Temat pozycjonowania firmy w Mapach i wyszukiwarce Google nabiera, w moich oczach, coraz większego znaczenia. Nic dziwnego – każdy lubi stały i “darmowy” przypływ nowych klientów. Firma Google potrafi bowiem dostarczyć naprawdę ciekawe efekty lokalnym biznesom. Większy ruch na stronie, bezpośrednie zapytania telefoniczne lub wyznaczanie trasy dojazdu – to najważniejsze wskaźniki dobrze wypozycjonowanej wizytówki w Mapach Google. Oprócz typowych zagadnień technicznych, które musisz odhaczyć pozycjonując lokalizację Google, jest jeszcze jeden ważny element całej tej układanki. A jest nim…
Twoja marka – wizja długofalowa
W przeszłości było wiele fantastycznych produktów i usług. Firm również. A marek? Które z nich bardziej pamiętasz? Jakie masz skojarzenia z takimi polskimi markami, jak Romet, Orlen, Polskie Radio, Piotr i Paweł, Agata Meble, czy PESA? Czy możesz powiedzieć coś o kolorach i jakości, które im towarzyszą? Czy masz do nich zaufanie? Czy poleciłbyś produkt lub usługę danej marki najbliższej osobie z Twojej rodziny?
Tym właśnie jest marka. Czymś więcej, niż tylko zbiorem produktów i usług dostarczanych przez podmiot gospodarczy. Marka ma w sobie wizję. Swego rodzaju obietnicę. Wzbudza również emocje. Przede wszystkim nastawiona jest na działanie długofalowe.
Nie będę rozpisywać się tutaj na temat założeń samej marki – napisano o niej już wystarczająco dużo książek. Chcę Cię jednak zachęcić, abyś wykorzystał ją w swojej lokalnej firmie. Do czego? – zapytasz. W dużym uproszczeniu, jako podstawę do większości działań marketingowych w Twojej firmie. Przede wszystkim jednak do rozwijania biznesu lokalnego przez Internet.
Pozycjonowanie lokalne Google wczoraj, dziś i jutro
W początkach funkcjonowania internetu i nie tak odległej przeszłości pozycjonowanie organiczne w wyszukiwarce Google, jak i to w Mapach często sprowadzało się do zagadnień typowo technicznych. Pozycjoner na przykład tworzył/kupował określoną liczbę linków prowadzących do strony internetowej i z czasem właściciel firmy widział rezultat, na który czekał – wyższą (lub wysoką) pozycję w wyszukiwarce. Google nie spodobało się takie podejście – linki pozwalały na zmanipulowanie wyników, powodując że np. niskiej jakości strony internetowe plasowały się na wysokich miejscach.
Wyszukiwarka Google (jak każda inna) jest przydatna tylko wtedy, gdy dostarcza dobre wyniki (czyli pomocne dla użytkownika). Im więcej stron niskiej jakości – nie spełniających oczekiwań poszukujących użytkowników – na czołowych pozycjach – tym wyszukiwarka mniej pomocna. Z czasem zatem Google wprowadził liczne algorytmy, które pozwalają na określenie jakości linków, stron internetowych oraz wizytówek w Mapach Google. Wszystko po to, aby utrudnić manipulacje oraz… zachęcić do skorzystania z płatnej reklamy 🙂
Misją Google jest zorganizowanie światowych zasobów informacji i uczynienie ich powszechnie dostępnymi i użytecznymi. Oznacza to, że poprzez kolejne algorytmy i mechanizmy, Google będzie modelować informacje w internecie w oparciu o świat rzeczywisty. Brzmi nieco tajemniczo. O co konkretnie chodzi? Posłużę się przykładem – w 2015 roku Google wprowadziło ciekawe rozwiązanie. Algorytm porównuje nazwę firmy na zdjęciu Street View z nazwą firmy podaną na wizytówce w Mapach Google. Jeśli się nie pokrywają (np. właściciel firmy dopisał do nazwy na wizytówce słowa kluczowe), to wizytówka może zostać skierowana do głębszej analizy przez pracownika Google. Naturalnie, algorytm bierze pod uwagę pozycję firmy w Mapach Google oraz pozycję zdjęcia Street View.
Kolejne ciekawe rozwiązanie to pozycjonowanie firm w Mapach Google w oparciu o zarejestrowany ruch GPS z urządzeń mobilnych osób, które fizycznie odwiedziły budynek firmy. Co zrozumiałe, nie jest to jedyny parametr brany pod uwagę w pozycjonowaniu. Jednak doskonale pokazuje kierunek, w którym zmierza Google.
Z czasem i rozwojem kolejnych rozwiązań technicznych, Google prawdopodobnie będzie przykładał coraz większą wagę do danych z realnego świata w pozycjonowaniu firmy w Mapach Google (są bardziej wiarygodne i trudniej jest je zmanipulować). Mniejszą natomiast do informacji podanych tylko na wizytówce w panelu Google Moja Firma.
Ponadczasowe działania pozycjonujące wizytówkę Google
Jakie zatem działania długofalowe powinieneś podejmować promując swoją firmę lokalną w Internecie? Przede wszystkim takie, które wzmacniają Twoją markę i dają wartość potencjalnemu klientowi. Między innymi:
- spójne informacje nt. Twojej firmy w Internecie i na wizytówce Google (marka musi być koherentna), – dane teleadresowe, kategorie, logotyp itd.
- liczne zdjęcia i grafiki na stronie www oraz wizytówkach internetowych firmy prezentujące produkty i usługi (w tym te zrealizowane),
- wskazówki i porady dla byłych, obecnych i przyszłych klientów firmy (np. blog),
-
realne opinie od prawdziwych klientów na temat firmy w Internecie (na stronie www, wizytówce Google oraz w innych serwisach).
Jeśli będziesz realizować powyższe działania, wzmocnisz markę. Jest jednak jeden haczyk – musisz to robić systematycznie. Większa liczba pozytywnych opinii, czy zdjęć z Twoich realizacji to tak naprawdę więcej wartościowych informacji, które Google może zaprezentować Twoim potencjalnym klientom. Nie ma tutaj górnej granicy typu “za dużo grafik” lub “za duż opinii”.
Podsumowanie
Markę i zaufanie buduje się latami. Im wcześniej zaczniesz, tym szybciej zobaczysz pozytywne efekty. Jeśli jakieś działanie w Internecie, mające za zadanie wypromować Twoją firmę, daje Ci do myślenia, zadaj sobie proste pytanie – czy to wzmacnia moją markę? Jeśli nie, omiń je i idź dalej. Jeśli ją buduje, zwiększ skalę. Z czasem nastąpi efekt kuli śniegowej, która pozwoli Ci z łatwością pozycjonować firmę w Mapach Google pomimo kolejnych algorytmów wprowadzanych przez Google.
Co sądzisz o takim podejściu do pozycjonowania firmy w Mapach Google? Napisz proszę w komentarzu poniżej.
Grafika: Freepik
Ten Twój blog jest genialny! Dziękuję za każdą informację 🙂
Dziękuję 🙂