Dzisiejszy wpis to odpowiedź na często zadawane pytanie o powody słabych pozycji wśród innych firm w Google’owych mapach. Poniżej lista, która pozwoli Ci poprawić najbardziej istotne elementy w strategii promowania lokalnej firmy w Internecie. Wskazówki mają charakter uniwersalny – nie odnoszą się jedynie do wyszukiwarki Google (przynajmniej nie wszystkie). Zapraszam do lektury i implementowania w swoim biznesie.
1. Duplikaty
Nic tak nie podkopuje Twojej pozycji w Mapach Google, jak posiadanie dwóch lub – o zgrozo – większej liczby wizytówek dla tej samej firmy. Naturalnie, mówię tutaj o przypadku pojedynczej lokalizacji – unikalnego adresu. Firmy wielooddziałowe nie mają się czego obawiać. Dla każdej ze swoich lokalizacji posiadają inny adres. A to powoduje, że wizytówki nie są traktowane, jak duplikaty.
Jeśli natomiast Twoja firma, która zarejestrowana jest tylko pod jednym adresem, jest reprezentowana w Mapach Google na dwóch wizytówkach… to jest problem. Google tego nie lubi. I to bardzo. I dlatego musisz usunąć duplikaty, by poważnie myśleć o wyższych pozycjach na frazy komercyjne – np. “szkoła językowa Warszawa”.
Poradnik, jak pozbyć się duplikatów znajdziesz w moim wpisie https://www.pierwszynamapie.pl/jak-usunac-duplikat-wizytowki-google/
2. Ten sam numer telefonu na kilku wizytówkach
Sytuacja trochę podobna do powyższej. Ten sam numer telefonu został wprowadzony na więcej niż jednej wizytówce Google. Pomimo, że wizytówki dotyczą różnych firm (np. tego samego właściciela), numer telefonu jest identyczny. Jest to poważny problem dla algorytmów indeksujących. Google kocha oryginalność i unikatowość. Nie znosi jednak powielania informacji. Obniżona pozycja w Mapach Google z uwagi na zduplikowany numer telefonu to pokłosie niedawno wprowadzonego algorytmu o branżowej nazwie “opos” 🙂
Zasada “jednego numeru telefonu” jest szczególnie istotna dla biznesów wielooddziałowych. Nie powinny one wstawiać numeru centrali na wszystkich wizytówkach, jeśli zależy im na zajęciu wysokich miejsc w rankingu Map Google.
3. Wizytówka poza granicami miasta
Po wpisaniu nazwy miasta w Mapach Google, zobaczysz jego obrys. Poniżej przykład dla Łodzi:
Jeśli zależy Ci na wypozycjonowaniu się na frazę połączoną z lokalizacją (np. “sklep rowerowy Łódź”), a Twoja wizytówka znajduje się poza granicami miasta, to istnieją bardzo małe szanse, że będzie to możliwe.
4. Niespójne dane teleadresowe
Jak już wcześniej napisałem, algorytmy Google uwielbiają, gdy dane na temat firmy w internecie są spójne. Pisząc “dane” mam na myśli nazwę, adres oraz numer telefonu. To takie podstawowe informacje. Powinny być identyczne na stronie www Twojej firmy, wizytówce Google, fanpage’u na Facebooku oraz… całym internecie. Jeśli tak nie jest, pozycja w Mapach Google ucierpi. Niestety.
5. Brak opinii Google od klientów
Opinii nie ma w ogóle lub jest ich tylko kilka na wizytówce. To powoduje, że zarówno przyszłym klientom, jak i Google’owi ciężko jest zaufać Twojej firmie. Najważniejsze, aby opinii było minimum kilkanaście oraz by pochodziły one od realnych klientów (a nie od agencji lub osoby piszącej opinie na zlecenie 🙂
Więcej informacji na temat opinii znajdziesz w poniższych artykułach:
Strategia SUW w reputacji on-line i biznesie
Dlaczego opinie Google zniknęły? – Poradnik
Jak skutecznie wykorzystać otrzymane opinie w Mapach Google?
6. Mało opinii o firmie w Internecie
Analogicznie, jak we wskazówce powyżej. Reputacja na temat firmy budowana jest z wielu cegieł (źródeł) w Internecie. Wystarczy, że przyjrzysz się temu, w jaki sposób Ty szukasz opinii o firmie. Prawdopodobnie wpisujesz nazwę firmy w wyszukiwarkę Google, a następnie dodaje wyraz “opinie”. Następnie przeglądasz wszystkie strony na których ktoś zrecenzował dany biznes.
Twoi klienci robią to samo. Google natomiast indeksuje wszystkie te miejsca z opiniami w sieci. I bierze je pod uwagę w procesie pozycjonowania. Mało opinii to zawsze ryzyko. A Google chce prezentować wysoko te firmy do których ma zaufanie.
