Google wprowadził właśnie do panelu Moja Firma nowy typ statystyk. Nazwał je wyszukiwaniami według marki. Zobacz poniżej czego dotyczą i jak wyglądają w praktyce.
Trzy miesiące temu pojawiła się nowa funkcja w statystykach w panelu Moja Firma. Dotyczyła wyszukiwanych haseł (swoją drogą możesz już sprawdzić frazy kluczowe za ostatni kwartał, a nie tak jak początku, tylko za 1 miesiąc). Teraz Google udostępnia nam kolejne dane w panelu sterującym wizytówką firmy – wyszukiwania według marki.
Wyszukiwania według marki w panelu Moja Firma

Jak widać na powyższej grafice, robi się coraz bardziej kolorowo w sekcji poświęconej analityce wyszukiwania na lokalnej wizytówce. Nowy rodzaj wyszukiwania – określony skrótowo Wg marki – oznaczony jest na żółto. Czego tak naprawdę dotyczy?
Google na swoich stronach pomocy tłumaczy, że nowa kategoria statystyk dotyczy sytuacji w której szukający po wpisaniu marki X zobaczy przy okazji Twoją markę. Dla przykładu, użytkownik szukający restauracji typu fast food wpisał w wyszukiwarkę “McDonald’s” i znalazł wizytówkę Twojego lokalu. Który również jest restauracją serwującą “szybkie jedzenie”.
To tyle, jeśli idzie o lakoniczne wyjaśnienia nowej funkcji ze strony Google. W praktyce jednak pojawia się jedno, istotne pytanie…
Gdzie wyświetla się powiązana marka?
Problem z tłumaczeniem Google jest taki, że po wpisaniu w wyszukiwarkę lub Mapy Google frazy “McDonald’s” zobaczysz… wizytówki restauracji McDonald’s! I nic poza nimi. Jest to bezpośrednie zapytanie o konkretną firmę. Jeśli wizytówka nie posiada duplikatów i nie ma bałaganu na innych wizytówkach tej firmy w Google, to zgodnie z prawidłowym działaniem wyszukiwarki powinieneś zobaczyć wyłącznie lokalizacje tej restauracji.
Jedyny logiczna odpowiedź, która mi się nasuwa, to wyświetlanie wizytówki innej marki w sekcji Podobne wyszukiwania:

Tyle tylko, że w takim scenariuszu użytkownik musiał kliknąć na konkretną wizytówkę firmy. Opis podany przez Google natomiast sugeruje, że wizytówka Twojej firmy pojawia się przy okazji – na etapie wyszukiwania. Czyli gdy Google wyświetla wyniki z wizytówkami konkretnej marki.
Cóż, ten rodzaj statystyk jest nowy. W najbliższym czasie zapewne dowiemy się więcej.
Kategoria = podstawa
W artykule z grudnia 2016 roku piszę o tym, jak prawidłowo ustawić kategorie na wizytówce Google Maps? Poradnik. Ustawienie odpowiedniej kategorii na wizytówce Google Twojej firmy jest absolutną podstawą. Po pierwsze po to, by użytkownicy mogli łatwo odnaleźć wizytówki firm z konkretnej branży. A po drugie, aby algorytmy Google dobrze “rozumiały”, czym Twoja firma się zajmuje… i mogły ją powiązać z innymi markami z tej samej branży. Dzięki temu Twój biznes ma szansę wyświetlić się użytkownikowi przy okazji, gdy szuka on nawet konkretnej (innej) firmy. Co jak pokazuje teraz Google, będziesz mógł sprawdzić przy pomocy nowej funkcji w panelu Moja Firma – wyszukiwania według marki.
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.
Photo by Samuel Penn on Unsplash