Jak prawidłowo ustawić kategorie na wizytówce Google Maps? Poradnik

Kategorie - wizytówka Google

Podczas edycji lub tworzenia nowej wizytówki firmy Google Maps masz do dyspozycji pole o nazwie Kategoria. Służy ono do określenia rodzaju działalności, jaki prowadzisz. Z tego poradnika dowiesz się, jak w prawidłowy sposób, tj. zgodny z wytycznymi firmy Google, uzupełnić kategorie w panelu Google Moja Firma. Jako bonus, podpowiadam jak wykorzystać kategorie w pozycjonowaniu wizytówki w Mapach Google. Zapraszam do czytania.

Kategoria – wytyczne

Kategorie powinny opisywać typ (rodzaj) prowadzonej przez Ciebie działalności, a nie wymieniać produkty lub usługi, które dostarczasz. Potraktuj ustawienie kategorii na wizytówce Google, jako krótką rozmowę z nowo poznaną osobą, której chcesz wytłumaczyć w jakiej branży działa Twoja firma. Jeśli naprawiasz samochody, powiesz zapewne Warsztat samochodowy. Nie będziesz wymieniać typów i rodzaju skrzyń samochodowych, które jesteś w stanie naprawić, ponieważ jest to temat na inną rozmowę. Bardziej szczegółową. Tak samo jest z Twoją wizytówką w Mapach. Google chce mieć obraz w jakiej branży działasz.

Lista dostępnych kategorii pojawi się, gdy zaczniesz wpisywać pierwsze litery. Nie ma możliwości dodawania swoich kategorii (jak to było w przeszłości).

Kategorie na wizytówce Google

 

Bądź konkretny

Przed chwilą dowiedziałeś się, aby podać ogólnie branżę w jakiej działasz, a teraz masz być precyzyjny? Jak to? Konkretne określenie dotyczy branży, a nie produktu. Przykładowo, jeśli jesteś warsztatem samochodowym, ale takim, który wyłącznie tuninguje pojazdy, ustawisz wówczas kategorię Warsztat tuningu samochodów zamiast Warsztat samochodowy.

Kolejny przykład. Jeśli sprzedajesz przyczepy samochodowe, ale specjalizujesz się tylko w takich do przewozu koni, ustaw tylko jedną kategorię: Sprzedawca przyczep do transportu koni (zamiast ogólnej Sprzedawca przyczep lub dodawania obydwu – Sprzedawca przyczep do transportu koni i Sprzedawca przyczep).

Więcej ciekawych przykładów znajdziesz na oficjalnej strony pomocy Google pod tym linkiem: https://support.google.com/business/answer/3038177

 

Kategoria podstawowa i kategorie dodatkowe

Do dyspozycji masz łącznie 10 pól do określenia kategorii Twojej firmy. Ustaw jedną kategorię podstawową, która najlepiej określa Twój biznes. W razie potrzeby ustaw kategorie pomocnicze. Nie ustawiałbym więcej niż 3-4 kategorie łącznie.

Przykład

Prowadzisz sklep rowerowy. Jest to główny profil Twojej działalności. Klienci mogą skorzystać również z naprawy jednośladów. Jako kategorię podstawową ustawiasz wówczas Sklep rowerowy, a jako dodatkową Naprawa rowerów.

Ustaw tylko te kategorie, które naprawdę odnoszą się do Twojej firmy. Nie upychaj dodatkowych na siłę. Wyszukiwarka Google czerpie informacje o Twoim biznesie nie tylko z wizytówki Google Moja Firma, ale również z innych źródeł. Na przykład ze strony internetowej, katalogów firm w Internecie, czy portali społecznościowych.

Podobnie, jak w projektowaniu, mniej znaczy więcej.

 

Kategorie, a sprawa polska

Firma Google, jako że pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, większość swoich produktów i funkcji związanych z wyszukiwarką wprowadza w pierwszej kolejności, co zrozumiałe, na terenie swojego kraju. Następnie, dołączają kraje angielskojęzyczne – Kanada, Wielka Brytania, Australia. Polska oraz inne kraje (nie tylko Europy), “otrzymują” te same funkcjonalności w trzeciej kolejności. Nie zawsze, choć często tak wygląda właśnie ścieżka.

Ma to wpływ na listę dostępnych kategorii w polskim panelu Google Moja Firma. Może się zdarzyć, że nie znajdziesz interesującej Cię kategorii. Przetłumacz ją wówczas na język angielski i wprowadź pierwsze litery przetłumaczonego wyrazu. Może się bowiem okazać, że kategoria jest dostępna, tyle że nieprzetłumaczona na nasz język ojczysty.

Przykład

Chcąc ustawić kategorię Producent dywanów, nie widzimy takiej opcji. Po wpisaniu Carpet naszym oczom ukazuje się pozycja Carpet Manufacturer.

Kategorie na wizytówce Google po  angielsku

W momencie, w którym tworzę ten artykuł (3.12.2016) dostępnych jest 2395 angielskojęzycznych kategorii. Daje to nadzieję na znalezienie korespondującej kategorii w przypadku braku dostępnej opcji w polskiej wersji panelu Google Moja Firma.

 

Kategorie na wizytówce, a pozycjonowanie w Mapach Google

Kategorie zaznaczone na wizytówce w panelu Google Moja Firma mają istotny wpływ, na to, czy firma w ogóle pojawi się na liście firm po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę Google. Przykład – po wpisaniu wyrażenia restauracja włoska łódź pojawiają się wizytówki firm, które jako kategorię podstawową lub dodatkową mają ustawioną pozycję Restauracja włoska lub Kuchnia włoska. Jak (nie) widzisz, na liście brak jest restauracji japońskiej, która pomimo, że jest restauracją, to nie jest tym konkretnym rodzajem restauracji o który pyta szukający.

