Lokalni Przewodnicy Google – kto to jest i jak ich wykorzystać w swojej firmie? Poradnik

Lokalni Przewodnicy Google

Lokalni Przewodnicy Google – kto to jest, dla kogo został stworzony taki program i najważniejsze – jak możesz to wykorzystać we własnej firmie? Na te i inne pytania odpowiadam poniżej. Do dzieła.   

Kto to jest Lokalny Przewodnik Google?

Jest to osoba, która:

  • zapisała się do programu Lokalny Przewodnik Google,
  • udziela się w Mapach Google – dodaje zdjęcia, filmy, opinie, dodaje nowe informacje lub koryguje obecne.

Aby zostać lokalnym przewodnikiem Google, musisz posiadać konto Google oraz zapisać się do programu na jego oficjalnej stronie. O tutaj: https://maps.google.com/localguides

 

Korzyści, nagrody i punkty

Wraz z zamieszczonymi opiniami, fotografiami lub informacjami na wizytówkach w Mapach Google, jako lokalny przewodnik otrzymujesz punkty. Im więcej punktów zdobędziesz, tym wyższy poziom osiągasz. Grywalizacja na całego. Punkty możesz wymienić na nagrody: 3 miesiące dostępu do Muzyki Google Play oraz zniżkę 75% na wypożyczenie filmu.

Dwa lata temu, gdy program się rozwijał, nagrody były bardziej pociągające. Mogłeś uzyskać do 1 terabajta przestrzeni w chmurze Google. Sam do dzisiaj z tego korzystam.

Dodatkowo, osoby zapisane do programu są oznaczone (w Mapach Google), jako “Lokalny przewodnik”:

Lokalny przewodnik Google
Lokalni przewodnicy Google otrzymują dodatkowe oznaczenie przy recenzjach firm oraz obiektów w Google.

 

Dlaczego Google wprowadził program Lokalnych Przewodników Google?

Google, jako firma której sztandarowym produktem jest wyszukiwarka, podejmuje różne działania, aby zebrać jak najbardziej precyzyjne i aktualne dane na temat… generalnie każdy. Im więcej tych danych posiada, tym bardziej może je skatalogować, poukładać i… pokazać Tobie, za każdym razem gdy korzystasz z wyszukiwarki Google.

W Mapach Google opublikowanych jest miliony firm. Do tego dochodzą wszelkiego rodzaju urzędy oraz obiekty użyteczności publicznej (jak np. parki). Google pozyskuje informacje o nich z wielu różnych źródeł. M.in.:

  • państwowych spisów (jak np. CEiDG, KRS),
  • katalogów firm (Zumi, Targeo),
  • stron internetowych,
  • portali społecznościowych.

To jednak i tak za mało. Prawdziwą kopalnią danych są bowiem sami użytkownicy usług Google. Bo kto, jak nie Ty, będzie posiadał bardziej aktualne dane na temat nowo otwartej drogi na Twoim osiedlu? Kto, jak nie Ty zamieści zdjęcie z parku dinozaurów w którym właśnie jesteś? I w końcu, kto jak nie Ty napisze recenzję na temat restauracji w której zjadłeś najlepszy placek po węgiersku w swoim życiu? No właśnie. Siła tych spersonalizowanych i bardzo lokalnych danych jest ogromna. Mało tego, żaden algorytm Google nie jest w stanie pozyskać takich informacji.

Crowdsourcing, czyli pozyskiwanie danych od społeczności to strategia z której korzystają również inni duzi gracze – Facebook, TripAdvisor czy Yelp.

Oczywiście Google zbierał dane od użytkowników w taki sposób dużo wcześniej przed pojawieniem się programu Lokalnych Przewodników. Do 31 marca 2017 roku działała usługa Kreatora Map (Map Maker) Google, gdzie również były poziomy, punkty, odznaczenia oraz inne elementy grywalizacji. Od 1 kwietnia br. użytkownicy mogą dawać swój wkład tylko bezpośrednio w Mapach Google. Kreatora już nie ma. Niestety.

 

Jak wykorzystać program Lokalnych Przewodników Google, gdy prowadzisz lokalną firmę?

Jeśli prowadzisz lokalny biznes, możesz wykorzystać program przewodników Google. Nie, nie chodzi o nagrody – te wyglądają raczej marnie w obecnej postaci. Chodzi o coś innego. Google i jego algorytmy często zatwierdzają lub odrzucają zmiany zaproponowane przez użytkowników w sposób automatyczny. Nie ma żadnych oficjalnych informacji Google na ten tam, jednak ze swojego doświadczenia wiem, że profile Google, które posiadają na swoim koncie wiele zaproponowanych w Mapach zmian, dodanych zdjęć i recenzji są bardziej wiarygodne. Google ufa im w większym stopniu, niż w przypadku nowych kont. Takich, które nie posiadają żadnej historii.

