Google+ to serwis społecznościowy stworzony w 2011 roku przez Google i swego rodzaju odpowiedź na Facebooka (która nie do końca się udała). Portal posiada możliwość dodawania wpisów w formie zdjęć, linków, filmów, ankiet itp. W ramach Google+ funkcjonują różne typy profili, które często powodują zamieszanie wśród użytkowników. Z tego poradnika dowiesz się, jakie 3 rodzaje stron Google+ są dla Ciebie dostępne i jak z nich prawidłowo korzystać. Zapraszam do czytania.
3 typy stron Google+
Zależnie od przeznaczenia, w portalu społecznościowym działają następujące rodzaje stron:
- Strona Google+ osoby (inaczej profil),
- Strona Google+ marki,
- Strona Google+ Firmy lokalnej (utworzona wraz z wizytówką na Mapach Google)
Powyższy podział wydaje się jasny. W praktyce jednak, bardzo często widzę błędne wykorzystanie danego typu profilu Google+ do jego przeznaczenia. Na przykład, firma lokalna (restauracja, salon, firma budowlana itd), która publikuje treści w Google+, prowadzi te działania wyłącznie na prywatnym profilu Google+ właściciela firmy. Zamiast na stronie lokalnej, która powiązana jest z wizytówką w Mapach Google. Prawidłowy sposób polega, w przypadku tego scenariusza, na dystrybucji treści w pierwszej kolejności na lokalnej stronie Google+ (opisanej w dalszej części tego poradnika), a dopiero później na profilu G+ właściciela, bądź pracowników firmy (na zasadzie dalszego udostępnienia wpisu).
Innym, błędnym działaniem w przypadku lokalnych biznesów jest publikowanie na stronie Google+ przewidzianej dla marki. Ponieważ nie jest ona w żaden sposób połączona z lokalizacją w Mapach Google, działania na niej prowadzone również nie przyniosą żadnych pozytywnych skutków – pod kątem pozycjonowania lokalnego.
Strona Google+ osoby
Jest to rodzaj strony w portalu Google+ przeznaczony dla konkretnej osoby. Nie firmy, nie produktu, nie społeczności – po prostu osoby. Google zachęca, podczas podczas tworzenia konta Google do stworzenia również profilu Google+.
Poniżej przykład mojego profilu w Google+:
Dla wielu osób, powyższy układ profilu Google+ osoby nie różni się wyglądem zbytnio od pozostałych dwóch typów stron – marki i lokalnej firmy. Najłatwiej rozpoznać jest prywatny profil po kliknięciu w napis O mnie w prawym dolnym rogu zdjęcia na okładce, a następnie odnaleźć napisach Płeć, czy Praca i wykształcenie:
Musisz pamiętać, że konto Google, które używa nazwy firmy jako imienia i nazwiska osoby, podczas tworzenia profilu Google+ przejmie tę nazwę (z konta Google). Nie oznacza to jednak, że będzie to profil Google+ marki, czy strony lokalnej G+ (opisane poniżej). Będzie to po prostu błędnie nazwany profil Google+ osoby, któremu brakuje funkcji, które są dostępne dla pozostałych typów stron.
Strona Google+ marki
Ten typ strony jest przewidziany dla marki, produktu lub społeczności. Co bardzo istotne z punktu widzenia firm lokalnych, strony marek nie są połączone w żaden sposób z wizytówką w Google Maps. Różnicę pomiędzy stroną marki, a stroną lokalną (opisaną poniżej) najłatwiej zrozumieć jest na przykładzie. Polska firma Grycan, jako marka, będzie posiadać stronę Google+ marki. Poszczególne lodziarnie, zlokalizowane na terenie kraju, będę posiadać wizytówki w Mapach Google wraz z połączonymi stronami lokalnymi Google+. Marka nie jest przywiązana do konkretnej lokalizacji (przynajmniej w Google+), natomiast strona lokalna G+ już tak.
Poniżej przykład strony Google+ przeznaczonej dla marki.
Strona marki w G+ nie różni się, na pierwszy rzut oka, od profilu Google+ oraz strony lokalnej. Możesz jednak sprawdzić, z jakim typem strony masz do czynienia. Po kliknięciu w zakładkę O mnie na stronie Google+ marki, zobaczysz z reguły adres e-mail (którego nie można udostępnić na stronie lokalnej).
Lokalna strona Google+
Strona lokalna tworzona jest automatycznie podczas zakładania nowej wizytówki w panelu Google Moja Firma. W ten sposób jest ona połączona z lokalizacją w Mapach Google i przewidziana dla firm z fizyczną lokalizacją. Stopień “zażyłości” pomiędzy wizytówkami i stronami Google+ był o wiele większy w przeszłości. Oznacza to, że można było przejść z wizytówki w Mapach Google na stronę Google. Obecnie jest to niemożliwe.
Przykład lokalnej strony Google+:
Najważniejsze atrybuty strony lokalnej Google+:
- posiada opis firmy,
- pozwala na publikowanie zdjęć, filmów oraz linków tak, jak strony marki oraz profile osób w Google+,
- umożliwia tworzenie kolekcji kolekcji
Strona lokalna, po zmianach w grudniu 2015, zmieniła znacząco swój charakter:
- NIE jest połączona z wizytówką firmy w Mapach Google,
- NIE zawiera opinii z wizytówki Google Moja Firma,
- NIE zawiera Mapy Google z lokalizacją Firmy,
- NIE posiada godzin otwarcia,
- NIE posiada miniatury Widoku Ulicy (lub wirtualnego spaceru Google)
Podsumowanie
Właściwe wykorzystanie poszczególnych stron Google+ pozwala na dotarcie do szerszego grona odbiorców. Przed stworzeniem nowego profilu w serwisie Google warto, przede wszystkim, sprawdzić jakie oraz jakiego rodzaju strony zostały już opublikowane. W drugiej kolejności, który typ strony najbardziej odpowiada celom, które chcesz realizować.
Jeśli masz pytanie dotyczące stron Google+, napisz proszę w komentarzu poniżej.
Witam dzieki za ciekawy poradnik – od jakiegos czsu po stworzeniu Lokalizacji strona Google + nie tworzy sie automatycznie, po wejsciu w Brand Accounts brakuje G+. Wiesz moze dlaczego?
@Tomson
Google zmienił to jakiś czas temu. Poradnik, jak włączyć stronę G+ po utworzeniu lokalizacji Google dostępny jest tutaj: https://www.pierwszynamapie.pl/jak-utworzyc-strone-google-plus