W ostatnim kwartale minionego roku, Google poinformował na swoim blogu o kilku nowościach w obszarze usług lokalnych. Jedną z nich jest możliwość obserwowania lokalnej firmy w Mapach Google. Jak wygląda nowa funkcja? Kiedy będzie dostępna w Polsce? I dlaczego może mocno zmienić krajobraz lokalnych interakcji z klientami? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Jak wygląda przycisk do obserwowania firmy w Mapach Google?
Na tę chwilę dysponuję jedynie materiałem od Google, który pokazuje w praktyce wygląd i działanie nowego przycisku. W wersji angielskiej jest “Follow”. W wersji polskiej ujrzymy zapewne “Obserwuj”. Przycisk jest dostępny tylko (na ten moment) w aplikacji mobilnej Map Google na urządzeniach z systemem Android. Wygląda tak:
Nie są znane szczegóły pojawienia się tej funkcji na urządzeniach z systemem iOS, czy chociażby w wersji na komputer. Czy w końcu w naszym kraju. Google podaje jedynie w znany i enigmatyczny dla siebie sposób, że “wkrótce udostępni funkcję w kolejnych krajach”. Za tym niepozornym przyciskiem stoi jednak szeroko zakrojona i przemyślana strategia, dlatego szacuję, że pojawienie się go w skali całego globu jest jedynie kwestią czasu.
Co w takim razie zwiastuje opcja śledzenia firmy w Mapach Google?
Umarł król, niech żyje król!
W październiku 2018 roku Google ogłosił zamknięcie usługi G+. Kilka tygodni później poinformował o nowościach w Mapach Google oraz m.in. wspomnianym przycisku umożliwiającym śledzenie lokalnych firm (i tego, co publikują). Przypadek? Nie sądzę. Google cały czas konkuruje z Facebookiem. Razem biją się o firmy lokalne i ich budżety przeznaczane na reklamę.
Google nie był nigdy mocny w temacie mediów społecznościowych (co dobitnie pokazuje historia Google+). Jednak funkcja pozwalająca lokalnym firmom publikować wpisy (podobnie, jak na Facebooku) na swoich wizytówkach Google zyskuje coraz więcej zwolenników i jest namiastką sieci społecznościowej (jednokierunkowej, co prawda). Dodatkowo, możliwość obserwowania postów firm przez użytkowników (w sekcji “Dla Ciebie” w aplikacji Map Google), wpuszcza do Google świeże powietrze i szansę na budowanie społeczności wokół lokalnych biznesów. Na platformie Google.
Wpisy publikowane przez firmy na wizytówkach Google będą zapewne wyświetlać się użytkownikom, którzy wcisnęli przycisk odpowiedzialny za obserwowanie. Zwiększy to znaczenie samych wpisów Google Moja Firma i spowoduje, że firmy będą miały większą motywację do publikowania i robienia tego regularnie. Tak, jak czynią to obecnie w innych sieciach społecznościowych, np. na Facebooku.
“Obserwatorzy” w aplikacji mobilnej Moja Firma
W uaktualnionej aplikacji mobilnej Moja Firma, w zakładce Klienci, pojawią się profile osób (pod warunkiem, że ich sobie nie zastrzegą), którzy obserwują Twoją firmę w Mapach Google:
Nowe podejście Google do tematu lokalnych firm i społeczności jest ciekawe. Z pewnością wiele wyjaśni się w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Pewne jest jedno. Google od dobrych dwóch lat usprawnia usługę Google Moja Firma, wprowadzając szereg nowych funkcji. Dzięki temu stworzył silną platformę dla lokalnych firm, której nie mogą zignorować, jeśli zależy im na klientach.
Co sądzisz o nowej funkcji obserwowania biznesów w Mapach Google? Napisz w komentarzu poniżej.
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.
Photo by Marten Newhall on Unsplash