Pozycjonowanie lokalne w Mapach Google wiąże się nierozerwalnie ze śledzeniem pozycji wizytówki Google oraz jej postępu w drodze na szczyt. Z tego artykułu dowiesz się, jakie czynniki wpływają na zniekształcenie wyników. Opiszę również, jak w obiektywny i rzetelny sposób dowiedzieć się, na jakiej pozycji – na zadane frazy kluczowe – rzeczywiście znajduje się Twoja firma w Mapach Google. Zapraszam.
Co zaburza obiektywny ranking firm w Mapach Google?
Zanim o samych narzędziach, najpierw kilka słów o tym co najczęściej powoduje, że wyniki które otrzymujesz na swoim komputerze mogą nie do końca być obiektywne i zgodne z rzeczywistością. Personalizacja wyników – bo o tym mowa, ma za zadanie ułatwić korzystanie z wyszukiwarki Google i spowodować, że użytkownik otrzyma wyniki zgodne z jego preferencjami i oczekiwaniami. Prowadzi to do sytuacji, gdzie niejako każdy ma swoją wersję internetu. Nie wchodząc w kwestie cenzury i tzw. bańki informacyjnej (więcej o tym w filmiku z TED’a poniżej – dostępne napisy w języku polskim), wyniki które otrzymujesz w Google są najczęściej jak dobry garnitur – skrojone pod Ciebie 🙂 Główni sprawcy pod filmikiem.
Historia wyszukiwań przypisana do Twojego konta Google
Jeśli jesteś zalogowany na swoje konto Google (na komputerze, tablecie lub smartfonie) to cała dotychczasowa historia Twoich wyszukiwań w Google jest również brana pod uwagę przy prezentowaniu wizytówek firm – zarówno w wyszukiwarce, jak i samych Mapach Google.
Twoja lokalizacja
Lokalizacja ma bardzo duże znaczenie przy ustalaniu wyników z Mapy Google w sytuacjach, gdy użytkownik wprowadził frazę kluczową bez określenia lokalizacji, np. restauracja. Ta sama fraza zwróci inne wyniki, gdy użytkownik znajduje się w innej części miasta.
Adres IP
Adres IP Twojej sieci internetowej lub urządzenia również jest widoczny dla Google – ma przypisaną historię wyszukiwań, która wpływa na ustalanie indywidualnych rankingów.
Pliki cookies
Ciasteczka – pliki tymczasowe wysyłane przez strony internetowe, a zapisywane na Twoim urządzeniu. To między innymi dzięki nim reklamy, które Cię śledzą są powiązane z odwiedzonymi przez Ciebie stronami internetowymi.
Darmowe narzędzia do sprawdzania pozycji wizytówki Google
Podgląd reklam Google AdWords
Darmowe narzędzie w panelu Adwords, które służy do podglądu linków sponsorowanych Google – sprawdzi się również do weryfikacji, czy wizytówka Twojej firmy wyświetla się na którejś z 3 pierwszych pozycji lokalnych w Mapach Google.
Tryb incognito w przeglądarce internetowej
Choć nie jest idealny, pozwala zignorować historię wyszukiwania i “odpersonalizować” Twoje wyszukiwania.
Narzędzie “I search from”
Kolejny przydatny sposób na bardziej obiektywne sprawdzenie lokalnych wyników znajdziesz na stronie www.isearchfrom.com. Ustal język, lokalizację, frazę kluczową, urządzenie oraz zaznacz “Find only pages from the specified country” oraz “Find only pages in the specified language”. Na koniec kliknij “Search”
Mobile Moxie
Genialny symulator urządzenia mobilnego i lokalizacji, czyli Mobile Moxie. Strona, w języku angielskim, umożliwia wybranie lokalizacji z dokładnością do kodu pocztowego. Co więcej, możesz wybrać dwa różne urządzenia mobilne z listy, aby zobaczyć, jak prezentują się wyniki wyszukiwania na każdym z nich.
Podsumowanie
Wraz ze wzrostem danych, które Google o nas zbiera, wzrasta również poziom personalizacji wyników wyszukiwania. W przypadku rezultatów lokalnych, dochodzi kolejny szalenie istotny element – miejsce z którego następuje wyszukiwanie. Ma on szczególnie duży wpływ na ranking dla takich zapytań w których użytkownik nie podał lokalizacji, np.”bank”, “kawiarnia”. Obiektywne sprawdzenie pozycji wizytówki Twojej firmy jest możliwe. Pod warunkiem, że nie będziesz koncentrować się tylko na jednym sposobie weryfikacji, a wykorzystasz kilka narzędzi.
Co sądzisz o takiej metodzie sprawdzania pozycji wizytówek Google? Napisz proszę w komentarzu poniżej.
Grafika: Flaticon
Też kiedyś się nad tym zastanawiałem. I widzę, że nadal nie jest to takie proste. Choć w przypadku narzędzia ASPS jest niby możliwość monitorowania pozycji w mapach google. Korzystałeś? 🙂
@Szymon
Monitorowanie pozycji lokalnej jest coraz trudniejsze ze względu na wiele zmiennych. Nie korzystałem z narzędzia ASPS. Masz jakieś doświadczenia z tą usługą?
S.