Coraz więcej firm lokalnych aktywnie pracuje nad swoją reputacją w internecie. Co cieszy. Mnie w szczególności, ponieważ wierzę, że ten blog się do tego przyczynia. Opinie Google są dla firmy szczególnie istotne z prostego względu – są bardzo widoczne dla użytkowników internetu (w tym potencjalnych kupujących). Jeśli pochodzą od realnych klientów, wpisują się wówczas w moją koncepcję strategii SUW.
Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że powinieneś pozyskiwać referencje od klientów na swojej wizytówce w Mapach Google. Łatwiej powiedzieć, niż zrobić – pomyślisz. I masz całkowitą rację! Czasami uzyskanie opinii od klienta jest czaso- i energochłonne. W dużej mierze w branżach, w przypadku których projekty są mocno rozciągnięte w czasie (np. branża budowlana).
Dlatego w dzisiejszym wpisie przedstawiam krok po kroku, jak w prosty i szybki sposób wystawić opinię na wizytówce lokalnej firmy w Google. Z telefonu. Zapraszam.
Wystawianie opinii Google z telefonu z systemem Android
Obecnie dwa najpopularniejsze w Polsce systemy operacyjne w telefonach typu smartfon to Android firmy Google oraz iOS od Apple. Zielona linia na poniższym wykresie przedstawia procentowy udział urządzeń z Androidem w Polsce za 2016 rok (źródło danych: http://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/poland/2016). Kliknij, by powiększyć.
W praktyce system Google na komórki nie posiada aż tak takiej dominacji (zobacz artykuł http://estan.pl/udzial-mobilnych-systemow-operacyjnych-polsce-2015/). Nie zmienia to jednak faktu, że na 10 smartfonów w naszym kraju ok. 7 – 8 z nich działa właśnie pod systemem operacyjnym Android. Jest to dobra informacja dla osób, które budują reputację swojego biznesu w internecie. Dlaczego? Ponieważ właściciele telefonów z systemem Google nie muszą się nigdzie logować, by wystawić Twojej firmie referencje. Przy pierwszym uruchomieniu smartfona, czy tabletu z systemem Android, użytkownik musi zalogować się do swojego konta Google, by móc w ogóle korzystać z urządzenia. To z kolei powoduje, że jest on permanentnie zalogowany do usług Google z których korzysta (w tym aplikacji Google Maps). Co istotne, odpadają tym sam argumenty “nie mam konta Google” lub “nie pamiętam danych do logowania do Google”, które uniemożliwiają osobie wystawienie referencji na wizytówce.
Dodawanie opinii Google w aplikacji Google Maps
1. Otwórz aplikację Google Maps na Twoim urządzeniu.
2. Wpisz w pole wyszukiwania nazwę firmy, którą chcesz ocenić.
3. Kliknij na odnalezioną firmę.
4. Przewiń wizytówkę w dół do momentu ukazania się gwiazdek.
Następnie kliknij na liczbę gwiazdek, która według Ciebie odzwierciedla jakość firmy (1 gwiazda – najniższa jakość, 5 gwiazdek – najwyższa jakość).
5. Następnie wpisz treść opinii (strzałka nr 1) i kliknij Opublikuj (strzałka nr 2).
Gotowe! Opinia została opublikowana. Wystawione opinie możesz w dowolnym momencie edytować lub całkowicie usunąć klikając w menu i przechodząc do zakładki Twój wkład w Mapach Google (podzakładka Opinie).
Powyższy sposób możesz przekazać swojemu klientowi, aby ułatwić mu wystawienie opinii od strony technicznej. Ważne, aby osoba korzystała z internetu w telefonie, a nie sieci Wi-Fi udostępnionej w Twojej firmie. Może to bowiem spowodować usunięcie opinii. Więcej informacji w Dlaczego opinie Google zniknęły.