 

Restauracja włoska - wizytówka Google

 

Wskazówka nr 1

Ustaw kategorię najbardziej precyzyjnie jak potrafisz. Zgodnie z rzeczywistym stanem.

Wskazówka nr 2

Jak już wspomniałem wcześniej, wizytówka Google to nie jedyne miejsce w internecie, skąd Google bierze informacje o naszych firmach. Zadaniem właściciela i osób, które dbają o marketing internetowy firmy jest zachowanie spójności kategorii we wszystkich miejscach w internecie w których pojawia się wzmianka o danej firmie. Kontynuując wątek restauracji włoskiej, ustaw taką samą kategorię na fanpage’u na Facebooku:

Kategoria - fanpage na Facebooku

 

… oraz we wszystkich katalogach firm w Interencie na których opublikowałeś wizytówkę Twojej firmy (Panorama Firm, Zumi itd).

 

Podsumowanie

Prawidłowe ustawienie kategorii na wizytówce Google jest prostym zadaniem. Musisz przede wszystkim być konkretny i podać informacje, które są zgodne ze stanem faktycznym. Zbyt duża liczba kategorii dodatkowym rozmywa obraz o profilu Twojej firmy. Skup się na najważniejszym trzonie Twojego biznesu, a zostanie to również docenione przez algorytmy Google w procesie pozycjonowania.

Masz pytanie? Napisz proszę w komentarzu poniżej.

 

Grafika Freepik

 

About Seweryn Pietrucha

Na co dzień pomaga lokalnym Firmom pozyskiwać klientów z Internetu. Tworzy strategie oraz kampanie marketingowe. Zarówno dla biznesów posiadających pojedynczą lokalizację jak i firm wielodziałowych.

Sprawdź również

Google wyświetla opinie na witrynach z Google Moja Firma

Na stronach internetowych utworzonych w panelu Google Moja Firma zaczęły pojawiać się opinie z wizytówek …

10 komentarzy

  1. Czy ustawienie kategorii w języku angielskim (carpet manufacturer) spowoduje wyświetlenie wizytówki na zapytanie po polsku (producent dywanów)?

    • @Marcin
      Dziękuję za komentarz.
      Tak, jeśli wizytówka jest powiązana prawidłowo ze stroną internetową (która zawiera informacje o produkcji dywanów), nie ma duplikatów wizytówki oraz informacje w katalogach firm są spójne i wskazują na kategorię “producent dywanów”. Dodatkowo, na wyświetlenie się wizytówki na zapytanie komercyjne (czyli nie po nazwie firmy) ma wpływ szereg czynników. M.in. czy dodany został modyfikator lokalizacji, np. “producent dywanów łódź”.

      Pozdrawiam,
      Seweryn

  2. Często trzeba poświęcić sporo czasu, chwilę pogłówkować i spróbować poszukać odpowiednich kategorii na różne sposoby. Nie raz zadziwia mnie szczegółowość niektórych kategorii (np. “nawiedzony dom” – ta kategoria jest nawet polska), pod nieobecność innych wydawałoby się znacznie bardziej potrzebnych.

    Istnieje jakiś sposób zaproponowania własnej kategorii? Bardzo brakuje takiej możliwości w Google Moja Firma, a nie mogłam jej znaleźć ostatnio.

    • @Widoczni
      Dziękuję za komentarz. Zgadza się, czasami brakuje podstawowych branż.

      Kiedyś można było dodawać własne kategorie (do 2008, jak dobrze pamiętam). Google wprowadziło później oficjalną listę kategorii z której, tak jak teraz, można wybierać konkretne pozycje. Ma to na celu standaryzację (globalną).

  3. Po dodaniu kategorii, firma Google powinna przypisać nam odpowiednią ikonkę, która będzie wyświetlać się na mapie. Niestety pomimo dodania odpowiedniej kategorii pojawia się zwykła ikonka (kwadracik). W innych firmach, w tej samej kategorii pojawia się specyficzna dla mojej kategorii ikonka. Czego to jest kwestia?

  4. Prowadzę agencję reklamowo-wydawniczą i drukarnie, wpisując karegorie : Reklama Reklamy, Drukarnie Drukarnia Reklama świetlna , kasetony , nadruk na szkle, nadruk na drewnie ,nadruk na sklejce,panele szklane ,druk na szkle , druk na drewnie , frezowanie CNC ,billboardy , reklama magnetyczna ,druk uv,litery świetlne ,wizytówki ,ulotki ,nadruki na odzieży e,oklejanie samochodów, oklejanie witryn , tapety, foldery , banery odpowiada: nieprawidlowe dane wejsciowe
    , podalam cztery pierwsze słowa Reklama, Reklamy Drukarnie Drukarnia nieprawidlowe dane wejsciowe, jak wpisać żeby przeszło

    • @Inga
      Sugeruję spróbować z innej przeglądarki niż zazwyczaj i ustawić dla takiego profilu działalności kategorie: Agencja reklamowa, Drukarnia, Reklama świetlna, Nadruki, (Grafika komputerowa). Nie zamieszczałbym więcej niż 4 kategorie.

      Pozdrawiam
      Seweryn

  5. Chcę na mapie wstawić nowe miejsce typu “pole biwakowe”, “promenada” czy inne. Wg mnie może to być podciągnięte pod kategorię np TURYSTYKA, jednak nie ma takich kategorii. Co zrobić ? Jak to można podciągnąć pod jakąś kategorię ? Bardzo proszę o podpowiedz. Z gory dziękuję Jan.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *