Dzieje się tak często, gdy na danym rynku mało jest firm, które posiadają silne wizytówki Google. Czyli takie o wysokim autorytecie.
Historia i statystyki pokazują jednak, że za każdym razem gdy spamerzy nadużywają słabości Google’a w jakimś obszarze, prędzej czy później wpływ działań spamujących spychany jest do marginesu. Przez samego Google oczywiście. Przykładem są np.:
- linki ze stron niskiej jakości,
- strony internetowe posiadające niewiele tekstu,
- lub treści “niskich lotów”.
Google zarabia, gdy użytkownicy chętnie korzystają z jego wyszukiwarki. Dba zatem o to, aby wyniki, które serwuje nie opierały się wyłącznie o manipulacje spamerów, a o realne i rzetelne strony (i firmy). Takie, które cieszą się zaufaniem i popularnością w realnym świecie. I do tego sprowadza się niemal każda aktualizacja algorytmów Google.
Podsumowanie
Używaj realnej nazwy Twojej firmy na wizytówce Google. Takiej, którą znają klienci. Takiej, która znajduje się na stronie internetowej oraz fanpage’u na Facebooku. Jeśli w danych rejestrowych (np. KRS) nazwa firmy brzmi np. ABC Sp. z o.o. , a marka, która tą firmę reprezentuje nosi nazwę np. XYZ to użyj marki. Ponieważ to z nią mają styczność Twoi obecni i przyszli klienci. Tak buduje się strategię długofalową.
Grafika: Freepik
Opisywane błędy najczęściej pojawiają się jeżeli mało doświadczeni właściciele na własna rękę zakładają wizytówki. Jeżeli zajmuje się tym jakaś agencja to raczej możliwość popełnienia tego rodzaju błędów jest znikoma.
Ale artykuł ogólnie bardzo na plus.
@Sebastian
Dzięki za komentarz. Z mojego doświadczenia wynika, że bywa z tym różnie. Właściciele firm nazywają błędnie swoje biznesy w Mapach z powodu braku informacji, a agencje pomimo tej wiedzy 😉
Mam pytanie dotyczące nazwy firmy w wizytówce Google i de facto także na innych platformach obecności danej instytucji na rynku. Jak wiadomo (Pana książka na ten temat “Wizytówka Google” jest świetna i dziękuję za nią) nazwa firmy najlepiej, aby była krótka i łatwo kojarząca się z danym podmiotem gospodarczym.
Czy w związku z tym na firmowej stronie internetowej w zakładce kontakt umieszczać nazwę firmy z CEIDG (wtedy klient będzie miał dane do faktury) czy tą (krótką, marketingową) którą konsekwentnie promujemy wszędzie?
@Krzysztof
W zakładce kontaktowej warto umieścić nazwę dla klienta na samej górze (i oznaczyć nagłówkiem H2, jeśli tytuł “Kontakt” jest H1). Dodatkowo, warto opisać nazwę i dane teleadresowe przy pomocy danych strukturalnych (link do generatora) oraz umieścić ją w stopce. Natomiast dane do faktury można zamieścić niżej w zakładce kontaktowej i poprzedzić śródtytułem: Dane do faktury
P.S. Miło mi, że książka służy 🙂
S.