Podsumowanie
Budowanie reputacji on-line to proces długofalowy, który często wymaga niemałego zaangażowania. Zarówno po stronie firmy, jak i klienta. Tworzenie opinii z użyciem urządzenia z systemem Android ułatwia i bardzo przyspiesza całe zadanie. Dodatkowo, takie referencje mają większą szansę na pozostanie na wizytówce Google z prostego powodu. Urządzenie z którego są generowane, posiada już pewną historię w Google (oceny innych firm, zameldowania i zmiany lokalizacji, historia używanych aplkacji itd.). Warto z tego sposobu skorzystać.
A Ty w jaki sposób wystawiasz opinie na wizytówkach firm w Mapach Google? Napisz proszę w komentarzu poniżej.
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.
Mam pytanie – czy jeśli ktoś doda opinię w Google Firma z poziomu smartfona z systemem Android to będzie ona widoczna tylko dla userów korzystających ze smartfona z systemem android? Zauważyłem, że niestety taka sytuacja ma miejsce, czyli po dodaniu przez przytoczonego usera nie widzę jej w wersji desktopowej, po wyszukaniu firmy na mapach Google i po wyszukaniu w wyszukiwarce Google w smartfonie z systemem iOS
@Komentarz – Google firma
Nie, opinia dodana z jakiegokolwiek urządzenia powinna być widoczna na wizytówce Google. Jeśli opinia została dopiero co dodana, należy poczekać. Alternatywnie mogła zostać odfiltrowana. Więcej na ten temat tutaj: https://www.pierwszynamapie.pl/dlaczego-opinie-google-zniknely-poradnik/
S.
Chciałbym napisać opinie o firmie której nie ma dodanej przez Właściciela na mapy google, czy jako Klient który nie jest zadowolony z jakości usługi mogę dodać taką firmę do Mapy Google tym samym dać sobie i innym Klientom możliwość wypowiedzenia i opublkowania jaki jest problem z firmą.
@Władek
Tak, każdy użytkownik posiadający konto Google może zasugerować zmianę na istniejącej wizytówce firmy oraz dodać nową wizytówkę poprzez funkcję “Dodaj brakujące miejsce” po odszukaniu adresu w Mapach Google.
S.
Chcemy zachęcić klientów do ocenienia naszej firmy na Google.
Planujemy wykorzystać do tego nośniki typu kolorowe karteczki samoprzylepne, naklejki, etc. i tam umieścić komunikat “Oceń nas w Google”.
Czy możemy bez ryzyka umieścić tam znak Google? Jak jest z ich ochroną znaku towarowego?
@P.
W takim przypadku wykorzystanie logotypu Google bez ich zgody będzie, wg mojej wiedzy, naruszeniem. Więcej informacji nt. wykorzystania znaku towarowego na stronie https://www.google.com/permissions/logos-trademarks/
Formularz zgody na wykorzystanie znaku Google można znaleźć tutaj: https://services.google.com/fb/forms/permissionsbranden/
Film na YT nt. wykorzystania znaku towarowego: https://youtu.be/NSDEMuP7BjE
S.
Wydaje mi się że to dobry sposób aby zwiększyć widoczność, ale dodawanie powinno być możliwe ze wszystkich urządzeń:)
@ImperiumFinanse
Dodawać można z każdego urządzenia, tyle tylko że na sprzętach z systemem Android jest łatwiejsze.
S.
Mam 100 opinji 60 z opisem jak sprawdzic te bez opisu , zeby sie do nich odniesc.Ktos daje jedynke bez uzasadnienia i opisu, jak takiej osobie odpowiedziec.Czy mozna dawac opinie anonimowo?.
@Widok
Do wystawienia opinii na wizytówce potrzebne jest konto Google. Nie ma możliwości sprawdzenie opinii bez opisu. Na opinię można odpowiedzieć w panelu Moja Firma, w zakładce Opinie, klikając na “Odpowiedz” pod daną recenzją.
S.
jak usunąć -fałszywe,negatywne,obrazliwe opinie
@stollux
Można je zgłosić w panelu Moja Firma wchodząc w zakładkę “Opinie”, następnie klikając na 3 kropki po prawej stronie recenzji i na koniec na “Zgłoś nieodpowiednią treść”.
S.
Witam, czy można dodać opinię nie posiadając konta gmail?
@Aga
Niestety nie, konto Google jest konieczne do wystawienia opinii.
S.