We wspomnianym wcześniej Kreatorze Map (który wiele osób wspomina z rozrzewnieniem – łącznie ze mną – głównie ze względu na dodatkowe możliwości edycji Map) zmiany proponowane przez użytkownika były dodatkowo oceniane. Zatwierdzone edycje wzmacniały profil, odrzucone z kolei obniżały. Pomimo, że obecnie w Mapach, na profilu danego użytkownika nie ma takiego wykresu – pokazującego stosunek udanych i chybionych edycji – prawdopodobnie Google nadal posiada takie metryki na swoim zapleczu. Co więcej, bierze je pod uwagę przy pracy algorytmów. Tych, które automatycznie decydują o zmianach.

Warto zatem, abyś jako właściciel firmy (lub jej menadżer), również posiadał konto Google, które zapisane jest do programu Lokalnych Przewodników Google. Oczywiście powinno ono posiadać i zbierać punkty za edycję zmian w Mapach Google – czy chociażby oceny odwiedzonych miejsc. Co mi to da? – zapytasz. Podobnie, jak z wizytówkami Google, Twoje konto będzie posiadać autorytet. Coś bardzo nienamacalnego, ale istotnego w tym, jak widzi Cię Google. Ten autorytet pozwala na szybszą implementację zmian w Mapach Google (np. poprawienie błędnego adresu na Twojej ulicy) lub w ogóle na zaakceptowanie edytowanych punktów.

 

Podsumowanie

W Google, jak w życiu – istotne jest zaufanie. Do Ciebie i Twojej firmy. Program Lokalnych Przewodników Google daje Ci szansę (jako osobie prowadzącej lokalną firmę) na większą skuteczność podczas kontaktów z Google. I warto z niej skorzystać.

 

Książka - Wizytówka Google - autor Seweryn Pietrucha

Jest już dostępna moja książka Wizytówka Google. Kompletny poradnik, jak utworzyć, skonfigurować i wypozycjonować lokalizację Google Moja Firma. Na 460 stronach pokazuję w czytelny i przystępny sposób, jak zarządzać lokalizacjami Google i pozyskiwać dzięki nim klientów.

Obowiązkowa pozycja dla właścicieli firm oraz marketerów internetowych.


 

About Seweryn Pietrucha

Na co dzień pomaga lokalnym Firmom pozyskiwać klientów z Internetu. Tworzy strategie oraz kampanie marketingowe. Zarówno dla biznesów posiadających pojedynczą lokalizację jak i firm wielodziałowych.

Sprawdź również

Dodawanie nowego użytkownika do wizytówki firmy w Google

Jak nadać uprawnienia menedżera wizytówki Google? – Poradnik

[Aktualizacja artykułu z 2016 roku] Z tego poradnika dowiesz się, jak w ciągu 1 minuty …

8 komentarzy

  1. Wątpliwa przyjemność znaleźć się w gronie lokalnych przewodników, skoro dopuszczają się fałszywych wpisów i ocen. Są to nieprawdziwe, krzywdzące wpisy i za takie podłe działania persona taka (anonimowa) powinna być usuwana z grona osób być może rzetelnie oceniających. W przypadku kłamliwych, wyssanych z palca ocen firm, istnieje możliwość realnych strat takich firm, przewodnik taki powinien zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej np. finansowej.

    • @EB
      Część osób, zarejestrowanych jako lokalni przewodnicy Google, wystawia (niestety) fałszywe wpisy oceny – podobnie, jak osoby, które takiego statusu nie posiadają. Przyczynę takiego stanu rzeczy upatruję w agresywnym podejściu Google do strategii polegającej na zachęcaniu użytkowników do tworzenia dużej ilości treści (tzw. user generated content) – co często ma miejsce, jednak za cenę niskiej jakości.

      Polecam artykuł: https://www.pierwszynamapie.pl/negatywne-opinie-google/

      S.

  2. Zgadzam się z poprzednimi opiniami , lokalni przewodnicy faktycznie wypisują z gruntu złe opinie.A ja chciałbym się dowiedzieć jak można udowodnić kłamstwo temu przewodnikowi i zmusić go do sprostowania lub wycofania jego opinii

  3. Witam, wykupiłam pakiet reklamowy swojej firmy na google i mam już dosyć telefonów, które otrzymuję z ofertą rozszerzenia pakietu który wykupiłam. Pomimo, że za każdym razem dziękuje za ofertę to telefony nadal dostaję, dzwonią ludzie chyba z jakieś ulicznej łapanki bo kiedy mówie, że nie jestem zainteresowana rozłączają się w trakcie rozmowy, bardzo nieuprzejme. Ich polityka pozyskiwania klientów działą w odwrotną stronę, swoimi telefonami sprawili, że kojarzą mi sie truciem tyłka i nieuprzejmym traktowaniem.

  4. Jestem lokalnym przewodnikiem i oprócz punktów i poziomu jest łączna suma wyświetleń zdjęć. Na moim profilu od trzech tygodni jest ta sama liczba – 980 335. A na zdjęciach widzę bardzo dużo wyświetleń i licznik już dawno powinien przekroczyć milion. Czy ktoś wie dlaczego licznik tak długo milczy?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *