Jak zoptymalizować zakładkę “Kontakt” na stronie internetowej lokalnej firmy? 14 praktycznych wskazówek

Optymalizacja zakładki kontakt - grafika do wpisu

Jak powinna wyglądać modelowa podstrona “kontakt” na stronie internetowej firmy posiadającej fizyczną lokalizację? Jakie elementy warto, a jakie należy umieścić na dobrze zoptymalizowanej zakładce kontaktowej? Dziś wpis zainspirowany przez Michała z ContentCouple. Zapraszam do czytania i wdrażania.

 

1. Nazwa firmy

W teorii wszyscy uświadamiają sobie, że nazwa firmy powinna być zamieszczona również (a w zasadzie przede wszystkim) na stronie kontaktowej firmy. W praktyce nie zawsze tę regułę stosują. Twój potencjalny klient, trafiając z wyszukiwarki Google (lub innego źródła) bezpośrednio na zakładkę “kontakt”, powinien od razu wiedzieć, do jakiej firmy odnosi się podany numer telefonu oraz adres. Sam napis Kontakt niewiele mi mówi. Ba! Nic mi nie mówi!

Zamieść oficjalną nazwę firmy – taką, którą posługujesz się na co dzień. Powinna być spójna z nazwą:

  • na Twojej wizytówce w Mapach Google,
  • fanpagem firmy na Facebooku,
  • na wizytówce w Panoramie Firm, Zumi, PKT itd.,
  • szyldem nad wejściem/przy wjeździe do firmy,
  • na samochodzie firmy i innych materiałach reklamowych

Nazwa firmy to po prostu nazwa. Nie ma tutaj drugiego dna. Jeśli kusi Cię, żeby upchnąć dodatkowe słowa kluczowe – nie rób tego. Mniej znaczy więcej.

 

2. Adres z kodem pocztowym

Pomyślisz – banał, przecież wiadomo. Nie do końca (wiedza, że coś powinno być robione, a faktyczne działanie to dwie różne historie :)). Preferowany zapis nazwy ulicy to taki, w którym podajesz pełną, urzędową nazwę dostępną w oficjalnych dokumentach – Geoportal, Mapy Google, Targeo, itd. Przykład poniżej.

Źle:
Zapolskiej 3 Wrocław

Dobrze:
ul. Gabrieli Zapolskiej 3, 50-032 Wrocław
 

Pamiętaj o kodzie pocztowym. Zdarzają się miasta o podobnej nazwie ulicy – kod pozwala je jednoznacznie rozróżnić. Jest też mocnym sygnałem dla Google. Poza tym, ułatwiasz zadanie osobom, które nadają do Ciebie przesyłki pocztowe.

 

3. Numer telefonu

W wielu firmach to pierwsza i podstawowa forma kontaktu z klientami. Z punktu widzenia optymalizacji pod wyszukiwania lokalne w Google, preferowany jest numer stacjonarny. Google bardziej mu ufa. Klienci z resztą również. Pamiętaj, by przed numerem wpisać kierunkowy. Jeśli stacjonarnego brak, podaj komórkę prezentując numer rozdzielony odstępami (łatwiej go przeczytać). Np. 123 456 789. Tę samą wskazówkę zastosuj dla numeru stacjonarnego oraz voip.

 

4. Logotyp firmy

Logo Pierwszy na Mapie - Blog
Dodaj logo Twojego biznesu – pozwala odwiedzającemu Twoją stronę upewnić się, że trafił we właściwe miejsce. Możesz również dołączyć dane GPS do logotypu za pomocą aplikacji Picasa. Dodaj nazwę miejscowości w nazwie pliku, np.:

firmaxyz-sieradz-logo.jpg

 

5. Adres strony www

Przy tym punkcie nie trzeba za wiele wyjaśniać. Podaj adres strony internetowej Twojej firmy, np. www.pierwszynamapie.pl.

 

6. Adres e-mail

Podaj główny adres poczty elektronicznej Twojego biznesu. Na przykład: kontakt@nazwafirmy.pl

Jeśli chcesz ograniczyć potencjalny SPAM, który może trafić do Twojej skrzynki, podaj adres e-mail, jak na poniższych przykładach:

kontakt [małpa] nazwafirmy.pl lub kontakt [at] nazwafirmy.pl

 

7. Zdjęcie siedziby firmy (z zewnątrz lub wewnątrz)

Pokaż, że istniejesz nie tylko w internecie. Możesz dodać dane GPS Twojej firmy do zdjęcia.
Zdjęcie budynku - biurowiec

 

8. Mapa Google z wizytówki Twojej firmy

Wstaw Mapę Google na stronie kontaktowej w prawidłowy sposób. To znaczy taki, gdzie mapka wygenerowana jest z Twojej lokalizacji w Mapach Google. Przykład takiej mapki poniżej (zwróć uwagę na nazwę firmy w lewym górnym rogu mapki). Link do artykułu, jak to zrobić: Jak dobrze zamieścić Mapę Google na stronie – Poradnik

 

9. Współrzędne geograficzne firmy

To punkt z kategorii “warto” (ale nie trzeba). Podanie koordynatów z lokalizacją firmy jest przydatne dla podróżujących samochodem z systemami nawigacji GPS. Nie wszystkie nawigacje posiadają (niestety) dokładną numerację budynków na swoich mapach. Większość jednak umożliwia wpisanie współrzędnych, co pozwoli klientowi bez najmniejszego problemu przyjechać pod Twoje drzwi.

