Jak przenieść wizytówkę Google pod nowy adres i jej nie stracić? Poradnik

zmiana adresu na wizytówce Google
Poradnik

Z tego artykułu dowiesz się, jak prawidłowo uaktualnić adres na wizytówce Twojej firmy. Jeśli przeprowadzisz cały proces zgodnie z oczekiwaniami (oraz mechanizmami) Google, nie stracisz swojej wizytówki. Do dzieła.

O tym musisz wiedzieć

Głównym celem Google, jeśli chodzi o informacje umieszczane w usłudze Map, jest jak najwierniejsze odzwierciedlenie rzeczywistości. Google zależy na tym, aby użytkownicy korzystający z Google Maps, trafiali pod aktualne adresy, dodzwonili się do realnych firm oraz byli przekierowani na strony internetowe reprezentujące firmy przedstawione na wizytówkach. W dużym skrócie – im bardziej jest przydatna usługa Map Google dla użytkownika, tym lepiej. Korzysta na tym Google – ludzie chcą używać jego usług, co wiąże się z dochodami dla Google z reklam oraz monetyzacją Google Maps poprzez api. Wygrywają oczywiście również sami użytkownicy aplikacji – łatwiej odnajdują interesujące ich miejsca (firmy, instytucje, adresy), sprawdzają opinie oraz korzystają z bezpłatnej nawigacji. 

To właśnie ten aspekt “przydatności” publikowanych informacji na Mapach jest dla Google tak szalenie istotny. Poprzez algorytmy oraz dedykowane mechanizmy Google dba o publikowanie tych sprawdzonych oraz oficjalnych informacji. Ma to za zadanie m.in. unikanie spamu (nieistniejących miejsc) oraz zapewnienie aktualnych danych prezentowanych użytkownikom. 

I tu właśnie pojawia się problem. Wspomniane powyżej mechanizmy mogą zadziałać nieprawidłowo, jeśli zbyt szybko zmienisz adres na nowy na swojej wizytówce Google. Nieprawidłowo, czyli jak? Zamiast wyświetlenia nowego adresu siedziby (lub oddziału) na Twojej wizytówce, Google może… zawiesić całą wizytówkę. To z kolei spowoduje jej całkowite usunięcie z publicznego widoku z wyszukiwarki oraz Map Google (w przypadku tzw. zawieszenia twardego). Dlaczego tak się dzieje i jak się przed tym uchronić?

Znacznik na Mapach

Kolejność jest na wagę złota podczas aktualizacji adresu na wizytówce Google

Przez miesiące lub lata istnienia wizytówki Twojej firmy w Mapach, Google zdążył zebrać (przy pomocy swoich algorytmów) szereg informacji o Twoim biznesie. Wie dokładnie m.in. jak Twoja firma się nazywa, jaki jest jej numer telefonu oraz adres strony internetowej, czym się zajmuje oraz jakie usługi oraz produkty dostarcza. Co istotne, Google zna też adres Twojej firmy. Skąd on ma te wszystkie dane?, zapytasz. 

Google czerpie informacje na temat firmy z wielu źródeł. Główne z nich to:

  • strona internetowa firmy,
  • publiczne rejestry państwowe (m.in. CEDiG, KRS)
  • strony firmowe na portalach społecznościowych (m.in. LinkedIn, Facebook, Instagram),
  • katalogi firmowe (m.in. Panorama Firm, PKT),
  • systemy mapowe (m.in. Targeo, HereMaps).
  • strony internetowe wzmiankujące o firmie (oraz jej adresie).

Dodatkowo Google może brać pod uwagę informacje zawarte na zdjęciach Street View oraz dane behawioralne użytkowników (np. dane GPS ze smartfonów użytkowników odwiedzających miejsca).

Wszystkie powyższe dane są agregowane w ramach tzw. klastra lokalnego Google. Oznacza to, że Google posiada solidne wyobrażenie o Twojej firmie (nazwa, adres, numer telefonu, profil działalności itd.). Aby zmienić adres na wizytówce Google Twojej firmy, powinieneś zatem najpierw uaktualnić dane we wspomnianym klastrze lokalnym – czyli na:

  • stronie www,
  • profilach społecznościowych,
  • katalogach firmowych,
  • systemach mapowych,
  • stronach na których opublikowane są dane teleadresowe Twojej działalności.

Oznacza to, że adres na wizytówce Google powinieneś uaktualnić na samym końcu!

Ryzyko zawieszenia wizytówki Google

Google może zawiesić wizytówkę Google bez wyraźnego powodu (nawet dla firm, które działają od wielu lat i przestrzegają wszystkich zasad) – tak niestety wygląda praktyka. Sytuacje tego typu mają jednak najczęściej miejsce w przypadku błędów oraz wprowadzania przez Google nowych systemów antyspamowych. W przypadku operacji polegającej na aktualizacji adresu na wizytówce Google, ryzyko zawieszenia lokalizacji wzrasta w ogromnym stopniu – jeśli w pierwszej kolejności zaczniesz edytować adres na wizytówce Google (zamiast we wszystkich innych miejscach w internecie). Zasada, której warto się zatem trzymać podczas aktualizacji danych teleadresowych brzmi: wizytówka Google na końcu.

Jak edytować adres na wizytówce Google – wskazówki krok po kroku

Jeśli umieściłeś nowy adres Twojej firmy w pierwszej kolejności na stronie www, profilach społecznościowych, katalogach firmowy i systemach mapowych, możesz teraz (na samym końcu) wprowadzić nowy adres na wizytówce Google. Aby to zrobić, wykonaj poniższe kroki.

  1. Wpisz w wyszukiwarkę Google nazwę Twojej firmy.
  2. Kliknij przycisk Edytuj profil (jeśli nie widzisz tego przycisku, upewnij się że jesteś zalogowany na konto Google posiadające uprawnienia do zarządzania wizytówką).

3. Następnie wybierz Lokalizacja i kliknij na adres Twojej firmy.

4. Wpisz nowy adres firmy (taki sam, jak na stronie www i wszystkich innych pozostałych miejscach) i na koniec kliknij Zapisz.

Zdjęcie: Rubaitul Azad

 

About Seweryn Pietrucha

Na co dzień pomaga lokalnym Firmom pozyskiwać klientów z Internetu. Tworzy strategie oraz kampanie marketingowe. Zarówno dla biznesów posiadających pojedynczą lokalizację jak i firm wielodziałowych.

Sprawdź również

Social media na wizytówce Google

Linki do profili społecznościowych na wizytówce Google (nowa funkcja + instrukcja)

Google wprowadza (w końcu) możliwość dodania linków do profili społecznościowych na wizytówkach firm. Poniżej znajdziesz …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *