Pod koniec zeszłego, 2018 roku, Google wypuścił nową wersję aplikacji Moja Firma na smartfony i tablety. Wraz z aktualizacją pojawiło się wiele zmian i nowości, z wizualną metamorfozą aplikacji na czele. Jest prościej, ładniej i… perspektywicznie! Nowa wersja mobilna Moja Firma daje bowiem namiastkę kierunku w którym zmierza Google w temacie firm lokalnych i użytkowników google’owskich Map. Poniżej znajdziesz szczegóły.
Statystyki potraktowane priorytetowo
Po uruchomieniu nowej aplikacji Moja Firma, użytkownik ma przed swoimi oczami w pierwszej kolejności zestawienie statystyk za ostatnie 28 dni (Google najwyraźniej lubi luty). Z tego miejsca może rozwinąć sekcję danych statystycznych, by sprawdzić widoczność swojej wizytówki w wyszukiwarce i samych mapach Google. Jeśli chce przejść jeszcze głębiej, klika na Więcej wyników, przenosząc się do zakładki Statystyki.
Wyciągnięcie podsumowania statystyk na sam początek aplikacji zdecydowanie przyśpiesza cały proces sprawdzenia, jak Twoja firma radzi sobie w ostatnim czasie w Google. Bardzo przydatne, gdy czekasz w kolejce po zakupy.
Wpisy też ważne
Na głównym ekranie zobaczysz również swój najnowszy wpis na wizytówce Google. Możesz także szybko utworzyć nowy. Z aplikacji mobilnej Moja Firma korzysta coraz więcej osób. Google ma nadzieję, że poprzez przypominanie właścicielom wizytówek (drogą mailową i poprzez nową aplikację) o wpisach, zachęci ich do (regularnego) publikowania nowych postów.
“Dodaj wpis” – przycisk szybkiej publikacji
Nowością w aplikacji mobilnej Google Moja Firma jest przycisk umożliwiający szybkie opublikowanie nowego wpisu lub zdjęcia na wizytówce firmy. Uważam to za jeden z lepszych pomysłów, znacznie przyspieszający dołączenie nowych zdjęć do wizytówki. W szczególności z telefonu, gdy jesteś “w terenie”. Póki co można dodawać w ten sposób tylko fotografie – klipy wideo musisz dołączyć standardowo przez panel Moja Firma na komputerze.
Menu główne na dolnym pasku
To największa rewolucja w nowej aplikacji. Wcześniej, menu z zakładkami znajdowało się po lewej stronie ekranu – podobnie, jak w wersji na komputerze. Teraz nawigacja została uproszczona do 4 kategorii – Główna, Klienci, Profil i Więcej:
Sekcja Główna zawiera omówione przed chwilą zestawienie statystyk, możliwość opublikowania wpisów i zdjęć, podsumowanie opinii czy chociażby możliwość włączenia komunikacji przez sms.
Sekcja Klienci w zamierzeniach Google ma być tym miejscem w którym następuje interakcja z Twoimi…tak, klientami. Póki co, widoczne są w tym miejscu opinie oraz wiadomości. Za jakiś czas dotrze do nas także już dostępna w USA możliwość śledzenia firm w Mapach Google. Wówczas, w zakładce Klienci dostępna będzie zakładka Obserwatorzy:
W sekcji Profil znajdziesz zdjęcie profilowe i okładkowe oraz wszystkie podstawowe dane firmy (z zakładki Informacje w wersji na komputer).
Ciekawostka – Google nazywa teraz swoje wizytówki… profilami. Wygląda na to, że w Google biorą sobie powiedzenie “jedyna pewna rzecz w Google to zmiana” mocno do serca. Na przestrzeni lat, nazwa wizytówek zmieniała się już kilkukrotnie. Były Google Miejsca, Strony Firmowe Google+, Lokalne Strony Google, wizytówki Google. Teraz mamy profile firmowe. Przynajmniej nie jest nudno.
Pod przyciskiem Więcej znajdziesz pełne statystyki wizytówki, zakładkę z wpisami, zdjęciami oraz witryną. Możesz również w tym miejscu przełączyć konto Google, jeśli posiadasz dwa lub więcej na swoim urządzeniu.
Moje spostrzeżenia
Aplikacja jest zdecydowanie szybsza w porównaniu z poprzednią wersją. Łatwiej się z niej korzysta, jednak potrzeba chwili, by się do niej przyzwyczaić. W szczególności, gdy korzystałeś regularnie z poprzedniej edycji Moja Firma na urządzenia mobilne.
Co jednak najbardziej znaczące to wizja Google. Wypuszczając nową aplikację Moja Firma Google pokazuje, że wizytówki Google to już nie tylko podstawowe dane o firmie w wyszukiwarce i Mapach. Wizytówki (przepraszam, profile) firmowe to swego rodzaju pomosty łączące właścicieli firm i ich klientów. Miejsca w których odbywa się niegasnąca interakcja i komunikacja (opinie Google, wpisy, pytania i odpowiedzi, za chwilę możliwość obserwowania firm w Mapach Google). I w końcu to miejsca do których zaglądasz w pierwszej kolejności (do tego dąży Google), jeśli chcesz odnaleźć firmę/produkt/usługę, dowiedzieć się czegoś o niej więcej, zapytać właściciela lub społeczność i w końcu dokonać zakupu. Aaa… zapomniałbym. I oczywiście na końcu wystawić ocenę.
Google zainwestował dużo czasu i pieniędzy, by doprowadzić usługę Moja Firma do obecnego poziomu. Chce, i pokazuje to w działaniu, uczynić z panelu Google Moja Firma mały CRM dla firm. Platformę poprzez którą właściciele i menedżerowie lokalnych biznesów będą prowadzić sprzedaż i obsługę swoich klientów. Wieszcze branżowi zza wielkiej wody głoszą, że czeka nas jeszcze wiele nowości i zmian w obszarze lokalnym rządzonym przez Google. Czas pokaże.
Google przygotował krótki film z okazji wydania nowej aplikacji Moja Firma:
Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.
Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.
Photo by Benjamin Sow on Unsplash