Jeśli prowadzisz lokalną firmę i czytasz tego bloga regularnie to wiesz, że dbanie o reputację swojego biznesu jest ważne. Ba! I to jak. Powtarzam to z uporem maniaka od dobrych trzech lat.
I wiele firm idzie za moją (i nie tylko) namową – wdraża strategię budowania reputacji na wizytówce Google. Z czasem zbiera kilkadziesiąt lub kilkaset opinii. Prawdziwych i pozytywnych. Jakie zagrożenie tutaj widzisz? – pomyślisz sobie teraz. Jest jedno. Realne. Dało o sobie znać w ubiegłym tygodniu na wizytówce mojego znajomego. Ale po kolei…
Na początku dwa słowa wstępu. Jeśli zacząłeś już pracować nad reputacją swojej firmy w Google to nie przestawaj. Lub jeśli dopiero planujesz to nie rezygnuj ze swoich zamierzeń. Ten artykuł ma Ci pokazać jeden z aspektów opinii Google na firmowej wizytówce. Traktuj go jak podpowiedź. A nie powód do zaprzestania działań wzmacniających wizerunek Twojej firmy w internecie. Kropka.
Oczekiwania klientów z internetu
Jaki jest wzór na szczęście?
rzeczywistość – oczekiwania = szczęście
I to właśnie w oczekiwaniach zawarta jest cała istota ryzyka o którym przeczytałeś w tytule tego artykułu. W zeszłym tygodniu mój znajomy otrzymał pierwszą negatywną opinię na swojej wizytówce Google. Wszystkich recenzji posiada teraz 45. Osoba, która wystawiła jedną gwiazdkę podzieliła się również swoją historią. Opisała (w dużych szczegółach), co nie zagrało po stronie firmy i co należy poprawić. Na samym początku jednak zaznaczyła, że wybrała tę firmę sugerując się pozytywnymi opiniami w internecie.
Te pochlebne (i prawdziwe) opinie zbudowały obraz wybitnej firmy. Średnia ocen wynosiła 5 gwiazdek. Treści również pomagały budować wizerunek firmy profesjonalnej i dbającej o klienta. W taki sposób w głowie potencjalnego klienta powstał obraz rzetelnej firmy (i nie ma w tym nic złego). Jednym słowem firma wzbudziła chęć skorzystania z jej usług i stworzyła obietnicę. Tak powstały oczekiwania wobec niej i standardów, o których pisali poprzedni klienci.
Oczekiwania i rzeczywistość
Ludzie lubią być miło zaskakiwani, a nie cierpią rozczarowań. Pozytywne opinie klientów prowadzą nie tylko do większej wiarygodności firmy i szansy na sprzedaż. One jednocześnie stwarzają oczekiwania u potencjalnego klienta. Dotyczy to standardu usług, poziomu obsługi, czy nawet dostarczania klientowi więcej niż tego, na co był umówiony z firmą. I tu tkwi to ryzyko. Jeśli wizja Twojej firmy opisana i oceniona w opiniach na wizytówce Google nie pokryje się z rzeczywistością, klient będzie rozczarowany.
Pozytywne opinie na wizytówce Google Twojej firmy ustawiają innym biznesom poprzeczkę. Ale Twojej firmie również. W zasadzie przede wszystkim Twojej firmie. Pamiętaj o tym za każdym razem, gdy prosisz o opinię klienta oraz wcześniej gdy go obsługujesz.
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.