Ile będziesz musiał czekać na solidną reputację Twojej marki w Google? Czy możesz przyspieszyć cały ten proces? I w końcu – kiedy się zakończy? Na te i inne pytania dotyczące opinii na wizytówkach Google przeczytasz poniżej.
3 fazy budowania reputacji firmy w Google
Twoja firma, jeśli posiada wizytówkę w Mapach Google, znajduje się w jednej z 3 faz tworzenia reputacji. Uwaga! Pisząc tworzenia lub budowania mam na myśli scenariusz, w którym recenzje na temat Twojej firmy pochodzą tylko i wyłącznie od realnych klientów. Każdy inny sposób na pozyskanie recenzji odrzucam i odradzam. Wracając do wspomnianych 3 etapów…
Faza pierwsza – start
Na początkowym etapie, na wizytówce Twojej firmy nie ma jeszcze żadnej recenzji. Wizytówka Google jest albo świeżo utworzona (i zweryfikowana), albo przez długi czas była zapomniana i niezweryfikowana. Jakakolwiek z tych dwóch przyczyn miała miejsce, fakt jest faktem – na wizytówce Google w polu opinie widnieje zero.
Z fazy pierwszej należy jak najszybciej wyjść. To znaczy zacząć pozyskiwać jak najszybciej recenzje od klientów. Brak jakiejkolwiek opinii na wizytówce Google wiąże się z dużym ryzykiem od strony reputacji. Jedna (często anonimowa) opinia od niezadowolonego klienta lub użytkownika internetu (częściej), powoduje w jednej chwili zszarganie wizerunku firmy i odstrasza nowych klientów.
Faza druga – wdrożenie strategii na pozyskiwanie opinii
W tej części Twoja firma działa świadomie i z konkretnym planem. Każdy nowy, zadowolony klient jest proszony o zrecenzowanie firmy w Mapach Google. Dzięki temu, z czasem pojawiają się opinie od realnych ludzi, którzy skorzystali z produktu, bądź usługi. Ważne, byś pozyskał minimum kilkanaście recenzji na swojej wizytówce Google. Z jednej strony zbuduje to pancerz ochronny dla Twojej firmy przed przypadkowymi lub złośliwymi opiniami, a z drugiej wygeneruje treść, która będzie wartościowa dla nowych klientów.
Faza druga trwa od jednego do kilku miesięcy – w zależności od liczby obsłużonych (i poproszonych o recenzję) klientów.
Faza trzecia – zwiększanie przewagi konkurencyjnej
W trzeciej części nadal pozyskujesz opinie od klientów, jak do tej pory. Co się zatem zmienia? – zapytasz. Powiększa się przewaga pomiędzy Twoją firmą, a biznesami, które z Tobą konkurują. Dość często nie dbają one o swoją reputację i wizerunek w internecie. Co z kolei przekłada się na małą liczbę recenzji lub ich całkowity brak. Potencjalny klient, rozglądający się w internecie za firmą z usług której mógłby skorzystać, porównuje w pierwszej kolejności liczbę recenzji oraz średnią ocen. I tu do akcji wkracza Twoja lokalizacja w Google. Liczbą recenzji oraz ich zawartością nokautuje konkurencję.
Faza trzecia nigdy się nie kończy.
Z mojego doświadczenia wynika, że zbudowanie solidnej reputacji firmy lokalnej w internecie (nie tylko na wizytówce Google) to projekt, który trwa ok. 3 – 5 lat. Naturalnie, niektóre firmy przejdą do fazy trzeciej szybciej, inne wolniej. Pamiętaj jednak, że liczy się jakość, a nie tempo dojścia. Traktuj ten proces jak maraton, a nie sprint. Rób swoje, dbaj o klientów i proś ich o opinie. Tylko tyle i aż tyle. Powodzenia!
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.
Photo by Samuel Zeller on Unsplash