Dlaczego opinie Google zniknęły? – Poradnik

W tym artykule przedstawiam najważniejsze czynniki, dlaczego opinie Google zniknęły z wizytówki Google Moja Firma. Podaję również gotowe rozwiązania, jak uniknąć usunięcia opinii przez Google. Do dzieła!

 

Opinie Google zniknęły z Google Moja Firma. Dlaczego?

Problem utraconych opinii jest tak stary, jak same Mapy Google. Sygnały o znikających opiniach zaczęły pojawiać się już w 2006 roku. Jeśli Twoja Firma straciła prawdziwe opinie z wizytówki Google, mam dla Ciebie pocieszenie. Nie jesteś sam/a.

Naturalnie, jest to frustrujące. W szczególności, gdy opinia pochodzi od lojalnego Klienta z którym współpracujesz od kilku lat. Zdarza się, że prawdziwa opinia, która została wymazana z wizytówki Google powoduje obniżenie ogólnej oceny. Dzieje się tak zwłaszcza, gdy opinii jest mało. I część z nich jest do tego negatywnych. Bez wchodzenia w szczegóły, czy te negatywne referencje zostały wystawione przez prawdziwych Klientów. Niski rating świeci i straszy. Głównie potencjalnych Klientów. Tych zaglądających na Twoją wizytówkę na Mapach Google.

Co zatem robić, a czego nie robić, aby ustrzec się znikających opinii Google?

 

 

Przyczyny usunięcia opinii Google

Poniżej najczęstsze przyczyny, oparte na relacjach osób, które utraciły swoje opinie na Google. Dokładnej liczby powodów znikających referencji nie zna nikt. Nikt poza samym Google.

Musisz też wiedzieć, że osoba, która wystawiła danej Firmie opinię na Google, może ją w każdym momencie edytować lub nawet usunąć. Dzieje się tak rzadko. Ale jednak się dzieje.

 

    1. Opinie Google zostały wystawione falami

      Z reguły wygląda to tak: Właściciel Firmy prosi 20-30 swoich Klientów o wystawienie opinii na wizytówce Google. Sposób, w jaki to robi, ma mniejsze znacznie – telefon lub mail. Lub papierowa instrukcja.

      15 osób postanawia wystawić opinię w dniu w którym otrzymało prośbę. W rezultacie, na wizytówce pojawia się jednego dnia 15 nowych opinii od prawdziwych Klientów. Pojawia się i znika. Jak w piosence. Dla algorytmów Google odpowiedzialnych za opinie na wizytówkach Google Moja Firma jest to działanie podejrzane.

      Czyli jakie? Firma, która działa od kilku lat i posiada wizytówkę od lat 5 zgromadziła do tej pory tylko 3 opinie Google. Nagle, jednego dnia otrzymuje cały pakiet nowych lśniących referencji. Takie zachowanie jest dla algorytmów Google nienaturalne. Jest duże prawdopodobieństwo, że część tych opinii lub może nawet wszystkie zostanie pochłoniętych przez Google’owe czeluści.

 

    1. Opinie zostały wystawione z komputera Firmy (Właściciela Firmy)

      Na pierwszy rzut oka, spraw wygląda jednoznacznie – Właściciel Firmy stworzył nowe konta Google tylko po to, aby wystawić sobie pozytywną ocenę.

      Nie do końca. W przeszłości Google stało na stanowisku, że wstawienie komputera w punkcie obsługi Klienta (np. w hotelowym lobby) było zgodne z ich zasadami. Akceptowali to, że opinie Google zostały wystawione z różnych kont Google z tego samego adresu IP. Po pewnym czasie Google wycofało się z takiego podejścia.

      Jeśli dziś poprosisz Twojego Klienta, aby wystawił Ci opinię na Google w Twojej Firmie, z Twojego komputera, po tym, jak zaloguje się na swojej konto Google to ta opinia może nie ujrzeć światła dziennego. To znaczy ujrzy, ale nie nacieszy się tym światłem zbyt długo. Zostanie przefiltrowana. I zniknie z Twojej wizytówki na Mapach. Na zawsze.

 

    1. W treści opinii pojawiły się imiona i nazwiska osób

      Na przykład właściciela Firmy. Historia zna przypadki w których przefiltrowane opinii nie pojawiały się, ponieważ opinia zawierała imię i nazwisko kogoś z obsługi Firmy. Lub samego Własćiciela. Po wyedytowaniu opinii (dane osobowe zostały usunięte) opinia pojawiła się na nowo na wizytówce Google.

