Znaczenie języka i Schema
Świat w którym żyjemy, jest dla nas zrozumiały dzięki zmysłom oraz językowi, który opisuje dane zjawiska. Na przykład jeśli widzisz wyraz “pies” to od razu wiesz, że jest to czworonożne zwierzę, z ogonem, należące do gromady ssaków i jeden z najlepszych przyjaciół człowieka 🙂
Dla ludzi język ma znaczenie semantyczne co oznacza, że opisuje znaczenie konkretnych wyrazów i relacji, jakie między nimi zachodzą. Wspomniany przed chwilą pies od razu wywołuje w Twojej głowie wyobrażenie zwierzęcia. Z całą pewnością też za chwilę pojawia się kot, jako inne zwierze domowe. Być może wyraz “pies” kojarzy Ci się z konkretnym czworonogiem. Na przykład z filmu “Czterej pancerni i pies”. Wszystkie te połączenia i relacje związane z konkretnym wyrazem odbywają się niemal automatycznie w naszych głowach. W ciągu kilku sekund.
Świat internetu również zmierza ku temu, aby poszczególne wyrazy posiadały swoje znaczenie. By można było je opisać, skategoryzować i umiejscowić w kontekście. Z resztą ten proces już się rozpoczął. Wpisz, na przykład, na Wikipedii wyraz pies, a od razu w tekście zobaczysz odniesienia, połączenia i opis kategorii do której owo zwierzę należy.
Firma Google we współpracy z Microsoftem, Yahoo oraz firmą Yandex (rosyjski odpowiednik wyszukiwarki Google) stworzyła specjalny system danych strukturalnych Schema. Nadaje on znaczenia poszczególnym wyrazom w Internecie. Pomaga ustalić relacje pomiędzy innymi wyrazami, czy grupami.
Dla potrzeb marketingu lokalnego w Internecie, poniżej zamieszczam szablonowy kod danych teleadresowych do zakładki Kontakt (i nie tylko) oznaczonych przy pomocy danych strukturalnych. Dzięki zastosowani tego szablonu (naturalnie wstaw dane Twojej Firmy) wyszukiwarka Google będzie posiadać jasny obraz, jak brzmi oficjalna nazwa Twojej biznesu, dokładny adres i numer telefonu. Mówiąc wprost, algorytmy indeksujące Google będą wiedzieć, że zapisana nazwa Twojej Firmy jest nazwą, a nie zbiorem kilku liter. To samo dotyczy adresu, numeru telefonu, adresu pocztowego, adresu e-mail oraz strony interentowej. Do dzieła!
Szablon danych kontaktowych opisanych przy pomocy Schema
Kod należy wkleić w kod strony internetowej, do porządanej podstrony (najczęściej zakładka “Kontakt”). Zamień kod danych kontaktowych, które nie są oznaczone za pomocą danych stukturalnych.
<span itemprop=”name”>Nazwa Twojej Firmy</span><br>
<span itemprop=”description”>Opis</span>
<div itemprop=”address” itemscope=”” itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”><br>
<span itemprop=”streetAddress”>Ulica i numer</span><br> <span itemprop=”postalCode”>Kod pocztowy</span>
<span itemprop=”addressLocality”>Miasto</span><br>
<meta itemprop=”addressCountry” content=”PL”> </div> <br>
<span itemprop=”telephone”>Numer telefonu</span><br>
<a href=”mailto:adres e-mail“><span itemprop=”email”>adres e-mail</span></a><br>
Web: <a itemprop=”url” href=”adres strony internetowej”>adres strony internetowej</a><br>
Przykład
<span itemprop=”name”>Piorun Sp. z o.o.</span><br>
<span itemprop=”description”>Produkcja samochodów elektrycznych</span>
<div itemprop=”address” itemscope=”” itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”><br>
ul. <span itemprop=”streetAddress”>Tesli 1</span><br> <span itemprop=”postalCode”>Kod pocztowy</span>
<span itemprop=”addressLocality”>Sieradz</span><br>
<meta itemprop=”addressCountry” content=”PL”> </div> <br>
<span itemprop=”telephone”>43 111 00 11</span><br>
<a href=”mailto:kontakt@firmapiorun.pl“><span itemprop=”email”>kontakt@firmapiorun.pl</span></a><br>
Web: <a itemprop=”url” href=”http://www.firmapiorun.pl“>http://www.firmapiorun.pl</a><br>
Po wdrożeniu kodu na stronie internetowej, przetestuj jego poprawność przy pomocy narzędzia Structured Data Testing Tool od Google’a
Czy ten szablon jest jeszcze aktualny ? Ponieważ Google Narzędzie testowania od Google wywala dużo błędów przy korzystaniu z tego schematu.
@Patryk
Nie sprawdzałem ostatnio. Aktualne informacje dostępne są na oficjalnej stronie Schemy: https://schema.org/docs/gs.html
S.