Kolejna nowość na wizytówkach firm. Teraz Google z pomocą sztucznej inteligencji podsunie odpowiedzi osobom zadającym pytania na firmowych profilach. Zobacz jak nowa funkcja wygląda w praktyce i co oznacza dla lokalnych biznesów.
Jest pytanie, jest (automatyczna) odpowiedź
Wkrótce minie dwa lata, odkąd Google wprowadził możliwość zadawania pytań i udzielania odpowiedzi na wizytówkach firm.
Funkcja nie jest mocno rozpowszechniona w Polsce. Z każdym dniem jednak przybywa pytań i odpowiedzi w Mapach Google, a nowi użytkownicy dowiadują się o takiej możliwości.
Kilka dni temu Google wprowadził pomocnika na wizytówkach firm. Teraz użytkownik zadający pytanie w sekcji “pytania i odpowiedzi” na profilu firmowym, zobaczy sugerowaną odpowiedź. Skąd pochodzi ta odpowiedź? Źródła treści są dwa – poprzednie odpowiedzi oraz recenzje. Mi udało się wywołać podpowiedź bazującą na opinii pozostawionej wcześniej przez recenzenta. Próbowałem również z różnymi wizytówkami, które posiadają rozbudowane sekcje pytań i odpowiedzi (jak np. łódzka Manufaktura). Bezskutecznie. Po sprawdzeniu wizytówek Google firm amerykańskich na których podpowiedzi są “zaciągane” także z już udzielonych odpowiedzi, dochodzę do wniosku, że u nas to źródło nie jest jeszcze dostępne. Sama funkcja jest nowa, także prawdopodobnie i w naszym kraju zobaczymy ją niebawem w pełnej krasie.
A jak wygląda to w praktyce? O tak:
Tylko na urządzeniach mobilnych
Podpowiedzi są dostępne póki co tylko na urządzeniach mobilnych oraz tylko z wyszukiwarki Google (czyli nie w aplikacji Google Maps). Sama funkcja pytań i odpowiedzi zaczynała podobnie. Później została rozszerzona na urządzenia z systemem iOS oraz komputery. Z podpowiedziami będzie podobnie.
Co sądzę o nowej funkcji i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie?
Google chce wiedzieć o Twojej firmie jak najwięcej. Dlatego wprowadza nowe opcje, które pozwolą mu zebrać wartościową treść. Jak to robi? W postaci opinii, pytań i odpowiedzi, opisu firmy, opisów i listy produktów oraz usług, a także postów które sami na naszych wizytówkach umieszczamy. Google zaprzęga do pracy sztuczną inteligencję (po raz kolejny), która ma mu pomóc w wytrenowaniu algorytmu udzielającego podpowiedzi. Co prawda w polskiej wersji tego jeszcze nie widać, ale za wielką wodą użytkownik widzi pytanie “czy ta podpowiedź była pomocna?”. W ten sposób, na podstawie milionów wizytówek i użytkowników na całym świecie, algorytm będzie z czasem coraz lepszy.
Jego celem jest podsuwanie odpowiedzi w sposób bardziej zaawansowany i precyzyjny. Czyli kontekstowy. Taki, który nie bazuje tylko na prostych danych umieszczonych w konkretnych rubrykach, czy zakładkach. Tu chodzi o informacje, które są rozproszone i zaszyte w treściach zamieszczonych przez użytkowników. Gdy zapytam na przykład o naprawę smartfonów na wizytówce Google serwisu elektroniki, system podsunie mi podpowiedzi z cytatami z opinii oraz odpowiedzi innych użytkowników. Takie dopasowanie semantyczne upodabnia się do sposobu w jaki my ludzie przywołujemy informacje z naszej głowy.
Dla firm lokalnych nowa funkcja jest kolejnym potwierdzeniem, że warto zbierać opinie od klientów oraz rozwijać sekcję pytań i odpowiedzi. W ten sposób zbudują, w naturalny sposób, bazę wiedzy z której korzystają klienci podejmując decyzje o zakupie. Oczywiście z tych informacji korzystają także algorytmy Google podsuwające użytkownikom wizytówki firm, które najlepiej odpowiadają ich zapytaniom.
Co sądzisz o nowej funkcji? Napisz w komentarzu poniżej.
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.
Photo by Ken Treloar on Unsplash