Niektórzy płaczą. Ze szczęścia. Lub z nostalgii – przypominając sobie “początki”. Inni z kolei się cieszą. Co jest powodem tych emocji? Zmiana siedziby firmy. Jest za ciasno lub trzeba w końcu podnieść standard i działać w bardziej dogodnej lokalizacji. Bez względu na motywację takiej decyzji, fakt jest faktem. Firma będzie miała nowy adres. Także w internecie. Zobacz, jak się do tego odpowiednio przygotować.
1. Przygotuj się – minimum 2 miesiące
Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę. Rozpocznij działania przygotowujące do przeprowadzki (przede wszystkim tej internetowej) na nie później niż dwa miesiące przed “dniem zero”. Po co tak wcześnie? – zapytasz. Już odpowiadam. Poniżej przeczytasz za chwilę o wizytówkach Twojej firmy w internecie. Zarówno serwisy w których się one znajdują, jak i sama wyszukiwarka Google potrzebują min. kilku(nastu) dni na wprowadzenie i odnotowanie zmian. Jeśli dołożysz do tego Twoje inne zadania i obowiązki zawodowe, okaże się że dwa miesiące będzie czasem wystarczającym, aby zrealizować wszystkie działania potrzebne do uaktualnienia adresu Twojej firmy w internecie. Ale nie będzie go w nadmiarze! I o to chodzi. By było zgodnie z planem i na czas.
2. Znajdź wizytówki Twojej firmy w internecie i uzyskaj do nich dostęp
Naturalnie dane teleadresowe na temat Twojej firmy nie pojawiają się tylko na stronie internetowej i wizytówce Google. Czy Facebooku. Jeśli działasz od kilku lat, masz pewne jak w banku, że w internecie znajdziesz wszelkiej maści wizytówki i katalogi firm… na których znajduje się nazwa, adres i numer telefonu Twojej firmy. Nierzadko również adres strony www i opis.
Jeśli nie chcesz, aby po zmianie adresu Twojej firmy, klienci jeździli do starej siedziby, zrób porządek. Znajdź wizytówki internetowe Twojego biznesu i uzyskaj do nich dostęp. Tak, wiem – zajmie to trochę czasu. Pozwoli Ci jednak przejąć kontrolę nad danymi Twojej firmy w sieci. Po drugie, gdy przyjdzie dzień zmiany adresu firmy, będziesz mógł go uaktualnić w szybki i bezproblemowy sposób.
Jeśli chcesz ułatwić sobie zadanie odnalezienia wizytówek Twojej firmy, skorzystaj z wtyczki do przeglądarki Chrome o nazwie N.A.P. Hunter.
3. Numer telefonu – zachowaj i strzeż
Człowiek to istota nawykowa. Lubi schematy i powtarzalne zachowania. Nie lubi zmian. Czasami dzwoni do mnie ktoś ze znajomych, z kim nie widziałem się z 10 lat. Na komórce wyświetla mi się jego imię i nazwisko. Odbieram i witam go słowami “Cześć Robert!”. “Ooo, masz mój numer!” – “Tak, bo nie zmieniłeś :)”.
Klienci są bardziej niecierpliwi od znajomych. I mniej wyrozumiali w temacie zmian głównego numeru telefonu do firmy. Arcyważne jest zatem, abyś przeniósł do nowej lokalizacji nie tylko ludzi i sprzęty, ale przede wszystkim numer telefonu Twojego biznesu. Nie muszę tłumaczyć, jak ważne to jest z punktu widzenia klienta. Dla wyszukiwarki ma to również ogromne znaczenie. Tak naprawdę, numer telefonu jest najważniejszym elementem danych teleadresowych, po których Google odróżnia od siebie firmy.
Zmiana numeru telefonu niekorzystnie wpływa na pozycjonowanie lokalne w Google. Zachowaj i strzeż numeru do Twojej firmy, jak pinu do karty kredytowej. Nawet bardziej.
4. Wizytówka Google na końcu
Adres na wizytówce w Mapach Google zmień na samym końcu. To znaczy, dopiero gdy uaktualnisz go:
- na stronie internetowej,
- na Facebooku (i innych mediach społecznościowych),
- profilach firmy w internecie.
Algorytmy Map Google porównują dane z informacjami umieszczonymi w internecie. Podczas zmiany adresu firmy na wizytówce Google, lepiej by porównywały go z nowym adresem umieszczonym na innych stronach w internecie. Zamiast ze starym. Rozdźwięk w danych teleadresowych może wzbudzić podejrzenia w algorytmach Google… co skutkuje automatycznym zawieszeniem wizytówki Google.
5. Uaktualnij mapkę Google na stronie www
Jeśli posiadasz mapkę Google na stronie internetowej wskazującą na Twoją firmę, uaktualnij ją. Wskazówki znajdziesz tutaj: https://www.pierwszynamapie.pl/jak-prawidlowo-zamiescic-mape-google-twojej-firmy-na-stronie-internetowej-poradnik/
6. Informuj klientów o zmianie adresu
Podstawowy i analogowy sposób to oczywiście wywieszenie w sklepie/salonie/oddziale firmy kartki na drzwiach z informacją o zmianie adresu. W internecie masz więcej możliwości. Wykorzystaj Twój fanpage na Facebooku, stronę internetową, stronę firmową na Linkedinie, profil na Instagramie, wpis na wizytówce Google, a nawet stronę Google+ i z wyprzedzeniem (min. miesięcznym) komunikuj, że od konkretnego dnia w niedalekiej przyszłości firma będzie się mieścić pod innym adresem.
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.
Photo by Nik MacMillan on Unsplash