 

Gdzie znaleźć współrzędne geograficzne Twojej firmy? W prosty sposób:

  • Wejdź na Mapy Google https://www.google.pl/maps/
  • Wpisz w wyszukiwarkę nazwę Twojej firmy
  • Kliknij prawym przyciskiem myszy na znaczniku firmy na mapie
  • na dole ekranu zobaczysz pole z koordynatami:

Współrzędne geograficzne w Mapach Google
Przykład zapisu danych geograficznych na stronie www:
GPS: 51.460398 °N 18.681583 °E

 

10. Formularz kontaktowy

Ułatwia wysyłanie wiadomości bezpośrednio z Twojej strony internetowej. Dodaj podstawowe kryteria – pola wymagające uzupełnienia, np. imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu oraz jakiego tematu dotyczy wiadomość. Koniecznie przetestuj formularz – najlepiej co jakiś czas (wtyczki w systemie WordPress powodowały w przeszłości niepoprawne działanie formularzy po tym, gdy zostały automatycznie zaktualizowane).

 

11. Tytuł strony

Tytuł strony to tekst, który prezentujesz użytkownikowi Twojej witryny www w wyszukiwarce Google oraz po najechaniu kursorem myszy na zakładkę (z daną stroną www) w przeglądarce internetowej. Przykłady:

Wyszukiwarka Google
Tytuł strony w wyszukiwarce Google

Strona www
Tytuł strony internetowej - przykład
 

Zakładka kontaktowa powinna zawierać w tytule strony:

  1. nazwę (spójną z punktem nr 1),
  2. adres
  3. numer telefonu

… oraz informację, że jest to zakładka kontaktowa. Przykład:

Nazwa firmy ABC, ul. Lokalna 1, 98-200 Sieradz, tel. 123 456 789 – Kontakt

 

12. Opis meta

Czyli tekst, który pojawia się (z reguły – Google czasami wybiera inny fragment z Twojej strony www) pod adresem url w wyszukiwarce Google. Przykład:

Meta opis - przykład

W opisie meta podaj nazwę firmy, adres, numer telefonu oraz godziny otwarcia. Zachęć do kontaktu z firmą. Nie przekraczaj 150 znaków. Przykład:

Skontaktuj się z nami! Firma XYZ, ul. Lokalna 1, 98-200 Sieradz, tel. 123 456 789. Działamy od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 16.00

 

13. Linki do profili społecznościowych

Zamieść łącza do Twoich stron firmowych w portalach Facebook, Google+, Linkedin itp. Np.:

Facebook – https://www.facebook.com/pierwszynamapie

Google+ – https://plus.google.com/+PierwszyNaMapiePlBlog

Linkedin – https://www.linkedin.com/company/10380917

 
Bardziej elegancka forma prezentacji:

Facebook

Google+

Linkedin

 

14. Markery danych Schema

Zadbaj o to, by wszystkie dane z powyższych punktów zostały opatrzone mikrodanymi Schema. W szczególności nazwa, adres i numer telefonu. Więcej o Schema w artykule Jak oznaczyć dane kontaktowe z użyciem Schema? Szablon

 

Podsumowanie

Zakładka kontaktowa w przypadku lokalnej firmy stanowi kwintesencję danych, jakich oczekuje klient poszukujący produktów, bądź usług w danym mieście (i okolicy). Wykorzystaj powyższe wskazówki by dostarczyć te dane zarówno potencjalnym klientom, jak i robotom indeksującym Google.

Jeśli masz pytanie dotyczące modelowej zakładki kontaktowej, napisz proszę komentarz poniżej.

Grafika: Freepik 1, Freepik 2

 

About Seweryn Pietrucha

Na co dzień pomaga lokalnym Firmom pozyskiwać klientów z Internetu. Tworzy strategie oraz kampanie marketingowe. Zarówno dla biznesów posiadających pojedynczą lokalizację jak i firm wielodziałowych.

Sprawdź również

Sposób na odkrycie niewidocznych kategorii na wizytówkach Google Twojej konkurencji

Jak podejrzeć kategorie na wizytówce Google Twojej konkurencji? Poradnik

Życie i biznes to chaos. Pozorna kontrola i wpływ, jakie na nie masz są ograniczone. …

2 komentarze

  1. Jak zwykle bardzo pomocny wpis. Nic dodać, nic ująć 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *