Co powoduje, że inni posiadają nowe funkcje na wizytówkach Google, których u Ciebie brakuje? Co wpływa na to, że wybrane firmy w Mapach Google mogą więcej? I w końcu jak odblokować poszczególne opcje na Google’owych profilach? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi poniżej.
Od pewnego czasu w komentarzach i wiadomościach prywatnych do mnie powraca temat pt. “nie mam nowej funkcji, o której piszesz”. Do tego dochodzi często poruszana kwestia konkurencji w Google Maps, która prezentuje się lepiej niż my. A to dlatego, że wykorzystuje nowe, ciekawe funkcje. Dlaczego tak się dzieje i jak temu zaradzić? Powodów może być kilka. Oto one…
1. Nowa funkcja, dostępna tylko dla “wybranych”
Google jest firmą globalną. Nie oznacza to jednak, że każda nowa opcja jest od razu dostępna dla wszystkich korzystających z panelu Moja Firma. O nie, nie. Firma jest globalna, ale nie chce mieć globalnych wpadek.
Dlatego z reguły nowości wprowadzane są stopniowo. Na zasadzie pilotażu. Na początek nową opcję lub inne usprawnienie dostanie np. 10% wszystkich użytkowników. Po zgłoszeniu przez nich błędów i uwag, programiści poprawią co trzeba i wypuszczą poprawioną wersję. Następnie pozostałe 90% doczeka się tej opcji w zaktualizowanej formie.
Co ciekawe, powyższy sposób działania ma też zastosowanie dla regionów. Na przykład, tylko wąska grupa osób z USA testuje nowości, które dalej są wprowadzone na pozostałych użytkowników z tego kraju. Po przetłumaczeniu tekstów i dostosowania funkcji do konkretnego kraju lub regionu, są one wypuszczane w świat. W praktyce oznacza to, że Amerykanie mogą wykorzystywać niektóre funkcje od kilku dobrych miesięcy, kiedy my w kraju nad Wisłą dopiero rozpoczynamy przygodę z nowościami. Tak było, np. z funkcją czatu.
Co zrobić?
W tym przypadku należy uzbroić się w cierpliwość i sprawdzać od czasu do czasu, czy nowe możliwości są już dostępne na Twoim koncie Moja Firma. Dla pewności zastosuj wskazówki z punktu poniżej.
2. Konto Google w trybie “żółw”
Mam swoje podstawowe konto Google z którego korzystam od dobrych kilkunastu lat. Jest pod nie podłączonych kilka wizytówek z Map Google. Mam także inne, młodsze konta Google lub też korzystam czasami z kont Google na komputerach moich klientów. Zauważyłem, że niektóre (w szczególności nowe) funkcje, są widoczne w panelu Moja Firma na moich młodszych kontach Google, jak również na kontach Google klientów. Nie ma ich jednak na moim podstawowym koncie, które ma długą historię i z którego korzystam na co dzień.
Dlaczego tak się dzieje? Szczerze… nie mam bladego pojęcia. Po prostu – “ten system tak ma”. Pocieszeniem jest to, że po kilku, kilkunastu dniach moje podstawowe konto Google również otrzymuje nowe funkcje.
Co zrobić?
Jeśli właśnie dowiedziałeś się, że Google wprowadził coś nowego na wizytówkach firm, a nie widzisz tego u siebie… dodaj inne konto Google, np. jako użytkownika z rolą menedżera. Usuń też pliki cookies i korzystaj z aktualnej przeglądarki Google Chrome.
3. Kategorie na wizytówce Google rozdają karty
Niektóre funkcje w panelu Moja Firma są widoczne dopiero wtedy, gdy wybierzesz odpowiednie kategorie.
Na przykład:
Zakładka “Produkty” – kategorie określające i powiązane z “Sklep”
Sekcja “Usługi” – kategorie określające i powiązane z działalnością usługową (np. hydraulik, prawnik, agencja marketingowa itd).
“Atrybuty” – lista dostępnych atrybutów jest silnie skorelowana z wybranymi kategoriami, np. po wybraniu branży “Restauracja” pojawią się opcje nt. metod płatności, jedzenia wieczorem, czy informacje nt. wielkości porcji.
Co zrobić?
Wybierz kategorie, które najbardziej adekwatnie opisują Twoją działalność. Sprawdź też jakimi kategoriami posługuje się Twoja konkurencja.
Podsumowanie
Jak widzisz na powyższych przykładach, dostępność wybranych funkcji na Twojej wizytówce Google jest uzależniona od różnych czynników. Jest jeszcze jeden o którym wspomniałem na samym początku – kraj w którym działasz. Na to wpływu nie masz, ale dzięki opóźnieniom we wprowadzaniu nowych opcji w Polsce, wiesz czego możesz się spodziewać za kilka, kilkanaście miesięcy. I odpowiednio się do tego przygotować. Już teraz w USA w panelu Moja Firma użytkownicy mogą zaznaczyć, czy akceptują połączenia telefonicznej od robotów Google (takich, jak na poniższym filmie).
Zarówno powyższa funkcja, jak i kolejne obecnie testowane (lub już wprowadzone) za wielką wodą pozwalają przygotować się do tego, co zostanie wprowadzone w Polsce.
Czy spotkałeś się kiedyś z brakiem opcji na swojej wizytówce Google, którą posiadają inni? Napisz w komentarzu poniżej.
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.
Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash
Badanie konkurencji to podstawowy temat w pracy każdego marketingowca. Oczywiście nie każde działanie wykonywane musi być tak samo jak konkurencja, jednakże warto się również pojawić w miejscach gdzie ona widnieje lub czerpać od nich pomysły 😉 W przypadku Google Moja Firma wzorować można się na konkurencyjnej firmie, jednakże podczas innych działań korzystać możemy już ze specjalnych narzędzi, które ułatwią nam analizę danych po której zaplanować będziemy mogli różnorodne działania 🙂