Stare powiedzenie głosi, że nieznajomość prawa szkodzi. I jest w tym dużo racji. A brak wiedzy na temat tego, co dzieje się na wizytówce Twojej firmy w Google? Również nie pomaga. A możesz przecież zrobić użytek z narzędzi, których dostarcza Ci sam Google. Narzędzi, które poinformują Cię, gdy na przykład otrzymasz nową opinię. W tym poradniku znajdziesz wskazówki, jak wykorzystać powiadomienia z wizytówki Google, aby efektywniej, a przede wszystkim sprawniej zarządzać swoją lokalną firmą w Internecie. Do dzieła!
Weryfikacja, weryfikacja i jeszcze raz weryfikacja
Wszystko, o czym przeczytasz za chwilę, jest możliwe pod warunkiem, że wizytówka Twojej firmy w Mapach Google jest zweryfikowana. Co to oznacza? Ni mniej, ni więcej tyle, że jest ona oficjalnie potwierdzona w Google oraz przypisana do Twojego konta Google. Dzięki temu możesz sprawnie zarządzać danymi oraz zdjęciami, które znajdują się na wizytówce.
Jeśli Twoja firma orbituje w Mapach Google niczym wolny elektron, nie licz że Google wyśle Ci jakikolwiek raport o niej. Albo powiadomienie. Nie wyśle. Nie zrobi tego z prostego powodu – nie zna właściciela firmy. Zweryfikuj zatem firmę w Google i podwijaj rękawy. Jest praca do wykonania.
Aktualizacje w panelu Google Moja Firma
Widok wszystkich lokalizacji
W widoku ogólnym panelu Google Moja Firma (wyświetlającym wszystkie lokalizacje podłączone pod Twoje konto Google) możesz odfiltrować te lokalizacje, które zostały zaktualizowane:
Co więcej, możesz dalej wyświetlić lokalizacje z konkretnym typem aktualizacji. Np. adres, kategoria, godziny otwarcia itd.:
Co w ogóle oznacza aktualizacja? Świadczy ona o tym, że albo sam Google albo użytkownik Map Google dodał nowe informacje o firmie lub też zaproponował zmianę w danych już opublikowanych. Jako zweryfikowany właściciel firmy możesz potwierdzić lub odrzucić sugerowane zmiany w informacjach.
Widok pojedynczej lokalizacji
Wchodząc głębiej – do strony głównej w widoku pojedynczej lokalizacji – zobaczysz żółty pasek z napisem PRZEJRZYJ AKTUALIZACJE. Oczywiście w sytuacji, gdy miała miejsce propozycja zaktualizowania danych. Wygląda to tak:
Zarówno w widoku zbiorczym, jak i pojedynczej lokalizacji sygnał o tym, że miała miejsce aktualizacja danych jest istotny. Czasami nawet bardzo. A to dlatego, że te propozycje zmiany czasami już nie są propozycjami. Weszły w życie. Pół biedy, jeśli ktoś dodał informacje typu atrybut o tym, że w Twojej firmie dostępny jest parking. Albo możliwość płatności kartą. Problem pojawia się na przykład wtedy, gdy nieuczciwa konkurencja zamieszcza swój numer telefonu zamiast Twojego. Tak, tak – na Twojej wizytówce Google. I ta zmiana została już zaakceptowana. Takie sytuacje mają miejsce. Niestety. Dlatego warto, byś śledził aktualizacje w panelu Google Moja Firma.
Automatyczne raporty miesięczne
Od niedawna (wrzesień 2017) Google wysyła (na adres e-mail właściciela wizytówki Google) podsumowanie działań zrealizowanych na wizytówce firmy za poprzedni miesiąc. Taki raport wygląda właśnie tak (kliknij, aby powiększyć):
Raport jest ciekawym podsumowaniem statystyk z panelu Google Moja Firma. Zawiera również zacytowany fragment nowej opinii oraz zdjęcie popularne wśród osób wyświetlających wizytówkę firmy.
Dla wielu właścicieli firm, automatyczny raport posłuży również jako przypomnienie o tym, że warto dodać nowe zdjęcia oraz wpis lub odpisać na otrzymane opinie od klientów.
Powiadomienia z aplikacji mobilnej Google Moja Firma
Ten rodzaj powiadomień jest moim ulubionym. Jeśli tak samo jak ja nie rozstajesz się ze swoim telefonem na dłużej niż dwie godziny w ciągu dnia, to polubisz komunikaty z aplikacji mobilnej. Za każdym razem, gdy ktoś wystawi opinię na wizytówce Twojej firmy, zostaniesz o tym powiadomiony. Pozwoli Ci to w pierwszej kolejności zaspokoić ciekawość (jaka jest wysokość oceny oraz treść opinii), a w sytuacjach, gdy ktoś zamieści negatywną recenzję Google, będziesz mógł szybko zareagować – odpisując na nią jako właściciel.
Drugi typ powiadomień w aplikacji na smartfona jest widoczny zaraz po jej uruchomieniu. Podobnie, jak w wersji na komputer, zobaczysz wiadomość informującą o aktualizacjach:
Będąc osobą aktywną (jak większość z tych osób, które prowadzą własną firmę) szybciej i wygodniej sprawdzisz co się zmieniło na wizytówce wyciągając telefon z kieszeni… zamiast siadać do komputera. Korzystaj zatem z aplikacji Google Moja Firma. Do woli. Więcej o samej aplikacji możesz przeczytać w artykule Aplikacja mobilna Google Moja Firma – jak ją zainstalować i optymalnie wykorzystać?
Podsumowanie
Wszystkie powyższe rodzaje powiadomień są przydatne dla właścicieli lokalnych firm. Dają wgląd w to, co się na wizytówkach zmieniło lub za chwilę się wydarzy. Jest to cenna wiedza, która pozwala świadomie i planowo prowadzić lokalizacje w Mapach Google. To z kolei ma wpływ na najważniejszą dla Ciebie osobę z biznesowego punktu widzenia… Twojego klienta.
Grafika: Freepik