 

    1. Powtarzanie wyrażeń w treści opinii

      Może to być potraktowane jako SPAM.

      Przyład. Treść opinii:

      Restauracja bardzo dobra. Bardzo dobra kuchnia. Bardzo dobra obsługa.

      Ciężko w ogóle taką opinię się czyta. Nie wygląda naturalnie. I pewnie też nie jest naturalna – nie pochodzi od Klienta. Podchodzi jednak pod algorytm Google zwalczający SPAM. I zostaje usunięta.

 

    1. Ta sama treść opinii na wielu stronach

      W wytycznych na temat opinii Google podaje:

      … nie publikuj tych samych treści wiele razy…

      Oznacza to, że jeśli Twój Klient wystawił opinie na wizytówce Google to treść, którą stworzył, musi zostać tylko tam. Jeśli wystawi Ci np. opinię na fanpage’u Twojej Firmy na Facebook’u i wklei tę samą zawartość, co na wizytówce Google, złamie wytyczne Google. Jednym słowem zduplikuje treść. Jest duże prawdopodobieństwo, że zostanie to zauważone przez algorytmy filtrujące Google, które odeślą taką opinię do lochów.

 

  1. Klient wystawił opinię po bezpośrednim wejściu na Twoją stronę Google+ Lokalnie

    Ten punkt budzi największe kontrowersje. Istnieje teoria oraz przykłady z życia ją potwierdzające, że część opinii została przefiltrowana po tym jak zostały wystawione bezpośrednio ze strony Google+ Lokalnie. Chodzi tutaj o sytuację, gdy Właściciel Firmy wysyła swojemu Klientowi bezpośredni link do strony Google+ swojej Firmy. Ewentualnie Klient klika na ikonę Google+ na stronie internetowej danej Firmy i wystawia opinię.

    Taki sposób dotarcia do wizytówki Google budzi podejrzenia Google (ciekawe dlaczego?). Droga, jaką musi odbyć użytkownik w celu wystawienia opinii Google powinna być naturalna. Tak twierdzi obecnie Google. Chodzi o to, że powinniśmy docierać przez wyszukiwarkę lub Mapy Google.

    Kontrowersyjne i budzące wiele zastrzeżeń. Tak jak pisałem. W dalszej części napiszę, jak sobie z tym poradzić.

 

7 strategii na zachowanie opinii w Google Moja Firma

Z utraconymi opiniami Google nie wiele można zrobić. Tak. Oczywiście. Możesz skontaktować się z Google oraz pisać maile. Stara zasada mówi w końcu “nigdy się nie poddawaj”. Doświadczenie pokazuje jednak, że bardziej opłaca się skoncentrować na pozyskiwaniu nowych opinii. Stare, stracone, może uda się odkopać z podziemia algorytmów Google. Starania mogą się jednak też zakończyć niepowodzeniem.

Poniżej przedstawiam 7 strategii na utrzymanie Twoich ciężko zarobionych opinii na wizytówce Google Moja Firma.

 

    1. Pozyskuj opinie od prawdziwych Klientów

      Tworzenie fałszywych profili lub kupowanie nieprawdziwych opinii to najlepszy sposób na stracenie tych referencji. Nie korzystaj z usług firm, które obiecują Ci wystawienie opinii. Nigdy. Prędzej czy później kończy się to źle. W Polsce, nie przypominam sobie jeszcze zakończenia takich spraw w sądzie, ale w Wielkiej Brytanii czy w Stanach już tak. Pozwana została (i przegrała) zarówno firma oferująca “lewe” opinie, jak i ta, która je zleciła.

      Biznes, w większości przypadków, prowadzi się długofalowo. Taka też powinna być strategia pozyskiwania opinii. Nie tylko tych na Google. Całość wpisuje się w strategię SUW w reputacji i biznesie on-line.

 

    1. Proś Klientów o wystawienie opinii zaraz po skorzystaniu z produktu lub usługi

      Chodzi o to, aby Klienci wystawiali opinie w sposób naturalny. Nie falami (po kilkanaście lub kilkadziesiąt naraz).

      Idealne rozwiązanie to takie, w którym Twoi Klienci sami wystawią Ci pozytywne referencje na wizytówce Google Moja Firma. Dzieje się tak niestety rzadko. Częściej w przypadku branży gastronomicznej (restauracje, puby, pizzerie), ale nadal nieczęsto.

      Rozwiązanie – poproś swoich Klientów o opinię zaraz po tym, jak skorzystali z Twojej usługi. Oddajesz ubranie Klientowi w swojej pralni? Poproś o opinię. Klient wyjeżdża swoim wypucowanym samochodem z Twojej myjni? Poproś o opinię. Klientka wychodzi z balejażem na głowie z Twojego salonu fryzjerskiego? Wiesz, co masz zrobić 🙂

      Z kolei jeśli Twój biznes świadczy usługi, których efekty widoczne są dopiero po pewnym czasie, wykorzystaj to. Jeśli Twoje usługi polegają na docieplaniu budynków, naturalnie, że efekty widoczne (a w zasadzie odczuwalne) będą dopiero po pewnym czasie. Klient, któremu dociepliłeś poddasze i ściany, będzie mógł wyrazić opinię opartą o swoje obserwacje dopiero za kilka miesięcy. Zrób to zatem. Zaznacz sobie w kalendarzu, żeby za 10 miesięcy poprosić Klienta X o opinię.

      Jak mawiał klasyk:

      Plany są niczym, planowanie wszystkim.

      🙂

 

    1. Poproś Klienta o wystawienie opinii z urządzenia mobilnego

      Z urządzenia mobilnego Klienta, naturalnie. Konto Google, z którego Klient wystawia opinię jest bardziej wiarygodne. Najczęściej użytkownicy są na stałe zalogowani na swoich smartfonach lub tabletach. Używają tego konta Google do korzystania również z innych usług Google, np. Gmaila. Są wiele bardziej wiarygodni (ich konto Google), aniżeli ktoś, kto założył sobie konto dzisiaj. 5 minut temu.

      Wyższy poziom wiarygodności konta Google, zwiększa szansę, że wystawiona opinia z tegoż konta pozostanie.

      Co więcej, konto Google na urządzeniu mobilnym zapisuje historię lokalizacji. Uwiarygadnia je to po raz kolejny.

 

    1. Poproś Klienta o usunięcie nazwiska z wystawionej opinii Google

      Jeśli Klient pragnie dowartościować kogoś z obsługi Firmy w treści opinii, niech wspomni o tej osobie tylko z imienia. Wymienienie pełnych danych personalnych może poskutkować zadziałaniem filtra Google, który usunie daną opinię.

      Jest szansa, że usunięta opinia powróci, gdy Klient usunie z niej nazwisko o którym wspomniał.

 

opinie google pierwszy na mapie

    1. Zadbaj o unikalność opinii

      Treść opinii powinna być unikalna. Musisz zadbać o to, aby referencje na Twojej stronie internetowej nie były wykorzystane np. do wystawienia opinii na wizytówce Google.

      Jeśli Klient wystawił tę samą opinię na Facebooku oraz w Google, poproś aby usunął jedną z nich (najlepiej tę na Facebooku, ponieważ tam łatwiej otrzymać referencje).

 

    1. Poproś o treściwe opinie

      Rozbudowane opinie pod kątem treści posiadają wiele zalet. Przede wszystkim są bardziej interesujące dla czytających. Potencjalny Klient może utożsamić się z sytuacją opisywaną przez osobę, która wystawiła pozytywną opinię. Będzie wówczas bardziej chętna do skorzystania z danej Firmy.

      Ponadto, bogatsze w treść opinie są pozytywnym sygnałem w pozycjonowaniu wizytówki na Mapach Google.

      Więcej unikalnych słów w treści opinii to w końcu mniejsze szanse na powtórzenie wyrażeń wskazujących na SPAM. Klient który opisuje swoje realne doświadczenia nie nastawia się na wrzucenie jak największej ilości słów kluczowych. Relacjonuje w sposób naturalny swoje pozytywne doświadczenia. I o to chodzi.

      Zapraszając Klientów do wystawienia opinii na Google, zakomunikuj, aby po prostu opisali swoje doświadczenia z Twoją Firmą/produktem/usługą. Wówczas szanse, ze dana opinia zostanie usunięta, maleją.

 

  1. Zrób zrzut ekranowy opinii na Twojej wizytówce Google

    opinia google zrzut ekranowy

    Przezorny zawsze ubezpieczony. Jeśli z jakiś powodów, dana opinia miałaby zniknąć z Twojej wizytówki, zawsze możesz ją wykorzystać później. Na przykład na Twojej stronie internetowej w formie grafiki.

    Opinii nie będzie widać na wizytówce, ale i tak zrobisz z niej użytek.

 

Podsumowanie

Stracenie ciężko wypracowanych, realnych i rzetelnych opinii Google od Klientów zawsze boli. Pocieszeniem jest fakt, że nie jesteś sam(a). Wiele firm straciło na swoich wizytówkach opinie z różnych powodów.

Wdrożenie długofalowego planu oraz konkretnych strategii pozwoli Ci nie tylko uchronić się od straty cennych referencji, ale również stworzy solidne fundamenty dla budowli o nazwie reputacja w internecie.

Jakie są Twoje doświadczenia z opiniami na wizytówce Google?

 

Książka - Wizytówka Google - autor Seweryn Pietrucha

Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.

Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.


 

About Seweryn Pietrucha

Na co dzień pomaga lokalnym Firmom pozyskiwać klientów z Internetu. Tworzy strategie oraz kampanie marketingowe. Zarówno dla biznesów posiadających pojedynczą lokalizację jak i firm wielodziałowych.

Sprawdź również

Powiadomienia o zawieszonej wizytówce Google

Google zawiesi Twoją wizytówkę… ale teraz Ci o tym powie

Od teraz otrzymasz powiadomienie na maila, gdy Google zawiesi wizytówkę Twojej firmy w Mapach. Informacja …

16 komentarzy

  1. Dobry poradnik. Dużo treści, ale konkretnej. Miałem zamiar pomóc moim klientom w wystawianiu opinii, ale widzę, że nie mogę iść na skróty. Ilość zmian wprowadzanych przez Google jest jak pogoda. Niby ciepło, a za chwilę grad pada.

  2. Moja opinia wystawiona na google pojawia się tylko na moment, a potem znika. Nie mam pojęcia, dlaczego tak się dzieje. Żaden z powyższych powodów nie pasuje. Strasznie frustrujące.

  3. Dzień dobry,
    Chciałam zapytać czy istnieje możliwość aby negatywny komentarz przesunął się z pierwszej pozycji ?
    Komentarze są dodawane i przesuwają się , tylko ten jeden-negatywny jest cały czas na tym samym, na początku.
    Sortowanie ustawione jest automatycznie na: “najbardziej pomocne”.
    Dlaczego ten negatyw jest traktowany jako najbardziej pomocny ?
    Co zrobić aby to się zmieniło ?

    • Dzień dobry,
      Aktualizacja (20.09.2016) – proszę zapoznać się z drugą częścią artykułu https://www.pierwszynamapie.pl/opinie-z-internetu-na-wizytowce-google-przycisk-pomocne/

      Dziękuję za pytanie. Niestety za dużo nie można zrobić – jest to częsty przypadek. Od wielu lat.

      Działania, jakie można zrealizować:
      1. Zbierać kolejne referencje od Klientów. Dobrze, aby były one bogate w unikalną treść i opierały się na rzeczywistych doświadczeniach Klientów.
      2. Odpowiedzieć na negatywną opinię. W ten sposób pokazujemy czytającemu, np. potencjalnemu Klientowi, że problem jest zauważony i zaadresowany.

      Na wizytówce mojego Klienta jest podobna sytuacja. Negatyw pojawił się, gdy było 26 lub 27 opinii. Obecnie jest 33, negatyw zszedł na 3 pozycję.

      Pozdrawiam,
      Seweryn

      • Tu się nie zgodzę. Aby Twoja opinia była na pierwszy miejscu ważna jest jej długość : musi być najdłuższa z nich wszystkich + nie może zostać wystawiona z nowego konta.

        • @Ania
          Dzięki za głos w dyskusji. Czynników jest kilka. Zgadza się w przypadku, gdy opinii jest niewiele. Na wizytówkach z kilkudziesięcioma recenzjami można zaobserwować, że te, które są opatrzone zdjęciem (i naturalnie tekstem) prezentowane są na czołowych pozycjach.

          Seweryn

  4. Czy ktoś mnie kontroluje, które artykuły czytam?

  5. Czy jak usune swoje konto google znikną wystawione przeze mnie opinie?

  6. Po wpisaniu opinii na wizytówce i opublikowaniu jest taka sytuacja:
    będąc zalogowanym w google widzę mój wpis na WIZYTÓWCE
    po wylogowaniu nie widze wpisu na WIZYTÓWCE
    O co chodzi?? mam 2. takie sytuacje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *