Przestań w końcu tracić klientów przez wizytówkę Google, do cholery!

Jak nie tracić klientów przez wizytówkę Google

Wizytówka Google Twojej firmy jest jak samochód. Może być pomocna i służyć Tobie i Klientom. Albo rozjeżdżać ludzi… w internecie. Masz w swoich rękach potężne narzędzie. To korzystaj z niego! A jeśli nie chcesz się w nie angażować – w porządku. Tylko obiecaj mi jedną rzecz. Nie odstraszaj obecnych i przyszłych klientów! Poniżej znajdziesz listę 7 największych przewinień popełnianych przez polskie firmy.

 

1. Nieświadoma impotencja w Google

Firma niby funkcjonuje w Mapach Google. Jest nazwa. Są i dane kontaktowe. Problem jedynie w tym, że właściciel ma zerową kontrolę nad samą wizytówką. Nie może zmienić nic… ponieważ nie jest uznanym, za oficjalnego włodarza swojej firmy w Google. Mówiąc wprost – lokalizacja w Mapach Google jest niezweryfikowana.

I co z tego – powiesz. A to, że za każdym razem, gdy w firmie trzeba zmienić numer telefonu, albo godziny otwarcia, albo całkowicie przenieść lokalizację firmy w Google to… właściciel biznesu lub jego specjalista ds. marketingu nie może tego zrobić. Od ręki. Jedyne co mu pozostaje to wysłać propozycję zmiany. Tyle tylko, że ta propozycja traktowana jest przez Google jak sugestia, a nie twarda zmiana. Wniosek z tego taki, że może być zaakceptowana, ale nie musi.

Jeszcze lepsze są sytuacje w przypadku firm wieloodziałowych. Ten scenariusz to prawdziwy klasyk. Mianowicie pojedynczy oddział firmy posiada swoją wizytówkę w Google – ba, jest ona nawet zweryfikowana. Tyle tylko, że jest w całości zarządzana przez centralę. Gdzieś w Polsce. A w przypadku firm zagranicznych… gdzieś w świecie. I finał jest taki sam, jak opisany przed chwilą powyżej. Firma nie zmieni danych kontaktowych, nie uaktualni godzin otwarcia, ani też nie odpisze na otrzymane opinie czy nie zamieści aktualnych zdjęć na wizytówce Google. A wszystko to dlatego, że nie ma do niej dostępu. I o każdą drobnostkę musi się prosić “człowieka z centrali”. A to przecież trwa i zabiera niepotrzebnie czas. Twój cenny czas!

Wskazówka

Zweryfikuj wizytówkę i bądź jej głównym właścicielem.

 

2. Bałagan w kontach i usługach Google

Firma jak to firma. Każda ma swój bałagan. Porządki w kontach Google potrzebne są w 9 na 10 przypadkach. Wyobraź sobie, że biznes ma 5 oddziałów i do każdego z nich założoną lokalizację w Mapach Google. I każda wizytówka podłączona jest pod inne konto Google. Pół biedy, jeśli te konta należą do właściciela. I gdy pamięta on do nich hasła i loginy. Realny problem pojawia się wtedy, gdy te wizytówki połączone są do kont Google’owych byłych pracowników. Lub Twojego informatyka, który wyjechał do Anglii za chlebem… 3 lata temu. I przepadł jak kamień w wodzie. Razem z dostępem do oddziałów Twojego biznesu w Mapach.

Wyższy poziom bałaganu – różne usługi Google połączone z różnymi kontami Google. Dla przykładu – Google Analytics należy do agencji marketingowej, wizytówka w Mapach do Twojego pracownika, a firmowy kanał YouTube (w końcu) do Ciebie. I jak tym niby masz skutecznie zarządzać? I promować firmę? Wszystko co jej dotyczy powinieneś mieć pod swoimi skrzydłami. Zresztą mówi o tym sam Google w swoich regulaminach.

Wskazówka

Połącz wszystkie usługi Google dotyczące Twojej firmy pod jedno konto Google.

 

3. Jak się nazywasz i gdzie się mieścisz?

Znacznik na MapachTo już prawdziwy chleb powszedni. Tyle tylko, że dość czerstwy. Ostatnio pracowałem z firmą, która 2 lata temu przeniosła swoją siedzibę. Fizycznie zmieniła lokalizację, ale w Mapach Google już tego nie zrobiła! Efekt – Klienci jeździli przez całe miasto do starej siedziby tylko po to, żeby dowiedzieć się, że firmy już tam nie ma. Dla ich pocieszenia (a ku stracie firmy) w starym miejscu pojawiła się inna firma z tej samej branży. Wykorzystała przyzwyczajenia Klientów do miejsca. Akcja rozgrywała się w Łodzi.

Jeszcze lepsza sytuacja działa się pod Warszawą. Około rok temu. Znacznik firmy w Mapach Google przesunięty był o ok…. 75 kilometrów! Adres się zgadzał, lokalizacja już nie. Wielu klientów korzystając z nawigacji Google jechało błędnie 75 km w jedną stronę, a następnie z powrotem do firmy. Razem 150 km nadłożonej drogi i zmarnowane ponad 2 godziny na jazdę. Nic dziwnego, że Klienci nie byli zadowoleni z takiego obrotu sprawy. A Ty byś był?

Sama lokalizacja to nie wszystko. Jest jeszcze – a w zasadzie przede wszystkim – nazwa firmy w Mapach Google. I tutaj też widzę nierzadko prawdziwe eldorado. W realnym świecie firma nazywa się… np. XYZ sp. z o.o.. A w Google? No w Google już niekoniecznie tak samo. Tam przybiera postać bliżej nieokreśloną. Upycha słowa kluczowe w nazwie firmy, jak turysta ubrania w za małą walizkę. Następnie zauważa to Google lub inny użytkownik Map Google i koryguje taką nazwę jednak do wspomnianej wcześniej XYZ sp. z o.o. Po czym firma jednak dalej kombinuje i zmienia na swoje (czyli kolejne słowa kluczowe zamiast nazwy). Finał jest raczej smutny – wizytówka zostaje zawieszona przez Google lub całkowicie znika z Mapy.

Wskazówka

Ustaw dokładną lokalizację Twojej firmy w Mapach Google i wpisz nazwę zgodną z rzeczywistością.

 

4. Klienci kupują oczami

Przykładowe zdjęcie zamieszczone na wizytówce lokalnej firmy w Google.

Najlepszy sposób, żeby zrazić i odstraszyć od siebie Klientów to nie dodawać żadnych zdjęć na wizytówce Twojej firmy. Pamiętaj, aby nie zamieszczać również logo firmy – mogłaby być wówczas lepiej zapamiętana. A już w ogóle nie wysyłaj zdjęć do specjalnych kategorii, które przewidział Google na wizytówce! To mogłoby podnieść jej pozycję.

Brak zdjęć to świetna opcja. Google będzie mógł wówczas wyświetlić duże, brzydkie zdjęcie – widok ulicy (Street View) z nieaktualnym budynkiem Twojej firmy, krzaków, bałaganu albo poprzedniej firmy w Twojej lokalizacji.

Wskazówka

Zdjęcia mają moc. Dodaj aktualne, atrakcyjne fotografie oraz logo firmy na wizytówce Google. Więcej informacji w artykule Google chce Twoich zdjęć

 

5. Jak Cię widzą…

Nie, tym razem nie chodzi o zdjęcia. Chodzi o reputację Twojej firmy w Google. Konkretnie o opinie na wizytówce. Nierzadko właściciele lokalnych firm (lub ich pracownicy z działów marketingu) deklarują, że z wizytówek Google Klientów nie ma. A jak niby mają się pojawić, skoro brak jakichkolwiek opinii o firmie?! Albo, co gorsza, recenzje są ale negatywne. Poobserwuj swoje zachowanie, gdy szukasz w internecie jakiejś firmy w Twoim mieście. Wybierzesz taką, która ma 47 pozytywnych opinii, czy może taką, gdzie są 2 recenzje – pierwsza na 5 gwiazdek (wystawiona 3 lata temu), a druga z ubiegłego miesiąca – negatywna, na 1 gwiazdkę? No właśnie! Nikt nie lubi niepotrzebnie ryzykować. Wybiera to, co sprawdzone i pewne. Idzie za głosem ogółu.

Wskazówka

Pracuj nad reputacją Twojej firmy – proś zadowolonych klientów o wystawienie opinii na Google.

 

6. Google albo Ci ufa, albo…

… nie pokazuje Twojej firmy na wysokich pozycjach w Mapach Google. Żeby jednak być dobrze widocznym w Google, potrzebujesz kilku kluczowych działań. Przede wszystkim zoptymalizować swoją stronę internetową oraz wizytówkę Google. To jednak jeszcze za mało. Twoja firma musi posiadać wizytówki w tzw. internetowych katalogach firm (np. Zumi, Targeo, PKT itd.). I tu leży pies pogrzebany. Firmy albo nie posiadają takich wpisów, albo są one nieaktualne (stary adres, stary numer telefonu itd.).

Wskazówka

Dodaj wizytówki Twojej firmy (lub jej oddziałów) do baz firm. Pamiętaj, aby dane teleadresowe pokrywały się z tymi na wizytówce Google i stronie internetowej firmy.

 

7. Żyje ta Twoja firma?

Klient chce mieć pewność, że Ty jako firma działasz, masz się dobrze i dostarczysz mu dobry produkt lub usługę. To pokaż mu to! Dodaj wpis na wizytówce Google, który Klient zobaczy za każdym razem, gdy wpisze nazwę Twojej firmy w Google. Dodajesz już wpisy na Facebooku? Tym lepiej – znasz już mechanizm działania. Mało tego, często możesz wykorzystać tą samą treść co na fanpage’u firmy.

Wskazówka

Zamieszczaj regularnie wpisy na wizytówce Google z wartościową treścią dla Twoich obecnych i przyszłych Klientów. Więcej informacji w artykule Wpisy Google Moja Firma – mała rewolucja na wizytówkach lokalnych.

 

Grafika: Freepik, Flaticon

 

About Seweryn Pietrucha

Na co dzień pomaga lokalnym Firmom pozyskiwać klientów z Internetu. Tworzy strategie oraz kampanie marketingowe. Zarówno dla biznesów posiadających pojedynczą lokalizację jak i firm wielodziałowych.

Sprawdź również

Dodawanie nowego użytkownika do wizytówki firmy w Google

Jak nadać uprawnienia menedżera wizytówki Google? – Poradnik

[Aktualizacja artykułu z 2016 roku] Z tego poradnika dowiesz się, jak w ciągu 1 minuty …

Jeden komentarz

  1. to trafna uwaga że firmy nie do końca przykładają wagę do budowania pozytywnego i spójnego wizerunku w sieci, Pod kontrolą trzeba mieć wszystkie informacje jakie zamieszcza się w internecie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *