W ciągu kilku ostatnich tygodni Google wprowadził wiele nowych funkcji na wizytówkach firm. Pojawiła się m.in. wyszukiwarka opinii Google, wpisy z produktem, czy chociażby specjalny program dla agencji. Zmiany serwowane przez Google to jednak nie tylko nowe funkcje. To również roszady w obecnych zasadach i sposobie działania samych Map Google. I takiej zmiany “doczekaliśmy się” właśnie ostatnio. Google postanowił usunąć część opinii z Twojej wizytówki… i milionów innych na całym świecie. Jakie to opinie? Dlaczego Google to zrobił? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.
Stare i anonimowe opinie Google zniknęły z wizytówek
W tym tygodniu Mike Blumenthal (według mnie osoba o największej wiedzy w temacie local search) poinformował, że otrzymał oficjalną odpowiedź od Google, dlaczego jego klient stracił kilkadziesiąt opinii z wizytówki. Google stoi obecnie na stanowisku w którym nie akceptuje anonimowych opinii, a stare anonimowe recenzje usuwa z wizytówek.
Google jak powiedziało, tak zrobiło. Opinie wystawione kilka lat temu (np. 6, ale również te młodsze) niczym woda przy 100 stopniach – wyparowały z wizytówek firm.
Sprawdziłem przed chwilą kilkanaście wizytówek z terenu Polski i zamieszczone na nich opinie. Wybrałem galerie handlowe, policję i pocztę. Dlaczego akurat te trzy? Ponieważ są to obiekty, które funkcjonują na Mapach od bardzo dawna. I są też najbardziej prawdopodobne do posiadania starych, anonimowych opinii.
I co? I nie znalazłem żadnej opinii, która byłaby wystawiona przez “Użytkownika Google”. Użytkownik Google – w taki sposób Google oznaczał anonimowe konta z których wystawiono opinie.
Co ta zmiana oznacza dla lokalnych firm?
Po pierwsze, życzę sobie i nam wszystkim, żeby Google w końcu zrobił porządek ze swoimi opiniami. Co mam na myśli? Dokładnie to samo, co Ty. Wiele opinii jest fałszywych lub wystawionych przez niewiadomo kogo. Google ma z tym poważny problem, o czym regularnie piszecie mi w komentarzach pod artykułem Jak usunąć opinie Google z wizytówki – poradnik
Usunięcie starych, anonimowych opinii z wizytówek firm (na skalę globalną) to bardzo poważny ruch po stronie Google. Oznacza (taką przynajmniej mam nadzieję) przyłożenie większej wagi do wiarygodności autorów recenzji. Co więcej, posuwając się do takiej akcji, Google jasno pokazuje również, że ceni sobie bardziej aktualne treści, niż opinie, które opisywały firmę kilka lat temu.
Dla Twojej firmy lokalnej oznacza to, że powinieneś zbierać na bieżąco opinie od nowych klientów. Klienci z kolei, oprócz gwiazdek, warto, aby zamieścili w miarę szczegółowy opis. I najważniejsze – recenzje powinny być wystawione z ich aktywnego konta Google – takiego, które wykorzystują na co dzień do innych usług Google (np. Gmaila, czy YouTube).
A, i jeszcze jedno… zrób zrzut ekranowy każdej opinii, którą otrzymasz. Tak na wszelki wypadek, gdyby Google chciał ją kiedyś usunąć.
Photo by Dan Edwards on Unsplash
Dzień dobry, Panie Sewerynie.
Właśnie otrzymałem opinię od ‘Użytkownika Google’. To ciekawe, podobnie jak Pan nigdy wcześniej się z tym nie spotkałem. Napisał Pan, że to określenie oznacza anonimowych użytkowników. To możliwe, że ktoś publikuje opinię anonimowo?
@Michał
Tak, wielu użytkowników publikuje opinie anonimowo. W tym przypadku recenzent prawdopodobnie nazwał swoje konto Google “Użytkownik Google” lub wystawił opinię i skasował konto.
S.