Firma Google nie zwalnia tempa we wprowadzaniu zmian i udoskonaleń na wizytówkach firm w Mapach Google. W ciągu ostatnich 14 dni pojawiły się dwie nowe funkcje. Pierwsza, to opinie z innych stron internetowych na wizytówce Google. Druga to przycisk “Pomocne?” pod opiniami Google. Poniżej przykłady nowych funkcjonalności oraz wskazówki, jak je wykorzystać w Twojej firmie. Zapraszam.
Opinie z innych stron internetowych na wizytówce Google
Od kilku dni na wizytówkach Google w tzw. grafie wiedzy (czyli wizytówce firmy wyświetlonej w wyszukiwarce Google) pojawiają się opinie zaczerpnięte z innych stron internetowych. Na przykład z Fanpage’a na Facebooku. Przykład:
W przypadku restauracji, zobaczysz również często opinie z portalu Zomato. Oczywiście pod warunkiem, że restauracja posiada tam swój profil:
Opinie z innych stron na wizytówce Google mają za zadanie wzbogacić wartościowe informacje, jakie serwuje Ci Google. Mają być pomocne i zatrzymywać użytkownika w obrębie wpływów Google. Czyli ich produktów. Google, jak widać, zmierza w kierunku w którym Ty, jako użytkownik zainteresowany informacjami o lokalnych firmach, nie opuszczasz wyszukiwarki Google. Wszystkie potrzebne informacje o np. godzinach otwarcia firmy, jej produktach i reputacji otrzymasz od Google. Ten trend będzie narastał.
Jak wykorzystać opinie na wizytówce w Twojej firmie?
Zagregowanie na wizytówce Google opinii z innych stron www pociąga za sobą ciekawe konsekwencje dla właścicieli firm.
Przede wszystkim, warto zdywersyfikować miejsca w internecie, na których mogą pozostawić recenzje Twoi Klienci. Dlaczego? Wciel się w rolę potencjalnego klienta. Takiego, który stoi przed zakupem produktu lub usługi. Na pewnym etapie, jeśli zachowujesz się, jak większość z nas, zaczniesz poszukiwać opinii na temat firmy, bądź produktu. Jeśli pozyskasz recenzje z kilku źródeł, Twoje zaufanie (lub jego brak) będzie większe, aniżeli zaczerpnięcie informacji w jednym miejscu. Po drugie, należy zadbać i pracować nad całą reputacją firmy w internecie.
Zignorowanie negatywnych opinii na Facebooku może doprowadzić (oprócz utraty klientów) do kontrastu pomiędzy opiniami Google, a recenzjami z Facebooka właśnie. Dla przykładu. Na wizytówce Goolge rating wynosi 4.8, a kilka centrymetrów poniźej, w zakładce “Opinie z internetu”, 2.0 z Facebooka. Potencjalnemu klientowi niemal automatycznie zapali się w głowie czerwona lampka. Lampka ostrzegawcza.
Przycisk “Pomocne?” pod opiniami Google
Drugą z nowych funkcji jest oznaczanie opinii Google jako pomocne przy użyciu nowego przycisku. Jest on umieszczony pod treścią każdej z opinii. Jeśli użytkownik pozostawił tylko ocenę w formie gwiazdek, przycisku brak. Przykład z życia:
Po kliknięciu w przycisk pod konkretną opinią, pojawi się cyfra 1. Jeśli opinia została określona przez wielu, jako użyteczna, ich liczba będzie podana przy ikonie z kciukiem. System działa podobnie, jak tzw. laljki na Facebooku. Przycisk “Pomocne” zadziała, jeśli jesteś zalogowany na konto Google.
Jak wykorzystać użyteczność opinii na wizytówce Google?
Czy zdarzyło Ci się kiedyś otrzymać opinię na wizytówce Google, która niemal jak przyspawana, wisi cały czas jako pierwsza? Na samej górze? I niekoniecznie musi to być opinia negatywna. Może jest to opinia pozytywna, ale niekoniecznie taka, która dobrze opisuje to czym zajmuje się Twoja Firma? Nowa funkcja, określająca użyteczność opinii, pozwoli oznaczyć wybrane recenzje, jako przydatne. Dzięki temu, po pewnym czasie, zostaną (czytaj powinny) wyświetlone na samej górze. Jako najbardziej pomocne.
Podsumowanie
Obydwie nowe funkcjonalności na wizytówce Google dotyczą opinii. Pierwsza, wyświetla opinie z innych stron internetowych na wizytówce Google. W grafie wiedzy. Druga natomiast pozwala oznaczyć referencje Google, jako pomocne. Recenzje już teraz są bardzo istotne nie tylko dla Google, ale dla każdej firmy, której zależy na reputacji w internecie. To ciekawy kierunek rozwoju.
Witam,
a jak w ogóle dodać te dwie opcje? Jak włączyć powiązanie z facebookiem i opiniami z innych stron?
@WM
Dziękuję za pytanie. Google “włącza” tę funkcję niejako automatycznie. Aby tak się stało, należy przede wszystkim zadbać o to, by wizytówka była opublikowana i zweryfikowana w Mapach Google. Bardzo istotna jest spójność danych firmy w internecie – nazwa, adres i numer telefonu powinny być identyczne na wszystkich stronach na których pojawia się wzmianka o danym biznesie (zakładka kontakt na stronie www, wizytówka Google, fanpage na Facebooku itd.).
Seweryn
Witam
Dlaczego w najpomocniejszych na początku są komentarze, które mają mniej kliknięć jako pomocne niż pozostałe?
@Kardina
Dzięki za pytanie. Nie ma tutaj reguły – Google bierze pod uwagę nie tylko kliknięcia w łapkę “Pomocne?”, ale również treść samej recenzji i sam fakt, że opinia posiada tekst (a nie same gwiazdki). Z moich obserwacji wynika również, że opinie opatrzone zdjęciem pojawiają się często najwyżej.
Seweryn
A jeżeli np. będę chciała usunąć wizytówkę z google to czy opinie także znikną?
bardzo ciekawe informacje na temat możliwości sterowania kolejnościa w jakiej wyświetlają się opinie na pewno skorzystam