Być albo nie być, jak mawiał klasyk. A jak już być obecnym ze swoją firmą w Mapach Google to ile razy? Jeśli 2 i więcej to w jakich sytuacjach? I na jakich warunkach? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Jakość i dolary
Google stawia sprawę jasno. Mapy Google mają odzwierciedlać rzeczywistość, która Cię otacza. W szczególności, jeśli idzie o firmy. Spamowanie i tworzenie nieprawdziwych wizytówek jest be. I to bardzo. Użytkownicy Map Google (jak Ty i ja) nie lubimy być wprowadzani w błąd. Ba! Nikt nie lubi jechać lub dzwonić do znalezionej w Google’owych mapach firmy, która nie istnieje. Lub jest tylko wirtualną wydmuszką. Za takie działania obrywa się samemu Google – w pierwszej kolejności. W drugiej temu, który coś takiego spreparował.
Niezadowolony użytkownik po prostu nie otrzymuje tego, czego oczekiwał – wartościowych i rzetelnych informacji. Traci w związku z tym zaufanie do usług Google. I przestaje ich używać. Co oznacza ni mniej, ni więcej tyle, że nie kliknie lub nie zobaczy reklam serwowanych przez Google. Reklam, które Google monetyzuje i z których “żyje”. I tak po nitce do kłębka dochodzimy do prostej konkluzji – słaba jakość danych w Mapach to dla Google mniej pieniędzy i większe niezadowolenie użytkowników. Jednego i drugiego Google unika jak ognia. Dlatego wprowadza zasady i regulaminy…
Jedna lokalizacja – ile wizytówek Google?
Firma, która posiada jedną lokalizację (adres) może posiadać tylko jedną wizytówkę w Mapach Google. Dla przykładu – wyobraź sobie serwis samochodowy w Sieradzu na ul. Jana Pawła II pod numerem 10. Firma nazywa się np. Centrum Auto ABC i posiada numer tel. 43 123 456 789. Jeździsz do niej wymieniać opony oraz olej. To jest właśnie pojedyncza lokalizacja, która kwalifikuje się do posiadania jednej wizytówki w Mapach Google.
Jedna lokalizacja i dwie wizytówki Google?
Właściciel wspomnianego przed chwilą serwisu samochodowego postanowił jednak rozwinąć biznesowe skrzydła. Rozszerza swoją działalność i tworzy nową markę. Od tej chwili pod tym samym adresem (ul. Jana Pawła II 10, Sieradz) będzie również realizował przeglądy techniczne w nowej stacji kontroli pojazdów. Stacja posiada:
- swoją nazwę (np. Stacja Kontroli Pojazdów Perfect Condition)
- unikalny numer telefonu (inny niż na wizytówce serwisu),
- własną stronę internetową,
- oddzielne wejście do firmy,
- własne banery i szyld.
W takim scenariuszu firma może posiadać pod jednym adresem dwie wizytówki Google… które nie zostaną usunięte. Dlaczego? Ponieważ dla klienta (i Google) są to realne i dwie oddzielne marki. Po prawej zainteresowany wjeżdża do firmy Centrum Auto ABC, a po lewej do stacji Perfect Condition. Jasna sytuacja.
Teraz pewnie sobie myślisz – a kiedy po tym samym adresem nie mogą działać dwie wizytówki Google? Spieszę zatem z odpowiedzią. Jeśli właściciel serwisu z historii powyżej doszedłby do wniosku, że w ramach prowadzonej działalności rozszerzy jedynie zakres usług o przeglądy techniczne, wówczas powinien on najzwyczajniej w świecie dodać kolejną kategorię (zakładka Informacje w panelu Google Moja Firma) na wizytówce Google. Zamiast zakładać drugą wizytówkę Google, która będzie posiadać te same dane teleadresowe, co serwis samochodowy.
Wiele oddziałów firmy oraz lokalizacji w Mapach Google
Firmy wielooddziałowe, jak np. Empik, Orlen czy Piotr i Paweł mogą posiadać tyle wizytówek w Mapach Google, ile mają swoich salonów, stacji czy sklepów. Po pierwsze to logiczne, a po drugie odzwierciedla rzeczywistość. Ważne! Nazwa firmy na wizytówce każdego z oddziałów musi być identyczna.
Liczba dopuszczalnych wizytówek pod jednym kontem Google
Jeśli zarządzasz wieloma wizytówkami w Mapach, pod Twoje konto Google może być podłączone maksymalnie 100 lokalizacji. Dotyczy to wizytówek na których jesteś oznaczony, jako właściciel. Z kolei zasada ta nie obowiązuje roli menedżera oraz zarządzania zbiorczego (firmami wielooddziałowymi).
Jeśli miałbyś zapamiętać tylko jedną rzecz z całego tego artykułu niech to będzie zasada, że wizytówka Google może być utworzona wyłącznie wtedy, gdy ma to pokrycie w rzeczywistości – firma realnie istnieje.
Grafika: Freepik
pytanie jak dodać kolejny punkt na mapie ? przy dodawaniu nowego z tą samą nazwą wskakuje edycja już istniejącego …
@hauer mateusz
Google rozróżnia firmy przede wszystkim po numerze telefonu oraz (w mniejszym stopniu) po adresie. W kreatorze nowych lokalizacji Google Moja Firma po wpisaniu nazwy firmy, jeśli pojawi się już opublikowana wizytówka, nie należy na nią klikać, tylko kontynuować uzupełnianie danych nowej firmy w Google. Wówczas można będzie wykonać kolejne kroki i opublikować wizytówkę.
S.
Czy dopuszczalne jest utworzenie wizytówki google z nazwą inna niż nazwa firmy? Np. Firma nosi oficjalną nazwę Jan Kowalski (imię nazwisko jest jednocześnie nazwą firmy), z siedzibą w Olsztynie ul. Warmińska 1, ale właściciel firmy ma np. hotel o nazwie Słoneczny mieszczący się w Mikołajkach przy ulicy Plażowej 2. Czy w takim przypadku właściciel może założyć wizytówkę firmy: Hotel Słoneczny, Mikołajki ul.Plażowa 2, mimo że nie ma takiej firmy w ewidencji?
@Tomek
Tak, jeśli pod podanym adresem rzeczywiście działa ten hotel (do którego przychodzą klienci i korzystają z jego usług).
S.
Co należy zrobić jeśli pod jednym adresem funkcjonuje restauracja i pizzeria – mają taką samą nazwę, ale osobne wejścia, inne godziny otwarcia i inne menu. Jak z tego wybrnąć?
@Sylwia
Restauracja i pizzeria mogą mieć w takiej sytuacji osobne wizytówki.
S.
Bede wdzieczna za spojrzenie na mój przypadek:
Wizytówka firmy wynajmu camperów, które mają swoją siedzibę w 5 różnych miastach. Natomiast spotkanie z klientami odbywają się na lotnisku – tam przywożone są campery dla klienta (klient nie dojezdza sam do biura).
W związku z tym ze wizytówka z zaznaczeniem obszaru jest gorzej pozycjonowana, nie wyswietla się tak dobrze jak wizytówka z konkretnym adresem pinezką. Jak można poradzic sobie z tym przypadkiem.
Patrząc praktycznie, najlepsza dla klienta byłaby pinezka do parkingu/miejsca spotkania na lotnisku ale czy mozna uzyc adres parkingu mimo ze firma zarejestrowana jest w urzedzie na inny adres?
– czy mozna dodać kolejne lokalizacje (biur) do jednej nazwy firmy i klient który kliknie na pinezke na mapie w jednej miejscowości bedzie widział te same opinie i zjdęcia co klient ktory kliknie na pinezke na mapie w innym mieście? Czy kazde “biuro” musi zbierać osobne opinie? (w naszym przypadku nie ocenia się biura/ obsułgi z biura bo klient tam fizycznie nie dociera)
Z góry dziękuje
@Meg
Zgodnie z regulaminem Google pod adresem podanym na wizytówce klient musi zastać kogoś z personelu firmy. Google nie dopuszcza możliwości tworzenia wizytówek dla miejsc typu parking – może to być tylko biuro.
Tak, każde biuro musi mieć swoją oddzielną wizytówkę i oddzielne opinie. Jedna wizytówka = jeden oddział firmy.
S.
Jak rozwiązać problem z lokalizacją u firmy mobilnej która wykonuje usługi u klienta w kilkunastu miastach bez siedziby tylko na danym obszarze? jak to działa kilka wizytówek?
@Marcin
Rekomenduję pozostanie przy jednej wizytówce w takiej sytuacji.
S.
Co w przypadku jeśli firma zmieniła nazwę w trakcje swojej prawie 30 letniej historii? Obecnie mamy dwie wizytówki prowadzące na ta samą stronę www, opinie klientów mamy na dwóch wizytówkach? Adres firmy jest jednakowy.
Czy w tym przypadku lepiej zostawić dwie wizytówki czy też napisać do google o połączenie ich w jedną?
Dziękuję z góry za odpowiedź
@Grzesiek
W takim przypadku należy napisać do Google i poprosić o połączenie wizytówek w jedną.
S.
Witam
Podłącze się pod pytanie. Również mam ten sam problem z dwoma wizytówkami. Na jednej mam sporo komentarzy jak i na drugiej. A tak na prawdę to jest jedna firma. Chciałbym to połączyć w jedną wizytówkę.
Czy istnieje jakiś cudowny sposób na kontakt z google ? Gdzie bym nie napisał to cisza 🙁
Pozdrawiam
Marcin
@Marcin,
w panelu Moja Firma należy przejść do “Pomoc” w menu po lewej stronie ekranu, a następnie przejść do “Kontakt z nami” i opisać krótko temat. Po otrzymaniu automatycznego maila, należy na niego odpowiedzieć, opisując sprawę i poprosić o scalenie wizytówek.
S.