7. Brak zdjęć na wizytówce firmy w Google
Fotografie mają wielkie znaczenie dla Twoich potencjalnych klientów. Dzięki grafikom możesz zachęcić i niejednokrotnie przekonać niezdecydowanych do tego, by chwycili za telefon, wysłali do Ciebie maila, czy wręcz przyszli do Twojej firmy.
Ostatnimi czasy, Google coraz mocniej zachęca włodarzy wizytówek w Mapach, by zamieszczali zdjęcia. Przeczytaj artykuł: Google chce Twoich zdjęć! Znaczenie fotografii firmy na wizytówce Google
8. Brak wartościowej treści na stronie internetowej
Strona www firmy powinna zawierać teksty, zdjęcia, filmy oraz referencje od klientów. Słowem – treści, które pomogą klientowi w podjęciu decyzji (i go do niej zachęcą). Jeśli powyższych elementów na stronie jest mało, lub w ogóle ich brakuje, przekłada się to negatywnie na wizytówkę firmy w Mapach Google.
9. Słabo zoptymalizowana strona www pod frazy lokalne
Jeśli dążysz do tego, by Twoja wizytówka Google wyświetlała się wysoko w rankingu, musisz zadbać o odpowiednią optymalizację witryny pod frazy lokalne. Dla przykładu – jeśli prowadzisz sklep rowerowy w Łodzi i zależy Ci na frazie “rowery Łódź” to na Twojej stronie www powinna znaleźć się bogata w treść i jednocześnie zoptymalizowana zakłada “Rowery”. Częstym błędem jest chęć bycia wysoko w Google na frazy, których w ogóle nie ma na stronie internetowej firmy!
10. Słabo przygotowana zakładka kontaktowa
Sprawa również dotyczy strony internetowej. W tym przypadku zakładki “kontakt”. Powinna ona zawierać nazwę firmy, adres, mapkę Google (tą prawidłową) https://www.pierwszynamapie.pl/jak-prawidlowo-zamiescic-mape-google-twojej-firmy-na-stronie-internetowej-poradnik/ i szereg innych atrybutów. Więcej w artykule Jak zoptymalizować zakładkę “Kontakt” na stronie internetowej lokalnej firmy? 14 praktycznych wskazówek
Podsumowanie
Na wysokie pozycje w Mapach Google należy zapracować. Nie ma jednej magicznej receptury. Duża widoczność wizytówki Google to wykorzystanie wielu kanałów – strony www, wizytówek internetowych, social media itd. Czołowe pozycje w Mapach Google zajmują te firmy, które świadomie czerpią z potencjału, jakie te kanały oferują. Jednocześnie – właściciele biznesów – promując swoją firmę lokalną , stosują się do wskazówek i prawideł zamieszczonych m.in. w powyższym artykule.
Jeśli masz pytanie, napisz proszę w komentarzu poniżej.
Grafika: Freepik
Jeśli zależy Ci na wypozycjonowaniu się na frazę połączoną z lokalizacją (np. “sklep rowerowy Łódź”), a Twoja wizytówka znajduje się poza granicami miasta, to istnieją bardzo małe szanse, że będzie to możliwe.
Znasz jakiś sposób żeby jednak się udało 🙂 ?
Strona jest numer jeden na większość moich usług, kategorie doałem nawet po angielsku te których brakuje w języku Polskim.
Zaznaczyłem obszar dziuałania na 40km
Moja firma od miasta jest oddzielona o 8 km 🙁
@Arek
Dzięki za pytanie. Jedyny możliwy sposób to otworzenie filii w ramach granic miasta lub przeniesienie całej firmy – mowa tutaj o frazach, dla których podany jest modyfikator lokalny, czyli wspomniane “sklep rowerowy Łódź “. Użytkownik, który dokonuje wyszukiwania na smartfonie, będąc w Łodzi, po wpisaniu samego “sklep rowerowy” może zobaczyć firmy spoza Łodzi. Chociaż to też jest bardzo indywidualna sprawa, jako że Google bierze pod uwagę m.in. historię wyszukiwań i preferencje danego użytkownika… i masę innych czynników.
Obszar działania służy do poinformowania klienta, że usługa/produkt świadczona jest na określonym terenie. Nie spowoduje to pozycjonowania firmy na tym obszarze.
Pozdrawiam,
Seweryn
Bardzo dizekuję za odpowiedź, czyli mogę byc pewny że nic się z tmy nie da zrobić?
Ogólnie świetny blog 🙂
Dzięki 🙂
Zgadza się – firma znajdująca się poza granicami miasta nie ma szans (obecnie) na pojawienie się na frazę kluczową w której podana została lokalizacja. Google otrzymuje w takim zapytaniu konkretną informację z jakiego terenu (miasta) ma wyświetlać firmy. I tak właśnie czyni.
Tak, jak wspomniałem wcześniej, by osiągnąć satysfakcjonujące efekty w pozycji w Mapach Google, należy działać w obrębie miasta (filia lub relokacja siedziby).